AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #1 Skrevet 15. februar 2015 Har 65kvm stor leilighet i første etasje på en firemannsbolig som er styrt av labo. Nå tenker jeg å selge, men lurer på om jeg skal gjøre det selv eller ikke? Noen som har erfaringer som kan fortelle meg litt fordeler og ulemper ved å selge selv? Sånn FYI til dere kg-mennesker som lever på å være negative; ork å skriv "hvorfor tenker du å selge selv om du ikke vet noe om det" ... Svaret er enkelt, man leser og lærer seg opp til det. Jeg har ikke hastverk, så det blir nøye gjennomført før jeg evt. går til verks. Men setter gjerne pris på fordeler og ulemper ved å selge selv vs megler. Takk på forhånd Anonymous poster hash: 87f39...644
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #2 Skrevet 15. februar 2015 Det kan være lurt å iallefall få et firma til å innhente alt av dokumenter du trenger, så det ikke blir noe kluss der. Koster ca 10 000 kr. Anonymous poster hash: 95907...0c6
Britt Banditt Skrevet 15. februar 2015 #3 Skrevet 15. februar 2015 Jeg vet ikke alt om dette, men jeg vet at jeg ikke hadde kjøpt en leilighet som ble solgt privat. Så det kan nok hende du mister en god del potensielle kjøpere ved å selge selv, og pga det får en lavere pris enn du kanskje hadde fått om du brukte en anerkjent megler, og da har du plutselig kanskje ikke spart noen penger allikevel. 5
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #4 Skrevet 15. februar 2015 http://www.1bolig.no/selgebolig/ Anonymous poster hash: 6d612...001
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #5 Skrevet 15. februar 2015 Jeg ville heller ikke kjøpt leilighet privat. Unntaket er muligens om jeg skulle overta en bolig fra et familiemedlem, men ville da uansett kjøpt den tjenesten til ca 10 000 kr gjennom megler slik at alt papirarbeidet blir gjort på en profesjonell måte. Å kjøpe bolig er en så stor investering at jeg ønsker å ha profesjonelt apparat bak det, ikke en privatperson. Anonymous poster hash: be179...47c 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #6 Skrevet 15. februar 2015 Jeg har nylig vært på boligjakt og unngikk bevisst alle private selgere. Jeg tenker automatisk at vedkommende prøver å spare penger eller har tatt snarveier andre steder i boligen også. Og det skal ikke veldig mye jobb fra en megler før du får en bedre salgspris gjennom en megler enn når du prøver deg selv. Anonymous poster hash: 20de4...56b 6
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #7 Skrevet 15. februar 2015 Samme her. Jeg unngikk bevisst de objektene med private selgere. Føler meg sikrere ved kjøp gjennom megler. Jeg ser ett hus i område vi nettopp har kjøpt i har ligget ute til salgs i 1.5år og har hatt ørten visninger, uten at noen dukket opp. Selger har fjernet den fra finn.no nå og da. Ikke for å være negativ, TS. Det er kanskje noe å tenke på?Anonymous poster hash: 25fcb...841 1
Litjpusi Skrevet 15. februar 2015 #8 Skrevet 15. februar 2015 Heisann Tok noen fag innen Eiendomsmegling for noen år siden og dette spørsmålet var faktisk en del av den ene eksamen! Husker ikke alt, men et av de viktigste punktene er at private selgere ikke trenger å forholde seg til Eiendomsmeglingsloven (Eml.), Markedsføringsloven (Mfl.) samt ulike forskrifter som eiendomsmeglere er underlagt. Avhendingsloven må man som selger forholde seg til uansett om man bruker megler eller ikke. Disse lovene er laget for å beskytte forbrukeren (kjøperen), og dette "mister" man ved å kjøpe privat. Ved privatsalg trenger man heller ikke å føre budjournal og man trenger ikke å forholde seg til noen av budreglene som eiendomsmeglere må, og dette oppleves ofte som veldig usikkert for kjøper. Det er mange "luringer" der ute og man kan fort bli lurt.. En annen ting er at kjøper ikke får kjøpt Boligkjøperforsikring ved privatsalg. Det er maaaaange flere argumenter mot privatsalg, men disse er kanskje de som veier tyngst for kjøperne (?). Jeg har tidligere jobbet i bransjen og har også erfaring med salg generelt, men ville nok ikke solgt privat selv om jeg fint hadde fått det til sånn rent praktisk. Det er mye mer arbeid enn man tror, og man skal ha tunga rett i munnen. I tillegg bør man være en god selger for å presse budgivere, noe de aller fleste absolutt ikke er.. Man blir fort veldig subjektiv angående sin egen bolig og man kan bli litt snurt/fornærmet hvis kjøperne kommer med negative anmerkninger på f.eks. kjøkkenet, badet, fargevalg, området, nærskolen osv osv. Hva du ender opp med å gjøre får være helt opp til deg selv. Masse lykke til 1
Pinkee Skrevet 15. februar 2015 #9 Skrevet 15. februar 2015 Jeg og har vært på boligjakt siste årene, og har bevisst unngått private salg. Eneste er at dem som går gjennom advokat, da føler jeg meg litt tryggere. Som kjøper er det lett å gå i fella ved privat kjøp. Du sier at du vil sette deg grundig inn i saken før du evnt gjør det. Ja, det må også kjøper gjøre. 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #10 Skrevet 15. februar 2015 Det kommer helt an på type bolig. Solgte leiligheten etter min far privat, men den var i et slags bofellesskap for eldre mennesker, temmelig ny, og tilknyttet en boligstiftelse, så det var veldig grei skurring. Fikk en mekler til å ta oppgjøret og tinglysingen, og tegnet eierskifteforsikring, da. De gangene jeg har solgt egen bolig, enten det var enebolig eller leilighet, har jeg brukt mekler, selv om de tar seg alt for godt betalt, og i blant gjør en lite imponerende jobb. Anonymous poster hash: e2086...c47
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #11 Skrevet 15. februar 2015 Den boligen jeg og familien bor i nå, kjøpte vi privat av en vi kjenner i samme nabolag som vi tidligere bodde i. Det var snakk om en annen firemannsbolig i samme gate, men vi ønsket å flytte fra annen etasje til bakkeplan. Vi valgte privatsalg/kjøp siden vi kjente vedkommende, MEN alt papirarbeid og kontrakten ble tatt gjennom megler. Vi dro på meglerens kontor for å signere alt papirarbeidet. Så den biten ble omhendetatt profesjonelt. Den gangen vi gjorde det, kostet meglermøtet med papirarbeidet bare 6000,- kr. Det var 10 % av full pris bare, etter hva jeg husker. Anonymous poster hash: 9aae3...753
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #12 Skrevet 15. februar 2015 Jeg ville ikke kjøpt av noen som selger privat. Det føles lite trygt. Når det er så store summer på spill, vil jeg ha en profesjonell agent med.Anonymous poster hash: 07b7d...cbe 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #13 Skrevet 15. februar 2015 Jeg ville sett på hva jeg fikk for pengene uten å tenke særlig over om det var en megler eller en privatperson som solgte. Slik jeg gjør når jeg kjøper bil. Og da havner jeg lett hos privatselgerne... Anonymous poster hash: 23276...306
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #14 Skrevet 15. februar 2015 Samme her. Jeg unngikk bevisst de objektene med private selgere. Føler meg sikrere ved kjøp gjennom megler. Jeg ser ett hus i område vi nettopp har kjøpt i har ligget ute til salgs i 1.5år og har hatt ørten visninger, uten at noen dukket opp. Selger har fjernet den fra finn.no nå og da. Ikke for å være negativ, TS. Det er kanskje noe å tenke på?Anonymous poster hash: 25fcb...841 TS her. Det var jo absolutt ikke en negativ ting å si. Tusen takk for innspill Anonymous poster hash: 87f39...644
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #15 Skrevet 15. februar 2015 Jeg ser ett hus i område vi nettopp har kjøpt i har ligget ute til salgs i 1.5år og har hatt ørten visninger, uten at noen dukket opp. Selger har fjernet den fra finn.no nå og da.Anonymous poster hash: 25fcb...841 Men tror du en megler ville klart å selge den til samme pris? Anonymous poster hash: 23276...306
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #16 Skrevet 16. februar 2015 Men tror du en megler ville klart å selge den til samme pris? Anonymous poster hash: 23276...306 Flere av husene i nabolaget har blitt solgt til takst eller over, både før og etter at denne privat annonsør la ut sin. Selv om han har annonsert visning på de datoene en nabo har visning så er det ingen som har kommet. Prisantydning var 400k under takst sist gang han la den ut på finn.no. Han vil heller gå ned 400k i takst enn å betale 80k til en megler. En sta liten en. Anonymous poster hash: 25fcb...841
Gjest Gjest_Idja Skrevet 16. februar 2015 #17 Skrevet 16. februar 2015 I følge denne tråden vil det altså være lurt for oss kjøpere å se på boliger med privat selger, fordi de tiltrekker færre folk (=lavere prispress)?
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #18 Skrevet 16. februar 2015 I følge denne tråden vil det altså være lurt for oss kjøpere å se på boliger med privat selger, fordi de tiltrekker færre folk (=lavere prispress)? Jada, og så kan du glemme sikkert kjøp, korrekte papirer samt eierskiftforsikring, for ikke å snakke om at klageordningene i etterkan er mye vanskeligere. Anonymous poster hash: f638a...baa
Gjest Skrevet 16. februar 2015 #19 Skrevet 16. februar 2015 Jada, og så kan du glemme sikkert kjøp, korrekte papirer samt eierskiftforsikring, for ikke å snakke om at klageordningene i etterkan er mye vanskeligere. Anonymous poster hash: f638a...baa Det er ikke bare megler som kan få tak i korrekte papirer. Og det må ikke være megler involvert for å få eierskifteforsikring. En advokat duger (og advokat må nesten være involvert for at oppgjøret går rett for seg). Hva du mener med "sikkert kjøp" vet jeg ikke.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #20 Skrevet 16. februar 2015 Jada, og så kan du glemme sikkert kjøp, korrekte papirer samt eierskiftforsikring, for ikke å snakke om at klageordningene i etterkan er mye vanskeligere. Anonymous poster hash: f638a...baa Tull og tøys! Hva slags rolle tror du egentlig en eiendomsmegler har? Det er først og fremst en agent for selger. Feil ved boligen skal avdekkes gjennom takstmann og egenerklæring fra selger. Det er selger som vet om det er fukt på vinduene om vinteren, ikke megler. Megler har ingenting med det å gjøre, unntatt å svare på spørsmål på bakgrunn av det selger og takstmann informerer om. Huseiernes landsforbund anbefaler bruk av megler eller advokat ved kjøp og salg, nettopp fordi begge deler sikrer den juridiske delen av en overtagelse. Jeg hadde ikke solgt uten negler selv fordi jeg tror en god megler kan oppnå bedre pris og respons på annonsen, men jeg kjenner flere som også gjennom salg med megler har oppnådd høyest bud på de privatvisniningene de holdt selv. Anonymous poster hash: 4f4af...a89
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå