Gå til innhold

Hvordan lære barn å spille gitar?


Bergenspike

Anbefalte innlegg

Jeg har en 6-åring som vil lære å spille gitar. Hva er lurt å begynne med? Jeg har Lillebjørn Nilsens Store Gitarbok men den er helst for voksne. Er det noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tre gutter, på hhv. 8, 11 og 13,5 år.

Alle tre spiller gitar, den eldste spiller el-gitar og har gått kurs. Han laster nå ned tablatur fra nettet, og tilegner seg det meste selv og også fra kamerater som også spiller gitar.

De to minste var kjempemotivert pga. storebror, og kjøpte hver sin akustiske gitar, den minste kjøpte barnestørrelse, og den mellomste gutten kjøpte voksen gitar.

Jeg begynte med å lære dem de enkleste og mest vanlige grepene, D, A og G - og du verden så kjapt de satt, gitt! Etterhvert ble det lettere å også plukke opp andre grep, utvide litt etterhvert.

Jeg tok så utgangspunkt i sanger som de kunne godt, kjente barnesanger, så de i hvert fall skulle slippe å konsentrere seg om selve sangen!

Så var det bare å skrive ut sangene, brukte PC, og satte grepene over teksten. De har hver sin A-4 perm med plastlommer som sangene ble satt inn i. Etterhvert har de blitt lei de vanlige barnesangene, så når vi kommer hjem fra ferien må jeg nok supplere med mer "rocka" greier, litt mer tøffe sanger!

Kan du spille gitar selv, kan du følge "oppskriften" ovenfor.

Kan du ikke spille, kjenner du kanskje noen andre som kan lære barnet ditt de første grepene? De fleste sanger kan faktisk spilles på 3 grep, f.eks. D, A og G. Og som sagt deretter utvide repetoaret etterhvert.

Kan du, og heller ingen rundt deg, spille selv, kan du kanskje sjekke opp om det finnes gitarkurs der du bor? Musikkskolen eller private.

Håper dere finner ut av det, guttene mine har i hvert fall stor glede av musikkgleden og gitarene sine!

Lykke til!

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har en datter på 15 som har lært seg å spille gitar. Hun er på jakt etter sider på internett hvor hun kan laste ned sanger og besifring. Har du noen nett-tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...