Gå til innhold

Hvordan har folk råd til bil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De fleste jeg kjenner har bil og jeg er nesten alltid alene på bussholdeplassen mens mange kjører forbi. Skjønner ikke at det, med prisene på forsikring, bensin, kontroller + innkjøp og avgifter man har i Norge, kan være mulig for nesten ALLE? Folk uten utdannelse eller som jobber i kassa, studenter osv...

Anonymous poster hash: 3ab7c...6b7
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det handler om prioriteringer.

Anonymous poster hash: 5bd2e...e90
  • Liker 3
Skrevet

Prioriteringer.

Selv er jeg student og har råd til bil fordi jeg har spart penger, deretter kjøpt. Jeg sitter med andre ord ikke på noe billån. I tillegg velger jeg bort fyll og fanteri, og bruker heller penger på bensin. Forsikringa mi er bare på 300 kr i måneden, så det er ikke akkurat store summen.

• Liker 1
Skrevet

Hvordan man har råd til bil? For oss blir spørsmålet hvordan vi skulle klart oss uten bil, både tidsmessig og økonomisk. Er en familie på 5 der begge jobber til ulike tider. Vi har 2 biler, en fra 2003 og en som er 1 år fra veteranbil. Har lavest mulig forsikring og gjør mest mulig av skruing og vedlikehold selv. Til neste år slipper vi årsavgift på veteranbilen, da sparer vi noen 1000 i vegavgift. Skulle gjerne hatt to nye biler som både forurenset lite og som var trygg og sikker å kjøre i, men det har vi ikke råd til.

Anonymous poster hash: 50228...437
  • Liker 1
Skrevet

De fleste jeg kjenner har bil og jeg er nesten alltid alene på bussholdeplassen mens mange kjører forbi. Skjønner ikke at det, med prisene på forsikring, bensin, kontroller + innkjøp og avgifter man har i Norge, kan være mulig for nesten ALLE? Folk uten utdannelse eller som jobber i kassa, studenter osv...

I Norge tjener man nesten like mye på å jobbe i kassa, som man gjør med flere år utdannelse uten samtidig jobb...

Mange er vel også håndverkere, som betyr at de kun har hatt 2 år vgs og 2 år lærlingstid og så godt betalt fra de var 21-ish år, da sparer man raskt opp en pen sum.

Anonymous poster hash: 7f307...daa

• Liker 3
Skrevet

Hadde det gått buss, skulle jeg gjerne tatt den. Men her vi bor finnes det inget kollektivtilbud. Vi har to biler, uten bil ville vi ikke kommet oss på jobb (Ca 3-4 mil i hver vår retning) Vi har altså ikke råd til å ikke ha bil.

Anonymous poster hash: 25507...9c7

Skrevet

Som flere sier så handler det om prioriteringer.Når det kommer til forsikringer så kan du spare en del på å ringe litt rundt og samle inn info om hva de enkelte selskapene kan gi deg av tilbud.Ang årsavgiften så blir det ikke så mye hvis du setter av litt penger hver måned.Når det kommer til bensin trenger ikke det heller å bli så mye hvis du ikke er fullstendig avhenig av bilen sånn at du må bruke den hver dag.(noe det høres ut som du ikke er)Dette gjelder også forsikring.Hvis du ikke bruker det så veldig mye blir det også mindre i forsikring. Og hvis du kjøper den en liten bil så bruker ikke den så mye bensin som en større bil.

Anonymous poster hash: 200fb...3c1
Skrevet

Dere som har bil, hvor mye koster det ca? (løpende kostnader, ikke selve bilen)

Anonymous poster hash: 823d2...761
Skrevet

Månedsutgifter jeg har på bilen:

Bensin: ca 1200 kr

Spylevæske: ca 40 kr

Forsikring: 300 kr

Ellers er det jo årlige avgifter på årsavgift, service og vindusviskere. Dette blir ingen nevneverdig sum om man setter av litt hver måned. Har heller ingen store utgifter ift. reperasjoner, hverken med denne bilen eller den forrige. Skifte bremseklosser, pærer o.l. klarer jeg fint selv, så da sparer jeg de hundrelappene der også.

Skrevet

Prioriterer. Vokste opp på landet, og der var bil en nødvendighet. Så ble den med på lasset da jeg flyttet til byen. Og det er kjekt å ha, men jeg tar helst buss til daglig, for å redusere utgifter på drivstoff/parkering/slitasje. Er student, men velger heller bil og hund enn fylla og shopping. Bruker heller ikke penger på kantinemat og kaffe på kafé eller kaffe to go mer enn en ytterst sjelden gang. Lager mat mest fra bunnen, kjøper sjelden dyr ferdigmat. Ønsker meg ting jeg trenger til jul og bursdag. I sum ender jeg med relativt romslig økonomi der bilen ikke merkes voldsomt.

Årsavgift for meg koster ca 3000 kr/år, forsikring ca 3000 kr/år. Drivstoff, vet ikke, kanskje 4-500 kr/mnd? Parkering varierer, men ofte 20-25 kr/t (største ulempen her er at det er vanskelig å finne leilighet med parkeringsplass). Så er det EU-kontroll annethvert år, ca 500? Og diverse vedlikehold, betalte nettopp 500 for nye viskere, og 3000 for fullt sett nye vinterdekk i september. Setter av 500 kr/mnd som går til fremtidige reparasjoner, deler og verkstedutgifter. Hadde jeg hatt dårlig råd, hadde jeg vraka bilen og kunne tatt mye taxi for de pengene...

Anonymous poster hash: c068c...223

Skrevet

Har ikke akkurat noe valg, vil jeg få mat i hus så må jeg ha bil, ellers kommer jeg meg ikke på butikken engang. Så bil er på topplista over prioriteringer sidestilt med husrom, strøm og mat. (Mat får jeg ikke tak i uten bil da så)

Anonymous poster hash: 0fdfc...1ad
Skrevet

Vi har en inntekt tilsammen på ca 1 mill og 2 brukte biler. Billånene er i huslånet, derfor lav rente. Vi legger av penger hver måned til forsikring, veiavgift. Jeg bruker lite bensin men sliter når det er reperasjoner og serviser. Må begynne å legge av penger til dette også

Skrevet

Uff da...folk i kassa. Skal se vekk fra den

Joda, vaskere, bosskjørere, postbud de har også bil

For noen er det helt nødvendig med bil.

Før bodde vi i byen, da solgte vi bilen vi hadde. Gikk, tok buss.

Nå bor vi en annen plass, min mann byttet jobb, og der passer ikke bussrutene inn med jobbtidene.

Vi må ha bil. Ja, det er dyrt, men nødvendig.

Vi bor slik til at skal jeg til byen, tar jeg bussen. Tross dyr bussbillett, så blir det billigere. Det er dyrt å parkere i byen

Anonymous poster hash: 4c426...e64

Skrevet

Jeg bor såpass avsides til at bil er et must. Det er begrenset hvor mange bæreposer jeg kan drasse med i buss.. Og jeg hadde ikke kommet meg opp på fjellet, ned til sjøen osv uten. For ikke å snakke om å komme seg til og fra jobb!

Hvis jeg skal til nærmeste by alene, tar jeg buss. For det er så dyrt med bompenger og parkering.. Er vi flere, lønner det seg som regel å kjøre.

Jeg tjener ikke stort, men bil prioriteres foran dyre klær, kino, mange middager ute osv osv.

Anonymous poster hash: e0a0a...869
Gjest Wei Wei
Skrevet

Dere som har bil, hvor mye koster det ca? (løpende kostnader, ikke selve bilen)

Anonymous poster hash: 823d2...761

Mine bilutgifter hver måned (snitt basert på 2014)

Drivstøff 1000 kr

Forsikring 325 kr

Reparasjoner/service 100 kr (men i 2013 var det 1000 kr i snitt på grunn av eu kontroll på 12 000 kr)

Bilvask/vedlikehold 10 kr

Parkering, bompassering, årsavgift 550 kr

Biltilbehør 430 kr

Totalt 2415 kr hver mnd

En 6 år gammel bil uten lån.

Skrevet

Jeg pendler til jobben (er student), og det er billigere og raskere å kjøre enn å ta tog. NSB kan bare si hva de vil!

Paradokset er jo at mye av pengene jeg tjener går til bilen, men jeg kunne ikke tenkt meg å leve uten bil. Da hadde jeg følt meg fanget, rett og slett...

Skrevet

I got it from my mama :). Hadde ikke hadd sjanse alene.

Anonymous poster hash: 0d072...67f
Skrevet

Da jeg flyttet fra eksen kjøpte jeg bil til 19000 på kredittkort og hadde da selvfølgelig bare ansvarsforsikring på den så det ble billig. Brukte bensin for 2000 i mnd og så kom det årsavgift og olje etc og så sparte jeg også opp litt til evt nødvendige reparasjoner om det skulle behøves.

Jeg hadde i realiteten ca 13000 utbetalt siden jeg betalte mye mer i barnebidrag enn nødvendig.

Men det gikk da helt greit å ha bil likevel, og for meg absolutt nødvendig.

Anonymous poster hash: 0a4f9...ef6

Skrevet

Det er ikke alle som bor slik til at det går busser til alle døgnets tider. Her jobber mannen skift og jeg jobber turnus så vi er bare nødt til å ha to biler :)

Vi har en gammel bil som kanskje er verdt 30.000,- - 40.000,- og en helt ny til 400.000,- Siden vi har såpass god råd som vi har så går det veldig greit.

Skrevet

Månedskort på NSB koster 1600 kr.

Utgifter per mnd med bil er 750 kr.

Lønner seg ikke å reise kollektivt for meg.

Anonymous poster hash: b4d23...484

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...