Gå til innhold

Exen blander seg i min økonomi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil bare høre hva andre tenker her.

Vi har vært skilt i flere år, og hver gang jeg gjør noe med den yngste av ungene, så begynner exen å mase om at da må den andre få det samme, eller blir det urettferdig. Den eldste er voksen, men bor hjemme og da mest hos meg. H*n får mat, klær, og litt lommepenger, da h*n fortsatt går skole, men ikke orker å skaffe seg en deltidsjobb.

Er det virkelig urettferdig at den yngste får tur med meg, mens den eldste ikke får det samme?

Anonymous poster hash: 4dc8a...d9e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det store spørsmålet her er jo hvor gammel den eldste er, og til en viss grad hvilken type skole han/hun går på.

Anonymous poster hash: 489fc...4f4
Skrevet

Jeg syns det er urettferdig. Men som nevnt, det spørs på alder og hva vedkommende gjør. Min bror er 8 år yngre enn meg, men mamma tok alltid med begge oss på turer. Fikk også tilbudet om å være med da jeg ble 15-16 selv om jeg heller ville være hjemme da.

Anonymous poster hash: eec63...095

• Liker 2
Skrevet

Er ikke akkurat rettferdig å kun ta med seg en av ungene på aktiviteter og reise?

Anonymous poster hash: 880b3...2b1

• Liker 2
Skrevet

Er ikke akkurat rettferdig å kun ta med seg en av ungene på aktiviteter og reise?

Anonymous poster hash: 880b3...2b1

Hvis en er 13 og en er 25 og bor gratis hjemme under studier, så jo ... Derfor spørsmålet om hvor gammel den eldste er. TS sier hen/hun er voksen, men ikke hvor voksen eller hvilken type skole. En 18-åring som går på videregående bør for eksempel få være med om han/hun ønsker det, da TS fremdeles har forsørgeransvar, men 25-åringen er gammel nok til å betale slike ting selv.

(Alt etter min mening, selvsagt.)

Anonymous poster hash: 489fc...4f4

• Liker 2
Skrevet

Eksen har ikke noe med det å gjøre.

Han får hyle som han vil, eller kompensere der han syns han må.

Så lenge det i sum går noenlunde opp-i-opp for ungene, så ser jeg ikke noe galt i det.

Jeg skiller klart mellom mine voksne barn og mine barn.

Minste får ferier, men de største får jo tusenvis av kroner av og til.. (Depositum, sertifikat, etc)

• Liker 1
Skrevet

Exen har jo ikke noe med dette å gjøre. Men synes han du forskjellsbehandler?

Jeg synes dette handler om hva barna selv ønsker. Så lenge de bor hjemme og begge ønsker ferie, så blir det feil å ikke gi begge likt, med mindre den voksne har betalt arbeid,

De du skal ta hensyn til er barna, og hva de ønsker.

Man gir jo ikke et barn en dyr ferie, hvis man har andre barn som bor hjemme uten inntekt. Da synes jeg ikke alder har så mye si. De bor hjemme uten inntekt.

Anonymous poster hash: c8d01...a17
  • Liker 1
Skrevet

Kanskje barnet ditt har nevnt til far at han/hun føler seg urettferdig behandlet og at det er derfor din eks tar dette opp med deg.

Anonymous poster hash: 4f59e...62a

Skrevet

Jeg synes det er naturlig at det voksne barnet skaffer seg deltidsjobb og betaler selv for ferie etc. H*n har jo allerede fått det den minste får i dag og må lære seg å stå på egne bein.

• Liker 1
Skrevet

Hvis eldstemann går på videregående har du fortsatt forsørgelsesplikt ovenfor han. Jeg synes ikke du skal sette inn 300 kr på kontoen hans hver gang du tar minstemann med på Leos lekeland. Noen ganger får vel eldstemann noe når ikke den minste får noe. Men hvis den minste får være med på den ene ferieturen etter den andre, og den andre kun får være med hvis han får seg jobb og betaler selv, da synes jeg det er urettferdig. Eller at eldstemann må fryse fordi han ikke tjener penger til å kjøpe seg vinterjakke selv.

• Liker 1
Skrevet

Går den eldste på videregående, som andre også nevner, så har foreldrene fortsatt forsørgelsesplikt. Og gjelder begge foreldrene. I forsørgerplikten ligger tak over hodet, mat, basis med klær etter sesong og annet som barnet trenger.

Men ferieturer er det ingen barn som har krav på. Men det ville vært urettferdig behandling av den eldste om du tar med yngste og fortsatt har forsørgerplikten for den eldste også.

Eksen din har dog lite å gjøre med din økonomi.

Småsummer, klær mm har nok kanskje gått seg til gjennom åren. Den eldste fikk vel noe også før yngste ble født 😉

Har du spurt den eldste om h*n ønsker å bli med på ferie? Kanskje du kunne betalt deler av turen om barnet er ferdig med videregående, kan være et puff for å skaffe seg jobb. Eller kreve litt i husleie? Jeg kommer til å la barna bo hjemme så lenge de ønsker. Men når de studerer og jobber må de betale husleie. Denne kommer jeg igjen til å sette på egen konto for dem slik at de har til depositum den dagen de flytter for seg selv. De vil måtte spise maten vi har, skal de ha andre ting får de kjøpe det selv. Jeg kommer også til å fortsette å tilby dem å være med på ferietur, men da må de betale deler selv.

Anonymous poster hash: f1331...505

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...