AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #1 Skrevet 15. februar 2015 Nå er ikke dette et aktuelt tema på nåværende tidspunkt, men jeg er likevel nysgjerrig på hvordan reglene er her, hva en har lovpålagt krav på osv. Situasjonen er som følger: Min far giftet seg på nytt, fått to barn med sin nye kone. Jeg misstenker at konen til min far helst vil at jeg ikke skal motta noe som helst i arv når den tid kommer, men hvordan fungerer egentlig dette? En har vel lovbestemt krav på en viss andel arv fra sin far? Men hvordan blir dette når de har to barn i lag, og jeg er "utenfor" denne nye familien? Kan en sette noen av barna helt utenfor arven? Hvordan blir det om de setter huset på henne, selv om de er gift og har bodd i lag i 25 år og betalt lånet i lag frem til dags dato? Om min far dør først, hvordan blir det da med arven når hun fortsatt lever? Hva om hun dør først, hvordan blir det da med arven? Ble masse spørsmål her, men de er relevant for min del en gang i fremtiden, og ikke minst for husstanden her med mine/dine/våres barn i huset her også Anonymous poster hash: 982ed...f9e
Testosteron Skrevet 15. februar 2015 #2 Skrevet 15. februar 2015 En har vel lovbestemt krav på en viss andel arv fra sin far? Men hvordan blir dette når de har to barn i lag, og jeg er "utenfor" denne nye familien? Kan en sette noen av barna helt utenfor arven? Hvordan blir det om de setter huset på henne, selv om de er gift og har bodd i lag i 25 år og betalt lånet i lag frem til dags dato? Om min far dør først, hvordan blir det da med arven når hun fortsatt lever? Hva om hun dør først, hvordan blir det da med arven? Barn har krav på såkalt pliktdelsarv, som utgjør 2/3-deler av arven, dog begrenset nedad til 1 million på hvert barn. Resten kan foreldre testamentere bort til andre. Hva mener du med "å sette huset på henne"? Hvis han oppretter en ektepakt hvor huset gjøres til hennes særeie, så vil ikke huset inngå i arven etter ham. Hvis det derimot bare er tinglyst på henne uten at det er gjort til hennes særeie, så inngår det likevel i delingsgrunnlaget, altså den formuen som deles mellom ham og henne før arven deles. Hvis faren din dør først, så deles først verdiene som de hadde mellom ham og henne akkurat som ved en skilsmisse. Så deles arven etter ham, og da arver kona 1/4-del mens resten deles likt mellom barna. Testament kan endre på dette. Hvis hun dør først, så deles først verdiene de hadde mellom ham og henne. Så deles arven etter henne, og da arver faren din 1/4-del mens resten deles likt mellom barna hennes. Testament kan endre på dette.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #3 Skrevet 15. februar 2015 Glimrende, takk for svar:) Om jeg forstår dette rett. 2/3 fra min far vil fordeles på meg og mine halvsøsken, dette er lovpålagt? 1/4 går til konen, og den siste andelen som er igjen kan deles til de han vil etter testament? Angående huset, et eksempel. De kjøpte i lag etter min far solgte sin leilighet og dermed hadde egen kapital. Dette er 20 år siden. De har betalt på lånet i lag og stått som eiere i lag frem til nå. Huset overskrives på henne slik at hun står som eier alene av huset, og på denne måten vil deres fellesbarn arve alt som er, og jeg ingen verdens ting da huset er alt de har av verdi. Kan det gjøres så enkelt, eller er der noen lover eller regler rundt dette da det i bunn å grunn er helt tydelig at de har eid huset i lag? Anonymous poster hash: 982ed...f9e
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #4 Skrevet 15. februar 2015 Glimrende, takk for svar:) Om jeg forstår dette rett. 2/3 fra min far vil fordeles på meg og mine halvsøsken, dette er lovpålagt? 1/4 går til konen, og den siste andelen som er igjen kan deles til de han vil etter testament? Angående huset, et eksempel. De kjøpte i lag etter min far solgte sin leilighet og dermed hadde egen kapital. Dette er 20 år siden. De har betalt på lånet i lag og stått som eiere i lag frem til nå. Huset overskrives på henne slik at hun står som eier alene av huset, og på denne måten vil deres fellesbarn arve alt som er, og jeg ingen verdens ting da huset er alt de har av verdi. Kan det gjøres så enkelt, eller er der noen lover eller regler rundt dette da det i bunn å grunn er helt tydelig at de har eid huset i lag? Anonymous poster hash: 982ed...f9e ETTER hun har fått halvparten ja...Anonymous poster hash: a920b...a94
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #5 Skrevet 15. februar 2015 Ja det skjønner jeg, derfor jeg skrev "fra min far". Anonymous poster hash: 982ed...f9e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå