Gå til innhold

Leggetid for 9åringer

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn på 9 år. Han trenger helt klart ikke mye søvn. Sovner skjelden før etter kl. 23 selv om han har vært i seng i flere timer. Og selv om han er oppe tidlig neste morgen, så sovner han ikke noe før. Jeg har prøvd å ha han i aktivitet hele dagen uten at han sovner noe tidligere av den grunn. Han har vært sånn helt fra han ble født, trengt lite søvn asså. Han er en veldig aktiv gutt, men ikke hyper.

For at vi voksne skal få litt "voksen" tid har vi vært nødt til å ta en liten nødløsning. Han kan få se på video eller spille spill frem til kl. 2130. Da skal det være stille. Kun lov til å ligge i senga og lese. Hvor lenge han skal se video eller spille bestemmer han selv ut fra når han går i seng. Selvsagt har jeg noen restriksjoner. Dette er en løsning som har fungert bra. Tidligere var det hyl og skrik for å få han i seng, og når han endelig var i seng, så hadde han tusen millioner ting han ville si og ble da flyende inn og ut av stua..

Når er det deres 9 åringer legger seg, og hvordan er legge rutinene hos dere?

Håper jeg har forklart meg tydelig og at ingen misforstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en 10 åring da, men svarer fordet :wink:

Han skal være i seng 21.00 ukedager, og leser/ser tv frem til 21.30. Da er det natta!

Lenger oppe i helgene og ferier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er snart elleve og her skal det være stille klokka ni. Da skal hun være i seng. Hun kan som regel få lese frem til halv ti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår ble ni år i juli. La seg kl. 20 i vinter, men når det ble lysere tider forskjøv vi det til 20,30. I ferien har det blitt mye senere...... Når skolen begynner igjen er vi nok tilbake til 20,30. Hun er også en type som sovner sent, men vi mener at hun uansett skal legge seg i rimelig tid, ikke nødvendigvis være oppe til hun sovner.

Det hjelper nok med den hvilen de får i sengen også, selv om de ikke sover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en jente på ti år. Hun er opp til senest 21:00 til hverdags, i helgen får hun være oppe en time lenger.

I ferien har klokken blitt både 23:00 og 23:30 før hun har kommet i seng.

Svarer jeg og, er ingen stor forskjell fra ni til ti. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moldova

9 åringen vår skal være i seng senest kl 21.00. Det betyr at hun skal være klar til kveldstell kl 20.30 så hun rekker å pusse tenner, få på nattbleien og pysjen i god tid før 21. Vi tillater at hun leser osv. i sengen frem til 21.30, men da skal lyset slukkes og hun sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tiåringen min er også lenge oppe, stort sett samme situasjon som i hovedinnlegget. Han styrer selv hvor lenge han vil ligge og lese før han slukker lyset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter på 10 år får være oppe til 21.30 fra og med idag, nytt skoleår og nye regler. Hun får lov til å lese en god stund.

Hun har alltid vært typisk B-menneske og legger hun seg tidligere, sovner hun ikke tidligere av den grunn. Hun står opp kl 07.00.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stesønnen min legger seg kl 21 på hverdagene. Han bestemmer selv når han skrur av lyset. Det er ikke lov til å se på TV/Video på rommet etter leggetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...