AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #1 Skrevet 15. februar 2015 Mine foreldre på 78 år og 87 år er blitt svært hjelpetrengende, og nedsatt både fysisk og mentalt. De bor hjemme i en relativt stor enebolig, har hjemmesykepleie to ganger for dagen ,hjemmehjelp annenhver uke. Min mor bruker mye medisiner på grunn av kreftsmerter, og blir derfor ustødig, og har nylig falt og dermed blitt påført ytterligere smerter og nedsatt førlighet. Min far har en muskelsykdom (nevropati) som gjør han ustødig, og han og faller lett. Nå ønsker jeg og min bror å få foreldrene våre på sykehjem, ihvertfall et kortttidsopphold der fagkyndige kunne vurdert hva som evnt er best å gjøre videre. Jeg forstår at dette er noe vi søker om via kommunen, og at legen også må skrive en søknad. Men de må skrive en søknad selv (de er innstilt på dette , men makter ikke å formuelere en søknad selv). Hva skriver vi, noen med erfaringer for hva som kan være "lurt" å skrive. Antar at det er vanskelig å få plass, og at det er søknadene som får frem behovet best mulig som blir innvilget. Anonymous poster hash: d9a7e...11d
Maleficenta Skrevet 15. februar 2015 #2 Skrevet 15. februar 2015 Mine foreldre på 78 år og 87 år er blitt svært hjelpetrengende, og nedsatt både fysisk og mentalt. De bor hjemme i en relativt stor enebolig, har hjemmesykepleie to ganger for dagen ,hjemmehjelp annenhver uke. Min mor bruker mye medisiner på grunn av kreftsmerter, og blir derfor ustødig, og har nylig falt og dermed blitt påført ytterligere smerter og nedsatt førlighet. Min far har en muskelsykdom (nevropati) som gjør han ustødig, og han og faller lett. Nå ønsker jeg og min bror å få foreldrene våre på sykehjem, ihvertfall et kortttidsopphold der fagkyndige kunne vurdert hva som evnt er best å gjøre videre. Jeg forstår at dette er noe vi søker om via kommunen, og at legen også må skrive en søknad. Men de må skrive en søknad selv (de er innstilt på dette , men makter ikke å formuelere en søknad selv). Hva skriver vi, noen med erfaringer for hva som kan være "lurt" å skrive. Antar at det er vanskelig å få plass, og at det er søknadene som får frem behovet best mulig som blir innvilget.Anonymous poster hash: d9a7e...11d Du må jo bare skrive kort situasjonen og konkret hva de pr dags dato har behov for av hjelp.
Gjest Bettys Skrevet 15. februar 2015 #3 Skrevet 15. februar 2015 Skriv så konkret som mulig hvorfor de trenger korttidsopphold og hva de trenger hjelp til. Legens søknad inneholder alt av medisinske opplysninger, så egensøknaden går på hva helt konkret behovet er.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #4 Skrevet 15. februar 2015 Takk for råd. Er så redd de skal få avslag "fordi de har hjemmesykepleie to ganger, og har sønn og datter i nærheten". Min mor har etter fallet på fredag vært sengeliggende, og min far er ikke i stand til å få i henne drikke og mat (tror ikke han klarer å forstå at hun kan få mat på sengen, og ikke nødvendigvis må ut på kjøkkenet). Vi kan ikke være der fire ganger for dagen og sørge for mat og drikke, og hjemmesykepleien kommer ikke inn fordi om de har lovet å se til en gang ekstra for dagen. Før fallet var min mor sin dag preget av å gå fra en stol i stuen og inn i sengen. Hygienen er helt fraværende, det er avføring på klær, håndklær, toalettet osv. I tillegg til at hun glemmer hva som er blitt sagt til henne, eller rett og slett ikke forstår det. Min far er ikke vant til å ta seg av andre, og har vel egentlig nok med seg selv. Han gjør så godt han kan, men det er ikke få ganger jeg har måtte ta tak i ham for å unngå at han skal falle. Det lengste han går, er fra døren og bort til postkassen, og da er han helt utkjørt. Det er så trist når ens foreldre blir så dårlige, og en skulle ønske en kunne gjøre mer for de. Men vi som barn kan ikke påta oss rollen som omsorgspersoner 24 timer i døgnet. Anonymous poster hash: d9a7e...11d
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #5 Skrevet 15. februar 2015 Kanskje de kan få en omsorgsbolig? Høres ut som de hadde hatt godt av å komme på et sykehjem å blitt litt "tatt vare på". (sier ikke at dere ikke gjør det altså) Men det er ikke barnas ansvar syns jeg. Klart litt kan man hjelpe med. Men ikke at man må reise å se til de 3-4 ganger om dagen , vaske klær for de, hus osv.. Anonymous poster hash: 1f3dd...655
Gjest Bettys Skrevet 15. februar 2015 #6 Skrevet 15. februar 2015 Huff, det hørtes ikke holdbart ut! Det går an å ringe direkte til saksbehandler i kommunen også, for å få litt mer fortgang. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #7 Skrevet 15. februar 2015 Kanskje de kan få en omsorgsbolig? Høres ut som de hadde hatt godt av å komme på et sykehjem å blitt litt "tatt vare på". (sier ikke at dere ikke gjør det altså) Men det er ikke barnas ansvar syns jeg. Klart litt kan man hjelpe med. Men ikke at man må reise å se til de 3-4 ganger om dagen , vaske klær for de, hus osv.. Anonymous poster hash: 1f3dd...655 Vi søkte om omsorgsbolig for ca 1 1/2 år siden, men det viste seg at omsorgsboliger her i kommunen er bygget for enslige og ikke ektepar. Dessuten tror jeg hele flytteprosessen ville tatt livet av de. Anonymous poster hash: d9a7e...11d
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #8 Skrevet 15. februar 2015 Huff, det hørtes ikke holdbart ut! Det går an å ringe direkte til saksbehandler i kommunen også, for å få litt mer fortgang. Lykke til! I morgen skal jeg ringe både legen og hjemmesykepleien og kreve at dette skjer fortest mulig. Og så får både jeg og min bror ringe hvis det tar for lang tid. Vet ikke hvor fort en slik plass kan komme i stand, men kommunen må vel ha noen plasser som er for øyeblikkelig hjelp ? Da kunne i det minste min mor fått en rask plass, og så fikk vi ivareta min far frem til han fikk plass. Anonymous poster hash: d9a7e...11d
Maleficenta Skrevet 15. februar 2015 #9 Skrevet 15. februar 2015 I morgen skal jeg ringe både legen og hjemmesykepleien og kreve at dette skjer fortest mulig. Og så får både jeg og min bror ringe hvis det tar for lang tid. Vet ikke hvor fort en slik plass kan komme i stand, men kommunen må vel ha noen plasser som er for øyeblikkelig hjelp ? Da kunne i det minste min mor fått en rask plass, og så fikk vi ivareta min far frem til han fikk plass.Anonymous poster hash: d9a7e...11d Noen steder har de jo slike ivergangsplasser i påvente av plass. Bor du i en stor kommune? Er ofte vanskeligere å få plass i de større byene
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #10 Skrevet 15. februar 2015 . Send briev til forvaltningskonntoret med hvordan situasjonen er, at dere føler at situasjonen er uholdbar både for dine foredre og for dere. litt sånn som du har fortalt her til oss. For meg høres situasjonen uholdbar ut. Fortell også at dine foreldre også ønsker å komme på et opphold. deres meninger er viktige oppi alt dette. Få også hjemmesykepleien til å sende en statusrapport til saksbehandler, Kan hende at dine foreldre ikke er så enkel å hjelpe for utenforstående som ikke er familie.( Vi har ikke lov til å tvinge noen som ikke vil til å motta hjelp) De kan forklare situasjonen fra demmes ståsted. Og så når søknaden er sendt... ring og mas regelmessig... både du og broren din. da skjønner saksbehandleren at dere mener alvor. Saksbehandlere liker ikke å bli mast på heller, så da gjør de noe med det til slutt og finner en plass Håper det ordner seg. Hilsen ei som har jobbet i hjemmesykepleien i 10år Anonymous poster hash: 70cab...f37
melatonin Skrevet 15. februar 2015 #11 Skrevet 15. februar 2015 I morgen skal jeg ringe både legen og hjemmesykepleien og kreve at dette skjer fortest mulig. Og så får både jeg og min bror ringe hvis det tar for lang tid. Vet ikke hvor fort en slik plass kan komme i stand, men kommunen må vel ha noen plasser som er for øyeblikkelig hjelp ? Da kunne i det minste min mor fått en rask plass, og så fikk vi ivareta min far frem til han fikk plass. Anonymous poster hash: d9a7e...11d Å ringe hjemmetjenesten er ikke vits, ring tjenesteenheten, det som het tildelingskontoret før. Det er de som har ansvaret. Ringer du hjemmetjenesten får du bare beskjed om å henvende deg dit uansett. Hvis det er som hos oss så har tjenesteenheten tilgang til å lese det hjemmetjenesten skriver i tiltaksplan så da er de nok oppdatert. Dersom de er flinke til å dokumentere i hjemmetjenesten da. Bare stå på ditt, klarer de seg ikke hjemme så må de få plass relativt fort. Desverre er det rift om plassene på sykehjem, enten det er kortidsopphold eller langtidsplass. Noen kommuner er bedre enn andre da.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #12 Skrevet 15. februar 2015 Takk igjen for alle gode råd. Vi bor i en stor kommune, og jeg forstår utifra avisene at det er vanskelig å få sykehjemsplasser og at det som finnes ofte er av middelmådig kvalitet hva bygningsmasse angår. Men jeg håper at de får plass på et sykehjem i nærheten, for her i bydelen har vi noen av kommunens nyeste og mest moderne. Mine foreldre er veldig motivert, og jeg tror nok min mor er kommet til det stadiet hvor hun trenger en fast plass for å kunne leve noen år til. Min far vil ha problemer med å leve alene, men er nok ikke enda kvalifisert for fast plass, så omsorgsbolig ville nok vært det rette for han. Men han vil nok uansett mistrives veldig med å bo for seg selv.... Og å ha han boende hos meg orker jeg rett og slett ikke (føles fælt å si det, men den belastningen vil jeg ikke påføre meg selv eller min familie). Jeg antar at det er mange slitne og fortvilte barn til eldre foreldre på forumet, og at mange er i min situasjon - å bli omsorgsperson for egne foreldre når en selv har hjem, barn og jobb er ikke en enkel kabal å få til å gå opp. Slitenheten og samvittigheten blir en daglig følgesvenn..... Anonymous poster hash: d9a7e...11d
Gjest Christina146 Skrevet 16. februar 2015 #13 Skrevet 16. februar 2015 Jeg lurer litt på hvorfor ikke hjemmesykepleien har meldt opp økt hjelpebehov til forvaltningen? Det pleier å gå ganske fort der jeg jobber. Ellers kan Hjemmesykepleien også veilede deg når du skal fylle ut skjemaet, det er vi som fyller dette ut når pårørende ikke er til stede. Kan jo for all del være at dette er forskjellig fra sted til sted. Lykke til, håper dere får en plass om ikke lenge.
Kooko Skrevet 16. februar 2015 #14 Skrevet 16. februar 2015 (endret) Vær så nøye som mulig på søknaden... forklar at mor er blitt sengeliggende, at det er fare for fall og at hun har falt, underernæring, dårlig hygiene og at hun klarer ikke el veldig dårlig å ivareta seg selv. For meg så synes jeg hun burde få tilsyn av legen mtp hun er blitt betydelig redusert etter det fallet. Fyll ut skjema og begynn å mase på tjenestekont eller hva det heter. Forhør deg med hjtj som andre har nevnt. Jo mer info jo bedre. Har jobbet på en geriatrisk avd og har vært bort i sånne saker. Lykke til. ..:-) Endret 16. februar 2015 av Kooko
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå