Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dårlig overskrift, men visste ikke helt hvordan jeg skulle formulere meg.

Vi har leid en leilighet med 3 mnd oppsigelse. I Desember vant vi en budrunde, og etter kontraktsmøte i starten av Januar sa vi opp leiligheten.

Vi har 3 mnd oppsigelse som da skulle gå ut April, til 1 Mai.

Vi snakket med huseier, som ville holde oss til oppsigelsestiden, men hvis de fant noen nye som ville flytte inn tidligere, så skulle det være greit.

Når vi vant budrunden, ble budet ikke godkjent med innflytning 25 April. Så vi godkjente overtakelse i starten av Mars.

Nå er det gått nesten 1,5mnd siden vi sa opp, og pratet med utleier, og de har ikke funnet noen foreløpig. De har ikke lyst ut leiligheten. Og vi har tilbudt oss å finne noen ny for dem.

Jeg vet vi har 3 mnd oppsigelse. Men finnes det ingen lov, eller oppfordring at de kunne være mer imøtekommende og legge ut annonse og kanskje få inn nye fra Mars av?

Hvis de kunne fått inn noen nye fra 15 Mars, så har det gått over 2 mnd siden vi sa opp og fortalte at vi hadde kjøpt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, dere skal betale ut oppsigelsestiden.

Om utleier vil legge den ut og finne noen andre er opp til dem. Det er selvsagt fint om de vil det, men de har ingen forpliktelser.

Anonymous poster hash: 54707...c07
  • Liker 2
Skrevet

Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår deg. Overskriften blant annet.

Selvsagt har du lov å flytte ut før oppsigelsestiden er omme. Ingen kan hindre deg i det. Men de økonomiske forpliktelsene er du bundet til ut oppsigelsestiden, i form av en kontrakt. Du må altså betale for tiden ut, selv om du flytter.

Men det var dette du kanskje lurte på om du kunne sno deg unna? Nei. Det kan du ikke. Det er derfor man har kontrakt, sånn at begge parter er sikret juridisk.

Det eneste er om du finner en ny leieboer som kan overta for deg, og huseier derfor får en ny inn, som kan fortsette å betale husleie. Da er huseier medgjørlig og lar dere slippe unna full oppsigelsestid.

Hvorfor sitter du og venter på at huseier skal annonsere? Kan dere ikke være "mer imøtekommende" selv, siden det tross alt er dere som flytter ut og vil ha hurtig avslutning her, og selv annonsere for leiligheten? Det koster vel ikke all verden med en Finn annonse? Er du heldig så finner dere en ny leieboer for huseier som kan overta de forpliktelsene og overta husleiebetalingen, sånn at dere slipper "fri" før tiden.

• Liker 1
Skrevet

Du kan flytte ut når tid du vil, men du må betale leien for 3 mnd frem i tid enten du bor der eller ikke.

Husleieloven og leiekontrakten din er den som er førende for deg i din situasjon og den er klar. Du kan dog finne en ny leietager som bor ut din leietid, dersom utleier godkjenner vedkommende. Les på husleiekontrakten din og på husleieloven i Lovdata.

Anonymous poster hash: b8fed...76b

• Liker 1
Skrevet

Hadde vi fått lov av huseier å lyse ut selv, og finne leietakere, så hadde vi selvfølgelig gjort det. Som jeg skrev i innlegget så har vi tilbudt oss det.

Som jeg også skriver , så er vi vel klar over at vi har 3 mnd oppsigelsestid. Men utleier skrev også at dersom de fant ny leietakere, så kunne vi få flytte tidligere. Det gir oss en forventning om at de faktisk utlyser boligen, noe de ikke har gjort. De har ikke fortatt noe for å faktisk få inn nye leietakere.

Jeg har full forståelse for oppsigelsestid. Men vi sa fra nesten 4 mnd før, og mener oppriktig at huseier burde være med imøtekommende. Spesielt når de først ga oss det inntrykket i Januar, og vi derfor ble enig om en tidligere overtakelse.

Skrevet

Det er jo ikke sikkert de ønsker å leie ut umiddelbart igjen heller.

De kan ha ombestemt seg, og ønsker et par mnd til oppussing, el.l?

Kanskje har de familie som kommer på besøk i mai, slik at de ønsker å disponere leiligheten selv en tid før de leier ut på nytt?

Mange muligheter her, og de er absolutt ikke forpliktet til å finne noen som kan flytte inn 'i din kontraktstid'

• Liker 3
Skrevet

Nei, dere har ingen rettigheter. Tenk så kjipt om det hadde vært motsatt? Huseier finner ut at de skal bruke leiligheten selv, sier dere opp, og finner ut at de ikke gidder å forholde seg til 3 mnd oppsigelse og kaster dere ut etter 2 mnd "fordi jeg sa jo fra i god tid".

At man kan bli sittende med to boliger en periode må man ta høyde for når man kjøper. Men dere kan selvfølgelig snakke med huseier igjen, spørre hva planen er, høre om de vil ha hjelp til å sette ut annonse osv. Hinte til at de tjener på å annonsere i god tid så de har en leietaker klar når dere flytter osv.

Anonymous poster hash: 1dec1...533

• Liker 4
Skrevet

Synes dere skal sørge for at all kommunikasjon med deres nåværende huseiere skjer skriftlig fra nå av. Hold en saklig tone, spør om de har tenkt å annonsere igjen, og vær så vennlig dere kan når dere purrer på dette med å flytte ut før den avtalte oppsigelsestiden.

Si at det er viktig for dere å få kommet i gang med deres nye liv så raskt som mulig, og at dere er villige til å annonsere på vegne av dem slik at prosessen går så smertefritt som mulig. Dere kan legge ut annonse på hybel.no og finn.no, begge deler gjør at dere får flere svar.

Anonymous poster hash: c3220...31e
Gjest Phoenix
Skrevet

Som andre påpeker. Dere kan flytte når dere vil, men dere må betale ut oppsigelsestiden. Er det problematisk så spør om de kan ta av depositumet for de siste månedene?

Skrevet

Som huseier hadde jeg heller ikke ønsket at dere skulle finne ny leietaker, det er de som må leve med de dere eventuelt finner og jeg ville vurdert selv hvem jeg skulle ha i hus.

Er man uheldig med leietaker så kan det være nesten umulig å få dem ut igjen.

Anonymous poster hash: caa92...da5
  • Liker 2
Skrevet

Jeg skal flytte nå og har 3mnd. oppsigelse. Jeg flytter 2mnd. før oppsigelsestiden har gått ut. Det er greit og jeg betaler selvsagt ut tiden. Huseier vet at jeg flytter ut tidligere, men har ikke funnet ny leieboer. Trodde jeg. Helt til han lurte på om jeg kom med nøklene når jeg flyttet ut. Sa da at jeg kom med nøklene siste dag i oppsigelsestiden. Hehe! Da fik pipa en annen lyd og joda, han hadde skaffet nye leieboere likevel. Trodde vel at han skulle snike til seg dobbel husleie i 2mnd.

Mitt råd: Hold på nøklene og ta befaring siste dag i oppsigelsestiden :)

Anonymous poster hash: d1412...567

• Liker 2
Skrevet

Nå er det slik at man helt klart er forpliktet til å betale ut oppsigelsestiden. Men huseier har også en forpliktelse til å forsøke å begrense leietagers økonomiske tap. Det vil si at om leietager er klar til utflytting, tilbyr seg å finne nye leietagere/annonsere leiligheten så kan man jo diskutere om leietager skal fritas betaling siden utleier da ikke forholder seg til sin plikt.

Skrevet

Jeg skal flytte nå og har 3mnd. oppsigelse. Jeg flytter 2mnd. før oppsigelsestiden har gått ut. Det er greit og jeg betaler selvsagt ut tiden. Huseier vet at jeg flytter ut tidligere, men har ikke funnet ny leieboer. Trodde jeg. Helt til han lurte på om jeg kom med nøklene når jeg flyttet ut. Sa da at jeg kom med nøklene siste dag i oppsigelsestiden. Hehe! Da fik pipa en annen lyd og joda, han hadde skaffet nye leieboere likevel. Trodde vel at han skulle snike til seg dobbel husleie i 2mnd.

Mitt råd: Hold på nøklene og ta befaring siste dag i oppsigelsestiden :)

Anonymous poster hash: d1412...567

Det du nevner her er veldig viktig. Aldri lever nøklene før oppsigelsestiden er utgått. Utleier har ikke lov til å hverken pusse opp eller på andre måter disponere leiligheten din så lenge du betaler for den. Har du ikke full og enerådende tilgang til leiligheten så skal du heller ikke betale for den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...