WonderHow Skrevet 16. februar 2015 #1 Skrevet 16. februar 2015 Hei! Har jeg krav på å få innsyn hos BV om alt som dem har av dokumenter om meg uten å bruke en advokat? Om så om jeg får innsyn. Kan dem eventuelt holde tilbake noen informasjon da om jeg krever innsyn? Hvis jeg krever innsyn og at jeg ikke får innsyn i alt. Vil jeg få beskjed om det fra BV da?
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #2 Skrevet 16. februar 2015 Hvilken part er du i saken? Er du forelder eller barn? Anonymous poster hash: b09b1...538
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #3 Skrevet 16. februar 2015 Hei! Har jeg krav på å få innsyn hos BV om alt som dem har av dokumenter om meg uten å bruke en advokat? Om så om jeg får innsyn. Kan dem eventuelt holde tilbake noen informasjon da om jeg krever innsyn? Hvis jeg krever innsyn og at jeg ikke får innsyn i alt. Vil jeg få beskjed om det fra BV da? Alle har krav på innsyn i egen sak. Det følger av diverse lover. Forvaltningsloven vil jeg tro er den som gjelder i din sak? Du trenger ikke bruke advokat. Trenger du hjelp, kan du henvende deg til Pasient og Brukerombudet i ditt fylke. Du må som regen kreve innsyn og kopi skriftlig. Noen vil ikke gi ut kopier, uten videre, de mener du skal komme på kontoret og lese. Dersom du vil ha kopi så be om kopi. Internedokumenter, vurderinger gitt av utenforstående kan unndrasinnsyn. Dette blir vurdert i hver enkelt sak. Gjelder barnevernspapirene en bekymringsmelding på dine bsrn, har du ikke samme innsynsrett som om saken gjelder deg selv. Anonymous poster hash: 325eb...727
WonderHow Skrevet 16. februar 2015 Forfatter #4 Skrevet 16. februar 2015 Hvilken part er du i saken? Er du forelder eller barn? Anonymous poster hash: b09b1...538 Parten er nok meg selv. Få innsyn i det som gjelder meg =)
WonderHow Skrevet 16. februar 2015 Forfatter #5 Skrevet 16. februar 2015 Alle har krav på innsyn i egen sak. Det følger av diverse lover. Forvaltningsloven vil jeg tro er den som gjelder i din sak? Du trenger ikke bruke advokat. Trenger du hjelp, kan du henvende deg til Pasient og Brukerombudet i ditt fylke. Du må som regen kreve innsyn og kopi skriftlig. Noen vil ikke gi ut kopier, uten videre, de mener du skal komme på kontoret og lese. Dersom du vil ha kopi så be om kopi. Internedokumenter, vurderinger gitt av utenforstående kan unndrasinnsyn. Dette blir vurdert i hver enkelt sak. Gjelder barnevernspapirene en bekymringsmelding på dine bsrn, har du ikke samme innsynsrett som om saken gjelder deg selv.Anonymous poster hash: 325eb...727 Er nok meg selv det gjelder. Gjelder ingen barn eller foreldre tvist. Om jeg ber om innsyn. Kan BV/Bup holde tilbakeholde informasjon som gjelder meg om jeg ber om full innsyn om meg?
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #6 Skrevet 16. februar 2015 Parten er nok meg selv. Få innsyn i det som gjelder meg =) Ok! Du har rett på fullt innsyn i opplysninger som gjelder deg selv, Noen dokumenter, eller deler av dokumenter, kan bli unndratt offentligheten, men dette er da ting som omhandler saken, men ikke deg. Du starter med å sende en innsynsbegjæring til barnevernet evt Bufetat. Denne skal du ha svar på så snart som mulig, og senest innen 6 uker. Du behøver ikke ha advokat, men jeg anbefaler deg likevel å ha med en sakkyndig når du går igjennom dokumentene, både for tolkning, og fordi det kan være opplysninger som vil påvirke deg sterkt. Anonymous poster hash: b09b1...538 1
WonderHow Skrevet 16. februar 2015 Forfatter #7 Skrevet 16. februar 2015 Ok! Du har rett på fullt innsyn i opplysninger som gjelder deg selv, Noen dokumenter, eller deler av dokumenter, kan bli unndratt offentligheten, men dette er da ting som omhandler saken, men ikke deg. Du starter med å sende en innsynsbegjæring til barnevernet evt Bufetat. Denne skal du ha svar på så snart som mulig, og senest innen 6 uker. Du behøver ikke ha advokat, men jeg anbefaler deg likevel å ha med en sakkyndig når du går igjennom dokumentene, både for tolkning, og fordi det kan være opplysninger som vil påvirke deg sterkt. Anonymous poster hash: b09b1...538 Men om noen er unndratt offentligheten. Vil det si at jeg ikke kan se det?
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #8 Skrevet 17. februar 2015 Men om noen er unndratt offentligheten. Vil det si at jeg ikke kan se det? Nå vet jeg ingenting om saken din, men det kan være noe du ikke får se. For eksempel ting som angår foreldrene dine, eller eventuelle søsken, som ikke har noe med deg å gjøre. Anonymous poster hash: b09b1...538 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #9 Skrevet 17. februar 2015 Nå vet jeg ingenting om saken din, men det kan være noe du ikke får se. For eksempel ting som angår foreldrene dine, eller eventuelle søsken, som ikke har noe med deg å gjøre. Anonymous poster hash: b09b1...538 Du kan forresten se på Forvaltningsloven §§ 17,18 og 19. Der står det ganske klart hvilke opplysninger du har rett på å se, og hvilke opplysninger som kan bli undratt innsyn. Anonymous poster hash: b09b1...538
WonderHow Skrevet 17. februar 2015 Forfatter #10 Skrevet 17. februar 2015 Nå vet jeg ingenting om saken din, men det kan være noe du ikke får se. For eksempel ting som angår foreldrene dine, eller eventuelle søsken, som ikke har noe med deg å gjøre. Anonymous poster hash: b09b1...538 Saken min er litt kompleks. Men alt i alt så gjelder det kun meg selv. Få innsyn i dokumenter som kun gjelder meg angående en sak. Vil veldig gjerne sjekke om det er noe bekymringsmeldinger fra da jeg var ung. Har en advokat på saken. Men vil prøve å få tak i dokumenter selv for å finne ut om det ligger noe bekymringsmeldinger hos dem. Og samt annen dokumenter som gjelder meg.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #11 Skrevet 17. februar 2015 Saken min er litt kompleks. Men alt i alt så gjelder det kun meg selv. Få innsyn i dokumenter som kun gjelder meg angående en sak. Vil veldig gjerne sjekke om det er noe bekymringsmeldinger fra da jeg var ung. Har en advokat på saken. Men vil prøve å få tak i dokumenter selv for å finne ut om det ligger noe bekymringsmeldinger hos dem. Og samt annen dokumenter som gjelder meg. Som jeg skrev er dette noe du har krav på å se, og så lenge du er over 15 år kan du selv sende en innsynsbegjæring til barnevernet, eller Bufetat. Siden det handler om bekymringsmeldinger regner jeg med at kommunen er rette adressat. Anonymous poster hash: b09b1...538 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå