Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk beskjed om det var 4-5% sjanse for at jeg kunne bli gravid uten prøverør! Men er det andre som har fått en sånn beskjed og alikevell blitt gravid?

Anonymous poster hash: d0dee...fb8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her hadde mannen så dårlig sperm, at vi fikk beskjed om at sannsynligheten for å bli gravid var like stor som å vinne på lotto. Og vi har 2 barn, laget på naturlig vis. Første barnet gikk jeg på p-pillen og. Andre barnet prøvde vi på i 2 år.

Anonymous poster hash: d186d...e43
  • Liker 1
Skrevet

4-5% er faktisk i det nedre sjiktet og prognosene er således dårligere for graviditet. Jeg ville ikke satset på det for å si det sånn. Ved prøverørsbefruktning er sjansene omtrentlige hundre, spørsmålet er da om fosteret sitter. Det kan jeg egentlig ikke si så mye om iom. at vi ikke vet hvordan helsetilstand, alder osv. du har.

Anonymous poster hash: db42b...d43
Skrevet

Den beskjeden betyr at det ikke er umulig at du kan få barn på naturlig måte, men dersom det ikke går har de etterhvert blitt veldig flinke på prøverør.

Anonymous poster hash: 87509...9bc
Skrevet

Nei, jeg tror ikke det. Det vil si at per 100 løsninger er det kun 4 som vil føre til befruktning. Du kan jo gjøre matematikken selv, for bedre ordlag vil jeg bare si håpløst.

Skrevet

4-5% er faktisk i det nedre sjiktet og prognosene er således dårligere for graviditet. Jeg ville ikke satset på det for å si det sånn. Ved prøverørsbefruktning er sjansene omtrentlige hundre, spørsmålet er da om fosteret sitter. Det kan jeg egentlig ikke si så mye om iom. at vi ikke vet hvordan helsetilstand, alder osv. du har. Anonymous poster hash: db42b...d43

åh? Jeg er 22 år. Hvordan er det med prøverør da? Mye jeg må gå gjennom?

Skrevet

Her hadde mannen så dårlig sperm, at vi fikk beskjed om at sannsynligheten for å bli gravid var like stor som å vinne på lotto. Og vi har 2 barn, laget på naturlig vis. Første barnet gikk jeg på p-pillen og. Andre barnet prøvde vi på i 2 år. Anonymous poster hash: d186d...e43

hvor dårlig da? Det eg vanlig med 15mill/ml. Men typen min hadde bare 3mill

Skrevet

Nei, jeg tror ikke det. Det vil si at per 100 løsninger er det kun 4 som vil føre til befruktning. Du kan jo gjøre matematikken selv, for bedre ordlag vil jeg bare si håpløst.

Stemmer ikke. Det betyr 4-5% sjanse for graviditet i løpet av en viss prøveperiode.

Anonymous poster hash: aa326...4fc

Skrevet

Mannen min har veldig lav sædkvalitet (både i konsentrasjon og i antallet bevegelige og normalt utseende sædceller, såkalt kryptospermi). Vi fikk beskjed om at det var tilnærmet umulig å bli gravid naturlig, og etter 5 ICSI-forsøk har vi heller ikke klart det, og går nå videre med sæddonor.

Når det er sagt, så er det mange leger som sier at de flere ganger har blitt overrasket over at par med dårlig sædkvalitet har blitt gravid naturlig, og skulle dere trenge prøverør så er par med dårlig sædkvalitet ofte de som er lettest å hjelpe (i og med at de kan foreta såkalt ICSI og plukke ut de sædcellene som ser best ut).

Prøverør er selvfølgelig en tøff belastning både fysisk og ikke minst psykisk i venteperioden, men man får god smertelindring under egguttak, og lykkes man er jo premien uendelig stor, så jeg synes det har vært verdt å gå gjennom det selv om vi foreløpig ikke har lykkes. Håper dere får det til snart, enten det skjer naturlig eller ved prøverør :klemmer:

Skrevet

Uff:( håper vi får det til på den naturlige måten..

Skrevet

Uff:( håper vi får det til på den naturlige måten..

En i familien min fikk påvist dårlig sædkvalitet. De har nå et barn pga. prøverørsbehandling. Fordelen er jo at DU er frisk, og at prøverørsbehandling mest sannsynlig vil være vellykket ganske raskt. I hvert fall om det er svømmeevnen til sæden som er dårlig. Ved prøverørsbehandling slipper de å svømme frem til egget.

Håper dere får barn på naturlig vis. Men det ordner seg med hjelp fra helsevesentet hvis ikke. :)

Anonymous poster hash: 2b22d...c69

Gjest Belle âme
Skrevet

Bare lurer: Kor stor sannsynlighet er det for å bli gravid om fyren har normal sædkvalitet?

Skrevet

Bare lurer: Kor stor sannsynlighet er det for å bli gravid om fyren har normal sædkvalitet?

Ca 25% hver måned. Er derfor det ofte tar noen måneder før det klaffer mens noen (ca 25%) er heldige og får full klaff med en gang

Anonymous poster hash: 27497...c21

Gjest Belle âme
Skrevet

Ca 25% hver måned. Er derfor det ofte tar noen måneder før det klaffer mens noen (ca 25%) er heldige og får full klaff med en gang

25%?! Da skjønner eg ikkje koffor folk dropper prevensjon om dei ikkje vil ha unger 😷

Skrevet

En i familien min fikk påvist dårlig sædkvalitet. De har nå et barn pga. prøverørsbehandling. Fordelen er jo at DU er frisk, og at prøverørsbehandling mest sannsynlig vil være vellykket ganske raskt. I hvert fall om det er svømmeevnen til sæden som er dårlig. Ved prøverørsbehandling slipper de å svømme frem til egget.Håper dere får barn på naturlig vis. Men det ordner seg med hjelp fra helsevesentet hvis ikke. :)Anonymous poster hash: 2b22d...c69

Ah, men jeg vet ikke om det er svømmeevnen. Det er vanlig med over 15mill/ men han hadde under 5 mill..

Skrevet

Her hadde mannen så dårlig sperm, at vi fikk beskjed om at sannsynligheten for å bli gravid var like stor som å vinne på lotto. Og vi har 2 barn, laget på naturlig vis. Første barnet gikk jeg på p-pillen og. Andre barnet prøvde vi på i 2 år.

Anonymous poster hash: d186d...e43

Det er fordi du fant en sæddonor på byen.

Anonymous poster hash: 1ad5e...8d3

• Liker 2
Skrevet

25%?! Da skjønner eg ikkje koffor folk dropper prevensjon om dei ikkje vil ha unger 😷

Hvis en vil ha sex mer enn 1 mnd blir sjansen fort mye større;-) Og 25% er høyt for et så livsomveltende resultat.

Skrevet

Hvis en vil ha sex mer enn 1 mnd blir sjansen fort mye større;-) Og 25% er høyt for et så livsomveltende resultat.

Men hva er det tallet representerer? Er det sannsynligheten for barn om man har regelmessig sex rundt eggløsning, evt. regelmessig sex hele syklusen? For man må jo treffe eggløsning om tallet skal bli så høyt vel? Hvis ikke skjønner jeg ikke at friske par kan bruke opptil et år på å bli gravide... tenker at det er en del som ikke får det til å klaffe med eggløsning bare.

• Liker 2
Skrevet

Men hva er det tallet representerer? Er det sannsynligheten for barn om man har regelmessig sex rundt eggløsning, evt. regelmessig sex hele syklusen? For man må jo treffe eggløsning om tallet skal bli så høyt vel? Hvis ikke skjønner jeg ikke at friske par kan bruke opptil et år på å bli gravide... tenker at det er en del som ikke får det til å klaffe med eggløsning bare.

Ja, det gjelder med regelmessig sex rundt eggløsning (ca 5 dager før og en dag 1). Tilsynelatende friske kan bruke ett år, men det store flertallet blir gravide innen 4-6 måneder. For oss som bruker lenger tid kan kanskje periodevis sykdom virke inn, (jeg mista feks eggløsning når jeg hadde lungebetennelse) noe men ikke alvårlig nedsstt sædkvalitet kan være årsak og noe kan være kip statestikk rett og slett. Med 25% sjangs for å lykkes kan man være uheldig og treffe mange ganger på de 75%. Ett år har 12 mnd og for meg tilsvarer det ikke mer enn 10 sykluser. I et lotteri med 25% sjangs for å vinne kan man likevel være uheldig og få ti bom på rad. Selv med kronekast kan du være uheldig og få mange bom på rad. Det er statestikk enkelt og greit.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...