Gå til innhold

Må ekskludere stebarn på familiefotografering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer har planlagt å ta familie bilder neste helg av oss, vår datter og vi ønsker også å ha med sønnen hans med også på bildene.

Problemet er at mor til barnet ikke vil at jeg og vår datter skal være med på bildet med gutten. Og viss vi skal ta bilder som en "familie" som hun sier så har får jeg i hvetfall ikke lov til å publisere noen på Facebook. Det er kun far som får lov til.

Jeg får vondt av situasjonen samtidig som jeg blir irritert. Hun har en ny familie selv, og jeg skjønner ikke hvorfor hun skal bry seg om at vi skal ta bilder sammen. Pluss at jeg tenker på hvordan min stesønn kommer til å føle det når vi tar bilder og han ikke får lov til å være med. I tillegg så syns jeg det er dumt at jeg ikke får lagt ut noen bilder av oss, virker jo som om vi ikke har noe kontakt med hans sønn. Også får ikke min vennekrets og familie sett noe til han eller hele vår familie.

Litt rotete, men sinne tok over når jeg skrev dette her.

Er det noe jeg kan gjøre? Viss jeg trosser hennes regler, kan hun anmelde meg eller noe sånt?

Anonymous poster hash: 891eb...946

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke faren noe å si? Hvis han vil ha alle med på bildene, teller vel hans mening noe også

Anonymous poster hash: e18fa...0a0
  • Liker 12
Skrevet

Så lenge foreldrene har felles foreldreansvar så kan ikke mor bestemme det alene.

Anonymous poster hash: 34a2a...41e

• Liker 18
Skrevet

Har ikke faren noe å si? Hvis han vil ha alle med på bildene, teller vel hans mening noe også

Anonymous poster hash: e18fa...0a0

Jo han har prøvd å si ifra om at reglene hennes er helt på tryne, men hun begynner bare å krangle og skrike i telefonen og ikke vil høre hva han sier, også legger hun på. Vi har prøvd flere ganger uten at noen ting har endret seg.

Skrevet

Hva kommer mor til å gjøre da? Er det verste hun gjør å skrike i tlf og legge på? :P

Dere tar bilder, deler de, ferdig snakka. Liker ikke mor det får hun anmelde dere.

Lykke til.

Anonymous poster hash: d8f22...592

• Liker 25
Skrevet

Innlegg 25 i denne tråden kan kanskje være til nytte?

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=912615&page=2

Anonymous poster hash: 251af...bf0

Takk for svar, skal ta det opp med samboer. Vil bare legge til at hun har truet med å anmelde meg tidligere da jeg la ut et bilde av meg og dere sønn på sosiale medier med fars samtykke. Hun mente da at hun hadde loven på hennes side, og jeg hadde ikke tenkt til å ha noen sak hos politiet på grunn av et bilde. Så per dags dato er det ingen bilder av oss som familie untatt de som min samboer har lagt ut.

Skrevet

Takk for svar, skal ta det opp med samboer. Vil bare legge til at hun har truet med å anmelde meg tidligere da jeg la ut et bilde av meg og dere sønn på sosiale medier med fars samtykke. Hun mente da at hun hadde loven på hennes side, og jeg hadde ikke tenkt til å ha noen sak hos politiet på grunn av et bilde. Så per dags dato er det ingen bilder av oss som familie untatt de som min samboer har lagt ut.

Slike saker kommer til å bli henlagt hos politiet uansett. Anbefaler deg å nekte å forklare deg om det noen gang kommer så langt.

Anonymous poster hash: 73a6f...2a7

• Liker 2
Skrevet

Hva kommer mor til å gjøre da? Er det verste hun gjør å skrike i tlf og legge på? :P

Dere tar bilder, deler de, ferdig snakka. Liker ikke mor det får hun anmelde dere.

Lykke til.

Anonymous poster hash: d8f22...592

Hun har truet med å anmelde meg tidligere. Hun er vanskelig.

Skrevet

Hun har jo tydeligvis et horn i siden til deg, det er det ingen tvil om. At du som stemor ikke skal legge ut bilder av hennes sønn hadde jeg respektert, men at sønnen til samboeren din skal ekskluderes fra deres familiebilde hadde jeg gitt en lang faen i.

Anonymous poster hash: 38843...ef5
  • Liker 28
Skrevet

Har samboeren din foreldreansvar kan han ta gutten til fotograf uten morens samtykke.

Bilder av barn på internett er en uting uansett.

• Liker 11
Skrevet

Barnets mor burde jo se det som en positiv ting at dere vil ha sønnen med på familiebildene. Det betyr jo at han er en del av familien.

Anonymous poster hash: 0e878...5b5

• Liker 1
Skrevet

Vi har vært i samme situasjon, hun kom til og med å kjeftet på oss etterpå fordi vi hadde hengt opp bilde med oss og felles barn på veggen. Her fortalte far barnet at mor ikke ville han skulle være med. Året etter var det ikke en lyd når vi sa vi skulle ta julekortbilder.

Anonymous poster hash: 73ddf...56a

• Liker 3
Skrevet

Barnets mor burde jo se det som en positiv ting at dere vil ha sønnen med på familiebildene. Det betyr jo at han er en del av familien.

Anonymous poster hash: 0e878...5b5

Det er ikke positivit i hennes øyne, fordi jeg ikke er en del av sønnens familie. Men far og sønn måtte gjerne ta bilde sammen, så lenge ikke jeg og vår datter var med på samme bilde. Kjenner jeg blir sint, helt greit at hun missliker meg, men vår datter har ikke gjort noen ting mot henne, og hun er tre år gammel, hva skal hun gjøre vondt?

Skrevet

Vi har vært i samme situasjon, hun kom til og med å kjeftet på oss etterpå fordi vi hadde hengt opp bilde med oss og felles barn på veggen. Her fortalte far barnet at mor ikke ville han skulle være med. Året etter var det ikke en lyd når vi sa vi skulle ta julekortbilder.

Anonymous poster hash: 73ddf...56a

Huff, det er absolutt ikke lett. Vet liksom ikke hva som er rett og galt lengre. Er ikke noe vi kan gjøre for å skjerme barnet heller, for han kommer jo til å se bildene uansett og da kommer sønnen til å lure på hvorfor han ikke fikk være med. Jeg vil ikke si til sønnen at moren hans ikke vil vi skal ta bilder sammen, det syns jeg ikke blir riktig. Selv om hun fortjener å høre fra sin egen sønn at hun gjør han mer vondt enn oss! Han kommer til å føle seg ekskludert i forhold til vår datter.

Skrevet

Det er ikke positivit i hennes øyne, fordi jeg ikke er en del av sønnens familie. Men far og sønn måtte gjerne ta bilde sammen, så lenge ikke jeg og vår datter var med på samme bilde. Kjenner jeg blir sint, helt greit at hun missliker meg, men vår datter har ikke gjort noen ting mot henne, og hun er tre år gammel, hva skal hun gjøre vondt? Anonymous poster hash: 891eb...946

det der må du bare drite i. Mødre som misbruker sin vakt som mødre, gjør ikke jobben sin bra uansett.

Anonymous poster hash: 82a74...08a

• Liker 8
Skrevet

Har samboeren din foreldreansvar kan han ta gutten til fotograf uten morens samtykke.

Bilder av barn på internett er en uting uansett.

De har delt foreldreansvar, så ja. Problemet er at det blir et helve*te uten like om det skulle skje. Jeg syns bilder av barn som blir brukt riktig på internett er greit. Personvern innstillinger er på slik at det er kun de jeg er venn med kan se det på min profil ,det samme gjelder min samboer.

Uansett så har hun ikke noe problemer med å legge ut bilder av barnet sitt på nette, da han finnes på for eksempel åpen instagram profil til hele hennes side av familien og henne, pluss facebook. Noe som samboeren min har prøvd å ta opp, men det er visst ikke noe probelm. Hun har kontroll over det som hun sier.

• Liker 2
Skrevet

Du kan jo stille inn slik at kun dine nærmeste venner og familie ser akkurat de familiebildene, hvis du ønsker å legge dem ut på Facebook.

Og - ingen kan nekte dere å ta bilder. Dere tar vel ikke bilder kun for å dele på Facebook....? Så hvis ikke du får lov til å dele bilder på Facebook så får han ikke være med på bildene i det hele tatt? Jeg forstår ikke helt greia jeg..

Jeg ville tatt bildene. Faren kan dele på Facebook hvis dere ønsker det, det har han full rett til. Hvis du også ønsker å dele ville jeg sørget for at bildene hadde riktig privat-settings så det ikke var synlig for alle.

Anonymous poster hash: 6155a...46b
  • Liker 8
Skrevet

Jeg sliter med å finne ut om far kan gi samtykke til å legge ut bilder av sønnen alene eller om moren også må samtykke. Jeg går derfor ikke inn på den delen av problemet ditt.

Når det gjelder familiebilder har jeg tatt en titt på Barnelova

§30 Barnet har krav på omsut og omtanke frå dei som har foreldreansvaret. Dei har rett og plikt til å ta avgjerder for barnet i personlege tilhøve innanfor dei grensene som §§ 31 til 33 set. Foreldreansvaret skal utøvast ut frå barnet sine interesser og behov.

Jeg tolker dette til at de med foreldreansvar kan ta avgjørelsen om at barnet kan være med på et familiebilde.

Den siste setningen sier også at det skal gjøres ut fra barnets interesser og behov. I min mening vil det være i barnets interesse å være med på familiebildet, fordi det signaliserer at han er en del av farens familie. Barn har behov for å føle seg inkludert og elsket, og utestengelse fra halve sin familie vil ikke fylle det behovet. Dersom dette havner i en rettssal tror jeg utfallet vil bli noe lignende.

Anonymous poster hash: 1e013...2bd
  • Liker 1
Skrevet

Du kan jo stille inn slik at kun dine nærmeste venner og familie ser akkurat de familiebildene, hvis du ønsker å legge dem ut på Facebook.

Og - ingen kan nekte dere å ta bilder. Dere tar vel ikke bilder kun for å dele på Facebook....? Så hvis ikke du får lov til å dele bilder på Facebook så får han ikke være med på bildene i det hele tatt? Jeg forstår ikke helt greia jeg..

Jeg ville tatt bildene. Faren kan dele på Facebook hvis dere ønsker det, det har han full rett til. Hvis du også ønsker å dele ville jeg sørget for at bildene hadde riktig privat-settings så det ikke var synlig for alle.

Anonymous poster hash: 6155a...46b

Nei vi tar bildene for å ha de hengende i stua vår, og som noe koselige å gjøre for oss alle. Mor til stesønnen min vil ikke at vi skal ta disse bildene i det hele tatt som en familie. Hun vil ikke at jeg og vår datter skal bli avbildet i et familiebilde med hennes sønn i og med at vi ikke er hans familie, det er kun min samboer som er det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...