Gå til innhold

Mus og desinfisering!

Aircondition

Anbefalte innlegg

Artig at det nettopp var kommet en tråd ang. mus. Men jeg har et annet spørsmål.. Jeg har funnet musebæsj på loftet. Jeg har to katter og jeg har funnet katten lekende med en mus inne en gang. Trodde dette var en som de har tatt med utenfra. Skal sies at dette er et gammelt hus og jeg vet det er mus i veggene..

Har vært borte en uke nå og kattene har hatt huset for seg selv. Når jeg kon opp på loftet istad så så det ut son kattene har herjet med mus, det lå grå hårdotter rundt om på rommen, også i en av sengene. Tror ikke disse tilhører kattene, de er hvitvin svart..

Så til spørsmålet: HVA gjør jeg nå?! Jeg vil spy av tanken, jeg vet jo ikke hvor de har hatt med seg leketøyet sitt. Vi har tre soverom og en gang oppe. Har revet av alt av sengetøy, begynt å støvsuge og lufte sengetøy. Jeg må få gjort rent der oppe før ungene kommer hjem klokka fem, så jeg har dårlig tid. Hvordan gjør jeg dette? Må jeg vaske ned heile loftet? Og hva bruker jeg?

Jeg tenker på at de forb*** småkrypene mest sannsynlig har herjet i huset lenge og har vært oppi senger og leker og alt.. Kan ungene være forpestet av småjæ****? Hva gjør jeg med lekene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mus og musebæsj! Kan være bærere av samonella.

Mat trygghet er første bud. All mat i lufttette bokser og bort med musebæsj.

Å vaske sengetøyet på 60 grader bør være tilstrekkelig og å støvsuge seng, madrass og dyne pute. Med mindre der er urinflekker! Da vet jeg ikke hvilken tiltak som må til.

Du får søke eller ringe mattilsynet i morgen.

Kommunen skal ha en kommuneoverlege eller en avdelingni kommunen som styrer med forebyggende helstiltak. Ring dit.

Å la kattene leke med musa, er dyreplageri.

Finn frem musefellene og gjør kort prosess, når musa ikke har skjønt at den er uønsket og forlatt huset ditt.

Skadedyrfirmaene jobber med å fjerne mus og å tette hus.

Anonymous poster hash: a019f...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Nå skal det sies at jeg ikke lar katten leke med musa. Kattene tar seg tilrette her og tar svært lite hensyn til lover og regler og konsekvenser :P jeg skulle satt opp musefelle men da kan kattene bli skadet, og det er umulig å holde de unna da alt er åpent her.

jeg skal ta en ringerunde i morgen. Spent på hva de sier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting å bli hysterisk for. Jeg ville bare vasket sengetøy og dyner/puter. 60 grader tar alt. Ellers bare støvsuget og vasket over gulvene. Ikke noe vits i å gjøre noe mer med andre flater/ting så sant man ikke finner muselort på det.

Anonymous poster hash: 01cb1...29d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det var betryggende. Hva med når katten tok med seg mus inn, spiste opp halve, tok den med seg rundt omkring i huset før den spiste opp resten? Da ble jeg motløs, visste jo ikke hvor den hadde vært, og hvor jeg da skulle vaske.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det var betryggende. Hva med når katten tok med seg mus inn, spiste opp halve, tok den med seg rundt omkring i huset før den spiste opp resten? Da ble jeg motløs, visste jo ikke hvor den hadde vært, og hvor jeg da skulle vaske.. :P

Hvis katten tar med mus inn, så tar du den fra katten og kaster den ut. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis katten tar med mus inn, så tar du den fra katten og kaster den ut. ;)

Det er ett enkelt og greit råd når ts er hjemme.

TS var ikke hjemme da katten lekte med musa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ett enkelt og greit råd når ts er hjemme.

TS var ikke hjemme da katten lekte med musa!

Joda. Jeg svarte på et innlegg der den som skrev helt tydelig var hjemme og så det. At du ikke skjønte det, er ikke mitt problem... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Hei.

Mus kan være bærere av såkalt puumalavirus, som kan gi alvorlig sykdom. Man bør ikke bruke støvsuger da det kan blåse virus rundt. Veterinærinstituttet anbefaler bruk av våt klut og munnbind Desinfeksjon av overflater med egnet desinfekjonsmiddel etterpå er sannsynligvis lurt. Virkon S er et slikt. Du får kjøpt det i enkelte jernvareforretninger, på Felleskjøpet etc.

Les mer om viruset på :https://www.vetinst.no/sykdom-og-agens/musepest og https://en.wikipedia.org/wiki/Hantavirus

Endret av Marianne55
Trykkfeil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...