AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #1 Del Skrevet 15. februar 2015 Hei! Jeg lurer på noe angående det gratis tilbudet hos helsestasjon for ungdom. Jeg er i en situasjon der jeg trenger antibiotika. Jeg må vente lenge for å få time hos min fastlege, og lurer på om jeg kan henvende meg hos legene som jobbber på helsestasjon for ungdom, og få resept på dette via dem. Jeg har aldri benyttet tjenestene deres, og vet ikke hvordan terskelen er der til å skrive ut resepter. Så vidt jeg ser når jeg søker på nett, kommer det ofte opp at det er mulig å få skrevet ut resept på prevensjon. Men er dette det eneste legene der har mulighet til å gi resept på? Eller må jeg gå om min fastlege for å få resept? Anonymous poster hash: 95f97...67f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #2 Del Skrevet 15. februar 2015 Jeg fikk flagyl fra helsestasjonen. Så ja, det kan du nok de må jo selvfølgelig undersøke deg for å finne ut om, eventuelt hvorfor du trenger antibiotika Anonymous poster hash: 54ca9...644 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duckie Skrevet 15. februar 2015 #3 Del Skrevet 15. februar 2015 På helsestasjonen er det gjerne helsesøstre som jobber, de kan bare skrive ut resept på p-piller (og muligens annen prevansjon?). Hvordan vet du at du må ha antibiotika? Er du så dårlig, må det gå an å få til en hastetime, enten hos din egen lege, eller en av de andre legene på samme legesenter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #4 Del Skrevet 15. februar 2015 På helsestasjonen er det gjerne helsesøstre som jobber, de kan bare skrive ut resept på p-piller (og muligens annen prevansjon?). Hvordan vet du at du må ha antibiotika? Er du så dårlig, må det gå an å få til en hastetime, enten hos din egen lege, eller en av de andre legene på samme legesenter. Det er en lege på helsestasjonen også Anonymous poster hash: fea55...b73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duckie Skrevet 15. februar 2015 #5 Del Skrevet 15. februar 2015 Det er en lege på helsestasjonen også Anonymous poster hash: fea55...b73 Ok, det skal ikke være noe problem for leger å skrive ut resepter, uavhengig av hvor de jobber. Men det er jo sannsynligvis ikke en del av arbeidsoppgavene til denne legen, så det vil jo komme an på om hun/han har mulighet til å ta deg inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #6 Del Skrevet 15. februar 2015 Ok, det skal ikke være noe problem for leger å skrive ut resepter, uavhengig av hvor de jobber. Men det er jo sannsynligvis ikke en del av arbeidsoppgavene til denne legen, så det vil jo komme an på om hun/han har mulighet til å ta deg inn. Det er ikke å skrive resepten som er problemet, men formålet og om formålet/arbeidsoppgaven sorter inn under det Helstasjonslegen skal gjøre og ikke under det som er fastlegens oppgave. Når ts problem her er tidsaspektet, for å komme til hos fastlegen, så er ikke dette noe argument som taler for å oppsøke og oppta helstasjonslegens tid fordi alle fastleger er pålagt å ha øhj timer som tildeles fra morgen av den dagen pasienten tar kontakt. Opptar ts helsestasjonslegens tid med å skrive antibiotika for f.eks.bihulebetennelse mens en person som trenger legesjekk i forbindelse med ppiller, så sier det vel seg selv at dette ikke er ok med tanke på hvilke oppgaver helstasjonslegen (helstasjon for ungdom her) skal utføre?Anonymous poster hash: bc4cd...c71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #7 Del Skrevet 15. februar 2015 Det er ikke å skrive resepten som er problemet, men formålet og om formålet/arbeidsoppgaven sorter inn under det Helstasjonslegen skal gjøre og ikke under det som er fastlegens oppgave. Når ts problem her er tidsaspektet, for å komme til hos fastlegen, så er ikke dette noe argument som taler for å oppsøke og oppta helstasjonslegens tid fordi alle fastleger er pålagt å ha øhj timer som tildeles fra morgen av den dagen pasienten tar kontakt. Opptar ts helsestasjonslegens tid med å skrive antibiotika for f.eks.bihulebetennelse mens en person som trenger legesjekk i forbindelse med ppiller, så sier det vel seg selv at dette ikke er ok med tanke på hvilke oppgaver helstasjonslegen (helstasjon for ungdom her) skal utføre?Anonymous poster hash: bc4cd...c71 Jeg får selv sterke smertestillende på helsestasjon for ungdom pga at fastlegen er langt unna. Så det må være greit for legen å skrive ut antibiotika også. Anonymous poster hash: fea55...b73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #8 Del Skrevet 15. februar 2015 Om det er antibiotika for kjønnssykdom eller underlivsinfeksjoner, ja. For andre infeksjoner, nei. Da bestiller du hastetime hos fastlege,Anonymous poster hash: f5592...485 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå