Gå til innhold

Depositum på valp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig å betale depositum på valp? Hvordan fungerer dette såfall? Skal selvfølgelig spørre oppdretter også, men tenkte det er greit å forhøre meg litt med andre først.

Vi har sett oss ut valp fra et kull med to valper i "rett" farge og to i "feil" farge. Vi har altså lyst på en spesiell farge, og selvfølgelig også at personligheten passer til oss. Personligheten vises rundt uke 6 sier oppdretter. Dersom vi skal ha valp må vi betale depositum innen valpene er 3 uker gamle. Om vi betaler depositum, og oppdretter syns at begge valpene i "rett" farge viser seg å ha feil personlighet til oss, kan vi da trekke oss å få tilbake depositumet? Vet at mange sier at man ikke skal tenke på farge når man velger hund, men vi har veldig lyst på denne fargen og har ikke noe hastverk med å finne "rett" hund. Og fins det noen "legitime" grunner for å trekke seg fra kjøpet og få tilbake depositumet? Skal som sagt også spørre oppdretter om dette, men fint å høre andres erfaringer :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det starter å bli mer vanlig nå, fordi folk ikke skal trekke seg pga tåpelige grunner og at de sitter igjen med en haug med valper pga useriøse valpespekulanter.

Feil farge kommer nok ikke seriøse oppdrettere til å gi igjen penger på. Det er jo akkurat pga slike som dere mange har startet med depositum.

Anonymous poster hash: e3c02...5cc

• Liker 2
Skrevet

Tja. Jeg ville nok sagt til oppdretter at jeg var intressert i de to med "rett" farge. Hvis dere da blir tvunget til betaler depositum før valpene er 3 uker. Så faller jo det tilbake på oppdretter hvis det viser seg i 6 uke at valpen ikke passer til dere? Er det stor etterspørsel på kullet siden depositum må betales før dere får møte valpene?

Jeg skjønner at det er en små ubehagelig situasjon og hvis denne oppdretteren ikke er villig til å hjelpe dere. Så fins det nok andre som gjør det

Skrevet

Vi tar også et depositum ved bestilling av valp, men vi er ganske åpne for at man kan "bytte" valp i løpet av de første ukene.

Vi tar et depositum, som ikke tilbakebetales hvis kjøperne ombestemmer seg, for å dekke evt tap av inntekter, økte utgifter til mer annonsering mm.

Men, vi tar ikke depositum før valpene faktisk er født og man gjerne har vært og hilst på de og hatt en samtale sammen. Melder man sin interesse før det så er det helt uforpliktende.

Anonymous poster hash: ea7a3...50b

Skrevet

Det er på grunn av kjøpere som dere jeg tar depositum. Useriøse valpekjøpere som bare vil ha den og den fargen, men utelukker personligheten til valpen. Som oppdretter er det jeg som kjenner valpene best og som kan plukke ut rett valp til rett familie, og som 99% av tilfellene blir rett.

Og nei, dere får ikke igjen depositumet om dere ombestemmer dere. Å være oppdretter er en dyr affære med registrering, avgifter, dyrlege, ormekurer til mor og valp, vaksiner og chipping, og annonsering

Anonymous poster hash: f20f4...b7e
  • Liker 2
Skrevet

Vi utelukker ikke personligheten til valpen, men syns ikke det er urimelig å ønske seg "rett" farge OG "rett" personlighet når man kjøper seg hund. Siden det er to valper i "rett" farge er det sannsynlig at en av dem vil passe til oss. Dersom det er full kræsj med begge vil vi jo vurdere de andre valpene, men ønsker i utgangspunktet en i "rett" farge.

Det er ganske stor etterspørsel på kullet ja. En venn av meg har kjøpt valp av samme oppdretterne for ikke så alt for lenge siden, så vi vet at de er seriøse og flinke. Viss ikke hadde jeg villet reist å hilst på uansett før vi betaler depositum, men føler meg ganske trygg på dem.

Skrevet

De fleste seriøse oppdrettere i disse dager plukker valp til valpekjøperne etter hva de skal bruke den til og hva som passer de. Uavhengig av farge. Hadde jeg spurt oppdretter til min hund om den eller den fargen, hadde h*n ledd høyt og bedt meg finne et annet kull.

Så har man jo de som lar fjollete folk sitte og plukke på farge også da... Men men. Har ofte sett hva de avler på i tillegg, og det har både vært sykdom og mentale brister.

Anonymous poster hash: e3c02...5cc
Skrevet

Vi utelukker ikke personligheten til valpen, men syns ikke det er urimelig å ønske seg "rett" farge OG "rett" personlighet når man kjøper seg hund. Siden det er to valper i "rett" farge er det sannsynlig at en av dem vil passe til oss. Dersom det er full kræsj med begge vil vi jo vurdere de andre valpene, men ønsker i utgangspunktet en i "rett" farge.

Det er ganske stor etterspørsel på kullet ja. En venn av meg har kjøpt valp av samme oppdretterne for ikke så alt for lenge siden, så vi vet at de er seriøse og flinke. Viss ikke hadde jeg villet reist å hilst på uansett før vi betaler depositum, men føler meg ganske trygg på dem.

Det er greit at du føler deg trygg på oppdretter, men jeg hadde blitt veldig skeptisk til en oppdretter som selger deg en hund uten å treffe deg først... Virker veldig useriøst i utgangspunktet.

• Liker 2
Gjest Gjest_Lindiana
Skrevet

Om oppdretter er villig til å la deg legge igjen depositum uten at du en gang har møtt valpene er det ikke en særlig seriøs oppdretter. Det er oppdretterens jobb å finne valpen som passer deg og det du ønsker å bruke hunden til. Derfor ønsker en god oppdretter å bli kjent med deg og ikke bare ta imot depositum, eller selge, til hvem som helst.

Skrevet

Har alltid betalt depositum på valp, så ja, det har vært vanlig lenge.

Om det er vanlig å velge valp med farge som kriterier, avhenger av rase og oppdretter. Blant selskaphunder og raser med mye fargeavl er det vanligere enn hos raser som avles mer mot bruk, og så har du jo selvfølgelig oppdrettere innen alle raser som ikke tar i mot fargeønsker uansett.

Om fargen på valpen er så viktig for dere, ville jeg vært ærlig med oppdretter om at dere ikke var interessert i valp med mindre dere får en av dem med rett farge. Det er en risiko for at dere ikke får kjøpe valp av denne oppdretteren da, men dere må nesten velge om oppdretter/kullet eller fargen er aller viktigst.

Kommentar til posten over: Det er ikke uvanlig å selge valp til folk som ikke har hilst på kullet eller på oppdretter selv før henting. Det kan være lange avstander som er årsaken til det. De fleste oppdrettere klarer likevel å danne seg et greit bilde av valpekjøper utfra samtaler og informasjon, og plukke ut en valp deretter. De fleste oppdrettere lar jo tross alt ikke valpekjøperne renne ned dørene sine mens de har kull, og et og annet besøk begrenser jo hvor mye man får vite om folk.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner for så vidt at man kan drømme seg bort i utseende (og farge) når man leter etter hund - men altså, så fort du faktisk får den kommer du til å synes at den er helt nydelig, uansett farge. Det kan jeg (nesten) garantere. En av mine hunder har en litt uvanlig farge for rasen, og var jo et blikkfang, men nå tenker jeg ikke over det lenger... Hadde synes at han var like fin om han hadde vært svart og hvit.

Men ja, det er relativt vanlig å ville ha depositum - og nei, hvis jeg hadde vært oppdretter hadde jeg ikke gitt det tilbake fordi valpen jeg valgte ut til eieren hadde ''feil'' farge. Hvis alt passer perfekt ellers, at det er en seriøs oppdretter som du har et godt inntrykk av, fine foreldredyr og flott valp med personlighet som mest sannsynlig vil passe deg svært godt, da burde ikke noe så uviktig som farge være avgjørende.

Om du skal ta dette opp med oppdretter, vær litt forsiktig med hvordan du legger frem ønsket i alle fall. Hunden min som jeg nevnte over her ble nedrent av interesserte (i motsetning til kullsøsken som var ''vanlige''), og oppdretter luket (heldigvis) ut alle som ga inntrykk av å ikke ville ha han av noen annen grunn enn at han så spesiell ut. Det var faktisk så ille at hun ble redd for å gi han til noen som helst til slutt, var så mange som fremstod som useriøse. :tongue:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...