Gå til innhold

blod fra endetarmen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har i noen uker nå, blødd fra endetarmen. Da jeg stakk papir opp i endetarmen idag, kom det en del friskt, rødt blod på papiret. Er dette farlig? Når jeg stikker papir opp kjenner jeg også 12-fingertarmen(?) Er dette vanlig?

Anonymous poster hash: 0d613...f8e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er/var også veldig usikker på om det er fra et sår, men når jeg gikk på do istad drapp det blod..

Skrevet

Det er et godt tegn at det er friskt blod og ikke gammelt, men jeg ville tatt en tur til legen uansett.

Anonymous poster hash: a9b76...881
Skrevet

Det er et godt tegn at det er friskt blod og ikke gammelt, men jeg ville tatt en tur til legen uansett.

Anonymous poster hash: a9b76...881

Det skremmer meg utrolig mye, så ser litt an på situasjonen og hva det blir sagt her :) Det har også vært litt gammelt blod, men det er ikke det nå lenger.. :)

Gjest anonym2233
Skrevet

Heldigvis mandag imorgen, ring og bestill en time hos legen :)

Skrevet

Heldigvis mandag imorgen, ring og bestill en time hos legen :)

Neii, det tørr jeg ikke før det er absolutt nødvendig!

Skrevet

Nei, tolvfingertarmen ligger etter magesekken så den har du nok ikke kjent.

Men jeg kan se for meg at du kan ha en hemoroide, disse kan blø ganske kraftig. Ikke farlig, bare plagsom.

• Liker 1
Skrevet

Nei, tolvfingertarmen ligger etter magesekken så den har du nok ikke kjent.

Men jeg kan se for meg at du kan ha en hemoroide, disse kan blø ganske kraftig. Ikke farlig, bare plagsom.

Ikke i flere uker? Har bløtt litt i 3 uker nå, men idag ble det verre. Jeg kjente en eller annen tarm iallefall..

Gjest anonym2233
Skrevet (endret)

Neii, det tørr jeg ikke før det er absolutt nødvendig!

Nettopp, poenget mitt er..istedenfor for å spekulere over ulike svar du får på forumet, er det heller bedre om du faktisk ber om time hos fastlegen, og få det undersøket der.

Kan være noe så lite som et sår, til noe mer alvorlig. Dersom det er det, kan det oppstå langvarige problemer/komplikasjoner..osv. (i værste fall). Om det ikke er noe alvorlig, og bare noe smått kan det bli verre (?), plagsomt i lengden, et sår som utvider seg. Ja...

kort sagt: istedenfor å google, spørre på forum, er det best å be om hjelp hos fagfolk, ergo legen.

Edit: Når du i TILLEGG skriver at det har pågått i en lenger periode, er det absolutt nødvendig ;)

God bedring

Endret av anonym2233
Skrevet

Det kan fortsatt fint være hemorider. I så fall er de ikke farlige men ubehaglige. Dersom du er urolig går du til legen :)

Skrevet

Det kan fortsatt fint være hemorider. I så fall er de ikke farlige men ubehaglige. Dersom du er urolig går du til legen :)

Okei, da er det nok ikke farlig! Takk! :)

Skrevet (endret)

Okei, da er det nok ikke farlig! Takk! :)

Men, men blod skal du alltid sjekke opp uansett. Hos legen, altså.

Endret av Vind
Skrevet

Hei! Jeg har i noen uker nå, blødd fra endetarmen. Da jeg stakk papir opp i endetarmen idag, kom det en del friskt, rødt blod på papiret. Er dette farlig? Når jeg stikker papir opp kjenner jeg også 12-fingertarmen(?) Er dette vanlig? Anonymous poster hash: 0d613...f8e

Du er jammen god, tolvfingertarmen klarer du ikke å kjenne, den befinner seg lenger opp enn dine fingre rekker!

Gå til legen og få hjelp.

Anonymous poster hash: 21ccb...a13

Skrevet

Ikke i flere uker? Har bløtt litt i 3 uker nå, men idag ble det verre. Jeg kjente en eller annen tarm iallefall..

Det kan det gjøre. Regner med at det du har kjent er selve hemoroiden. En ertestor bløt sak?

Google det så vil du se hvordan det henger sammen :)

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

En eller annen tarm? Unnskyld at jeg ler; Du vet visst svært lite om kroppen; Det du kjente, var nederste del av endetarmen eventuelt;

Endret av Arabella
  • Liker 2
Skrevet

En eller annen tarm? Unnskyld at jeg ler; Du vet visst svært lite om kroppen; Det du kjente, var nederste del av endetarmen eventuelt;

For det første har jeg ikke studert kroppen, og jeg er ung - veldig ung. Så stop it

Skrevet

Kjære deg TS, dette er nok ikke farlig. Men bestill time hos legen, som kan fortelle deg hva som kan gjøres. Det finns resepbelagte medikamenter som hjelper.

Og unge kan også få slikt, min sønn var ikke mer enn 16 da han opplevde det samme.

Skrevet

Kjære deg TS, dette er nok ikke farlig. Men bestill time hos legen, som kan fortelle deg hva som kan gjøres. Det finns resepbelagte medikamenter som hjelper.

Og unge kan også få slikt, min sønn var ikke mer enn 16 da han opplevde det samme.

Okei, tusen takk!!

Skrevet

Det er sikkert en hemoroide eller en rift. Blør selv jeg tid til annen. Dro til legen og han utførte rektoskopi på meg, fant ingenting. Men slo fast at det var hemoroide, selv om han ikke så noenting.

Anonymous poster hash: f60dc...94a
Skrevet

Man skal ALLTID sjekke blod i avføring/endetarm hos lege. Ja, det kan bare være hemeroide, men det kan også være en kronisk betennelsestilstand/betennelse i endetarmen. Selv om du ikke har andre symptomer, kan dette være forstadie på feks en kronisk sykdom, og da skal du være glad for at du går til legen tidlig og kan få dette fort oppdaget.

Ikke for å skremme deg TS, men jeg var 21 år da jeg begynte med diffuse symptomer som blod i avføringen. Jeg tok ikke det så seriøst først. Jeg nevnte det til en vikarlege en gang jeg var innom fordi jeg var syk av andre grunner. Hun sjekket om det var hemeroider, da hun ikke kunne se det gjorde hun ingenting mer enn det, bare ba meg komme tilbake om det ble verre.

Det fortsatte og jeg gikk til lege igjen. Hun tok meg veldig seriøst, og tok masse blodprøver for å sjekke blodverdiene mine og ba meg sende inn avføringsprøve. Jeg fikk ganske fort innkalling til å ta koloskopi, og det viste seg da at jeg hadde betennelse i endetarmen, som senere visste seg å være kronisk (ulcerøs proktitt). Dette ble oppdaget tidlig og jeg har derfor så langt vært veldig heldig med et mildt sykdomsforløp og betennelse kun i endetarmen, fordi jeg har blitt satt på medisinering. Får denne sykdommen utløpe seg uten medisinering så vil du kunne bli ganske dårlig. Fra jeg opplevde blod i avføringen til jeg faktisk var på koloskopi og fikk svar, gikk det 3-4 mnd.

Så vær så snill, gå og sjekk deg hos legen. Ja, sannsynet er stort for at det bare er hemeroider, men det kan også være andre ting og da er det viktig å bli utredet tidlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...