AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #1 Skrevet 16. februar 2015 Jeg har altså overtatt en katt fra en bekjent. Den har vært Frei i vekt stort sett hele tiden. Men den siste tiden nå, har det svekket seg (Dyrlegen mener han er i perfekt shape) Men jeg klarer ikke slå meg til ro med at det "ikke er noe galt" Når han sover på sofaen rister han som om han fryser, også når han er våken og ligger eller koser (Dyrlegen mente det ikke var noe å bry seg noe om) Men symptomene til pus er altså: Vekslende varm/kald tør/bløt nese, samt varm/kald på ørene Veldig pratsom noen ganger veldig livlig andre ganger uten form for energi Tynn (Noe jeg syntes men ikke dyrlegen) Rister/skjelver Ofte (som frysninger) Nedsatt matlyst Ikke ofte toalett besøk Noe Rød rundt randen ved tennene m/dårlig ånde Galen henger stort sett ned synes det noen ganger ser ut som han har tørre øyne (i den forstand i kan bli tørre) Har vært i kontakt med dyrlegen, som ikke kunne finne noe galt?! Men er ikke fortrolig med det, noen som har opplevd lignende? Tenker å dra til en annen dyrlege og evt ta blodprøver da det tydelig er noe som er galt. Men lurte på om noen hadde Vært borti noen av symptomene før?Anonymous poster hash: c5482...fba
Gjest Solstråla88 Skrevet 16. februar 2015 #2 Skrevet 16. februar 2015 Ang ristingen så gjør min katt det når hun sover, men det er fordi hun drømmer.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #3 Skrevet 16. februar 2015 Spiser den? Drikker den? Leker den? Søker den kontakt med deg, eller gjemmer den seg? Hvor mye veier katten? Anonymous poster hash: ebbf3...65f
Minya Skrevet 16. februar 2015 #4 Skrevet 16. februar 2015 Men symptomene til pus er altså: Vekslende varm/kald tør/bløt nese, samt varm/kald på øreneAnonymous poster hash: c5482...fba Dette er helt normalt for katter. Ofte har de varm og knusktørr snute når de våkner opp feks. Katter skal ikke ha våt og kald snute hele tiden slik som hunder skal. En vekslende varm, tørr, kald og våt snute er et tegn på en frisk pus. Veldig pratsom noen ganger veldig livlig andre ganger uten form for energiAnonymous poster hash: c5482...fba Dette er også helt normalt for de aller fleste katter. Særlig på vinterstid har de en tendens til å være litt sprelleville i det ene øyeblikket for å "gå i dvale" i det neste. Kan også forekomme mye soving mens pus venner seg til det nye hjemmet. Tynn (Noe jeg syntes men ikke dyrlegen)Anonymous poster hash: c5482...fba Det er også helt normalt å tro at katten er tynn når den er innenfor normalvekten. Gamlepus hos oss veide nesten 4,5 kilo og jeg syntes hun så helt normal ut. Det viste seg at hun veide en kilo for mye, så hun ble satt på diett den gangen. Nå veier hun 3,2 kilo og er mye nærmere matchvekten sin selv om jeg synes hun er litt tynn. Rister/skjelver Ofte (som frysninger)Anonymous poster hash: c5482...fba Dette er ikke nødvendigvis vanlig, men pus kan synes det er litt kaldt inne, da vibrerer gjerne pelsen litt slik at det ser ut som pus har skikkelige frysninger. Sjekk innetemperaturen. På egenhånd er ikke dette et symptom på noe som helst. Nedsatt matlystAnonymous poster hash: c5482...fba Hvor ofte spiser pus? Har du kvalitetsfór til ham er det normalt at de spiser lite da de får i seg mye næring fra maten. Hvis pus ikke er interessert i annen snaskemat som våtfór, kan det hende han er sær og ikke liker maten, eller at han foretrekker tørrfór. Ikke ofte toalett besøkAnonymous poster hash: c5482...fba Friske katter går ikke så ofte på do. I gjennomsnitt skal de tisse to til tre ganger i døgnet, og bæsje en til to ganger i døgnet. Tisser han oftere kan det indikere urinveisproblemer eller nyretrøbbel og bæsjer han oftere er det ofte en indikasjon på magetrøbbel eller innvollsorm. Det kan også hende at pus ikke føler seg 100% trygg hos deg enda siden du nylig har overtatt ham. Noe Rød rundt randen ved tennene m/dårlig åndeAnonymous poster hash: c5482...fba Er katten rundt et år gammel er dette vanlig, da tannfellingen og utvoksingen av de nye tennene ikke helt ferdig. Er katten eldre er det et symptom på tannstein og evt andre tannproblemer. Dette bør sjekkes hos veterinær. Litt dårlig ånde har katter alltid, men blir det skikkelig råtten fisk-ånde bør det undersøkes. Galen henger stort sett nedAnonymous poster hash: c5482...fba Halen ned er ikke nødvendigvis et tegn på mistrivsel, siden du nylig har overtatt pus kan det bety at pus ikke føler seg helt trygg i heimen enda og at han ikke helt har bestemt seg for at du er mennesket hans enda.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #5 Skrevet 16. februar 2015 Spiser den? Drikker den? Leker den? Søker den kontakt med deg, eller gjemmer den seg? Hvor mye veier katten?Anonymous poster hash: ebbf3...65f Den både spiser drikker og leker. Men har lagt så godt merke til adferfs endringer men nå er pus ca 1 år og VELDIG kjønnsmoden, så lurer på om det er det som er grunnen til alt. Han er utrolig pratsom og kontaktsøkende. Anonymous poster hash: c5482...fba
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #6 Skrevet 16. februar 2015 Dette er helt normalt for katter. Ofte har de varm og knusktørr snute når de våkner opp feks. Katter skal ikke ha våt og kald snute hele tiden slik som hunder skal. En vekslende varm, tørr, kald og våt snute er et tegn på en frisk pus. Dette er også helt normalt for de aller fleste katter. Særlig på vinterstid har de en tendens til å være litt sprelleville i det ene øyeblikket for å "gå i dvale" i det neste. Kan også forekomme mye soving mens pus venner seg til det nye hjemmet. Det er også helt normalt å tro at katten er tynn når den er innenfor normalvekten. Gamlepus hos oss veide nesten 4,5 kilo og jeg syntes hun så helt normal ut. Det viste seg at hun veide en kilo for mye, så hun ble satt på diett den gangen. Nå veier hun 3,2 kilo og er mye nærmere matchvekten sin selv om jeg synes hun er litt tynn. Dette er ikke nødvendigvis vanlig, men pus kan synes det er litt kaldt inne, da vibrerer gjerne pelsen litt slik at det ser ut som pus har skikkelige frysninger. Sjekk innetemperaturen. På egenhånd er ikke dette et symptom på noe som helst. Hvor ofte spiser pus? Har du kvalitetsfór til ham er det normalt at de spiser lite da de får i seg mye næring fra maten. Hvis pus ikke er interessert i annen snaskemat som våtfór, kan det hende han er sær og ikke liker maten, eller at han foretrekker tørrfór. Friske katter går ikke så ofte på do. I gjennomsnitt skal de tisse to til tre ganger i døgnet, og bæsje en til to ganger i døgnet. Tisser han oftere kan det indikere urinveisproblemer eller nyretrøbbel og bæsjer han oftere er det ofte en indikasjon på magetrøbbel eller innvollsorm. Det kan også hende at pus ikke føler seg 100% trygg hos deg enda siden du nylig har overtatt ham. Er katten rundt et år gammel er dette vanlig, da tannfellingen og utvoksingen av de nye tennene ikke helt ferdig. Er katten eldre er det et symptom på tannstein og evt andre tannproblemer. Dette bør sjekkes hos veterinær. Litt dårlig ånde har katter alltid, men blir det skikkelig råtten fisk-ånde bør det undersøkes. Halen ned er ikke nødvendigvis et tegn på mistrivsel, siden du nylig har overtatt pus kan det bety at pus ikke føler seg helt trygg i heimen enda og at han ikke helt har bestemt seg for at du er mennesket hans enda. Jøye meg, takk for utrolig utfyllende å fine svar. Det er logikk i det du sier, han er rundt året og kanskje derfor han er litt Rød rundt ved tenne, ellers ser de veldig friske og fine ut, munnen også forsåvidt han er veldig hormonel om dagen, og er veldig kontaktsøkende og pratsom, virker som om han prøver å fortelle meg noe hver gang jeg går mot kjøkken/bad/soverom osv. Han er ikke interessert i bløtfor og annen godis. Han for et for med gøy animalsk fettprosent, det er nok ikke et super bra for, men har lagt merke til at kattene spiser mindre av dette foret (fremfor annet billig for) pga den høye prosent med animalsk fett. Så ser ut til at de blir fortere mette. Eneste med dette foret er at de røyter litt Mer en vist jeg hadde brukt dyrlege for. Tror det heter Britax eller noe lignende. Anonymous poster hash: c5482...fba
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #7 Skrevet 16. februar 2015 Ang ristingen så gjør min katt det når hun sover, men det er fordi hun drømmer. Dette gjør han utenom soving også, har hørt andre si det samme Anonymous poster hash: c5482...fba
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #8 Skrevet 16. februar 2015 Den både spiser drikker og leker. Men har lagt så godt merke til adferfs endringer men nå er pus ca 1 år og VELDIG kjønnsmoden, så lurer på om det er det som er grunnen til alt. Han er utrolig pratsom og kontaktsøkende.Anonymous poster hash: c5482...fba Kastrering hjelper mot det meste... Anonymous poster hash: 78f3d...5da 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå