AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #1 Skrevet 16. februar 2015 Prøver på noen svar på dette underforumet i stedet, er kanskje noen med erfaring her. Om man er gravid og vet at man har muskelknuter i livmoren - får man da noe spesiell oppfølgning? Skal inn på 1. kontroll snart, er i uke ti nå. Fastlegen min vet ikke om muskelknutene, men har fått påvist disse hos privatist tidligere. Vet at jeg har i hvert fall to stykker, og at de er av moderat stor størrelse - og at de samtidig har vokst relativt fort fra de ble oppdaget (ganske nylig). Tenker dette er natulig å nevne... Men hva kan jeg egentlig forvente her? Blir det en ekstra ultralyd i forbindelse med dette, og i så fall før ordinær ultralyd?? Anonymous poster hash: 8f740...7e4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #2 Skrevet 16. februar 2015 Prøver på noen svar på dette underforumet i stedet, er kanskje noen med erfaring her. Om man er gravid og vet at man har muskelknuter i livmoren - får man da noe spesiell oppfølgning? Skal inn på 1. kontroll snart, er i uke ti nå. Fastlegen min vet ikke om muskelknutene, men har fått påvist disse hos privatist tidligere. Vet at jeg har i hvert fall to stykker, og at de er av moderat stor størrelse - og at de samtidig har vokst relativt fort fra de ble oppdaget (ganske nylig). Tenker dette er natulig å nevne... Men hva kan jeg egentlig forvente her? Blir det en ekstra ultralyd i forbindelse med dette, og i så fall før ordinær ultralyd??Anonymous poster hash: 8f740...7e4 Nevn alt du føler er naturlig å nevne i forhold til graviditeten. Bedre å informere for mye enn for lite! Lykke til Anonymous poster hash: a9803...713 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #3 Skrevet 16. februar 2015 Det kan påvirke barnets vekst og man kan trenge KS, så regner med at du får ekstra oppfølging på et eller annet vis.Anonymous poster hash: 9c329...2ba 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #4 Skrevet 16. februar 2015 Lest om myomer, vet at stress og psykisk påkjenning kan påvirke dem til å oppstå, evt vokse. Det kan og være lurt å sjekke ut kosthold, da noen får de til å krympe med rett kosthold over tid. Utifra det jeg har lest, skal man være forskitig med for mye rødt kjøtt ( hormoner ), for mye kaffein, alkohol, sukker. Det står masse på utenlandske nettsteder. Ofte får de fleste i vesten beskjed om å operere dem bort, men de kan ofte komme igjen, så da er det å operere igjen, derfor mener mange at operasjon kan unngås med å være mer bevisst på hvorfor de oppstod. Da kan følelseslivet, det psykiske spille en stor rolle, samt livsstil. Håper det ordner seg for deg. Myomer vokser av mer østrogen, og stress kan påvirke østrogennivået, samt endel av kostholdet jeg nevnte. Mange for og beskjed om fjerning a livmor hvis de er store, men det trenger du ikke bekymre deg for. Jeg mener uansett at man skal unngå operasjon så lenge det lar seg gjøre. Finnes som sagt mange som har klart å få de ned på naturligvis, bare å google : fibroids in uterus, natural treatments. Anonymous poster hash: 65316...690
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #5 Skrevet 16. februar 2015 Lest om myomer, vet at stress og psykisk påkjenning kan påvirke dem til å oppstå, evt vokse. Det kan og være lurt å sjekke ut kosthold, da noen får de til å krympe med rett kosthold over tid. Utifra det jeg har lest, skal man være forskitig med for mye rødt kjøtt ( hormoner ), for mye kaffein, alkohol, sukker. Det står masse på utenlandske nettsteder. Ofte får de fleste i vesten beskjed om å operere dem bort, men de kan ofte komme igjen, så da er det å operere igjen, derfor mener mange at operasjon kan unngås med å være mer bevisst på hvorfor de oppstod. Da kan følelseslivet, det psykiske spille en stor rolle, samt livsstil. Håper det ordner seg for deg. Myomer vokser av mer østrogen, og stress kan påvirke østrogennivået, samt endel av kostholdet jeg nevnte. Mange for og beskjed om fjerning a livmor hvis de er store, men det trenger du ikke bekymre deg for. Jeg mener uansett at man skal unngå operasjon så lenge det lar seg gjøre. Finnes som sagt mange som har klart å få de ned på naturligvis, bare å google : fibroids in uterus, natural treatments. Anonymous poster hash: 65316...690 Takk for svar! Er usikker på hvorfor de har oppstått, er nemlig relativt ung for å få sånne muskelknuter. Men kan godt hende noen av de faktorene du nevner har spilt inn. Har et ganske så normalt norsk kosthold, og ellers en lav kroppsvekt. Lite kjøtt og alkohol... men kaffe og sukker blir det jo. Akkurat nå er jeg mest nysgerrig på hva de har å si for svangerskapet, men skal høre med jordmor om det er noe jeg kan gjøre selv også. Anonymous poster hash: 8f740...7e4
Susa Skrevet 16. februar 2015 #6 Skrevet 16. februar 2015 Svigerinna mi hadde en da hun var gravid. Ble oppdaget på oul, og hun var inne til ul et par-tre ganger etterpå. Den vokste seg ganske så stor i løpet av graviditeten, og hun fikk til slutt ikke noe annet valg enn å ta keisersnitt, for knuten lå i veien. Hun var 30 år, og fikk beskjed om at det var veldig vanlig for kvinner i hennes alder... 1
MiniMjau Skrevet 17. februar 2015 #7 Skrevet 17. februar 2015 Hadde et lite myom øverst på livmoren. Oppdaget da jeg tok blindtarmen ca 2-3 mnd før jeg ble gravid med nr 1. Fikk ikke noe spes opfølging, men det sto på helsekortet mitt fordi jeg sa fra selv på kontroll. Fikk litt magesmertet øverst i magen i i 7.mnd og fikk komme til sjekk, men de fant ikke årsaken. Det kan visst gjøre vondt i myomet når livmor vokser. Som sagt, jeg har ett bittelite myom bare. Har ikke vært et tema i dette svangerskapet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå