Gå til innhold

Si opp jobb i prøvetid-trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i prøvetid og i kontrakten min står det oppsiglesesfrist i henhold til arbeidsmiljøloven 15-3.

Etter hva jeg har skjønt så betyr det at oppsigelsestid er på 14 dager fra dato på oppsigelsen, men er det 14 arbeidsdager eller kalenderdager?

Hvis jeg sier opp i morgen, er min siste ansettelsesdag 1.3 da, så jeg kan starte i ny jobb mandag 2.3..?

Må jeg levere oppsigelse personlig eller kan jeg ringe og si det og sende oppsigelsen skriftlig i posten?

Kan sjefen kreve at jeg møter opp på jobben og har møte og leverer inn tinelisten min, eller kan jeg be de om å gå inn på datan min og hente den selv.

Har et sterkt ønske om å aldri sette min fot der igjen

Anonymous poster hash: 0ad49...972

Skrevet (endret)

Det er to uker fra oppsigelsesdato som gjelder i prøvetiden og du kan sende den i posten. Det med timelister vet jeg ikke, men jeg hadde ikke gitt bort passordet min til noen på en arbeidsplass jeg hadde et så dårlig forhold til som du tydeligvis har, så jeg ville møtt opp og tatt den ut selv. Lykke til!

Endret av Pet
Skrevet (endret)

Nå roter jeg noe fryktelig her.

Endret av Pet
Gjest Blondie65
Skrevet

Du må jobbe i oppsigelsestiden? Og det er kalenderdager.

Du kan sende oppsigelsen på e-post, men du har arbeidsplikt de siste 14 dagene også.

Oppsigelsen din vil - dersom du leverer den i morgen, gjelde som du sa.

Skrevet

Du må jobbe i oppsigelsestiden? Og det er kalenderdager.

Du kan sende oppsigelsen på e-post, men du har arbeidsplikt de siste 14 dagene også.

Oppsigelsen din vil - dersom du leverer den i morgen, gjelde som du sa.

Må man jobbe i oppsigelsestiden? Vet om flere som ikke har gjort det, men det er kanskje noe sjefer kan kreve hvis de ønsker.

Skrevet

Må man jobbe i oppsigelsestiden? Vet om flere som ikke har gjort det, men det er kanskje noe sjefer kan kreve hvis de ønsker.

Klart du må det, du er jo fortsatt ansatt og får lønn! Men du kan jo ta ut ferie.

• Liker 2
Skrevet (endret)

I utgangspunktet må du jobbe i oppsigelsestiden. Hvis du slipper arbeidsplikt i deler av oppsigelsesperioden er det en avtale du inngår med arbeidsgiver i hvert enkelt tilfelle.

Endret av Serafina.
Skrevet

Klart du må det, du er jo fortsatt ansatt og får lønn! Men du kan jo ta ut ferie.

Man har ikke krav på ferie i oppsigelsestiden.

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Må man jobbe i oppsigelsestiden? Vet om flere som ikke har gjort det, men det er kanskje noe sjefer kan kreve hvis de ønsker.Anonymous poster hash: 0ad49...972

Hva er vitsen med å ha 14 dagers oppsigelsestid dersom du ikke må jobbe i oppsigelsestiden?

Du kan avtale at du verken får betalt eller må jobbe i oppsigelsestiden, men merk deg at du ikke vil få dagpenger før oppsigelsestiden er omme.

Det normale er imidlertid ikke at man får gå ut døren samme dag man sier opp, men ar man må arbeide de siste 14 dagene også.

Skrevet

Du kan avtale at du verken får betalt eller må jobbe i oppsigelsestiden, men merk deg at du ikke vil få dagpenger før oppsigelsestiden er omme.

.

Er det ikke åtte ukers karantene før man får dagpenger når man sier opp selv? :klo:
  • Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Er det ikke åtte ukers karantene før man får dagpenger når man sier opp selv? :klo:

Og de åtte ukene løper fra det tidspunktet oppsigelsestiden er slutt,

Skrevet

Man har ikke krav på ferie i oppsigelsestiden.

Nei, men man kan spørre om man kan få ta ut ferie,

• Liker 1
Skrevet

Nei, men man kan spørre om man kan få ta ut ferie,

Da er vi enige.

Skrevet

Jeg har et annet spørsmål, er det naturligvis slik at arbeidsgiver får bedre inntrykk av deg og du får evt en bedre CV dersom man holder ut prøvetiden? Gitt at man trives såklart.

Anonymous poster hash: 6ec2a...eb0

Skrevet

Glemte å skrive at jeg er sykemeldt, beklager. Da kan vel ikke jobben kreve at man kommer tilbake når man blir friskmeldt for å jobbe oppsigelsestid? ??

Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Glemte å skrive at jeg er sykemeldt, beklager. Da kan vel ikke jobben kreve at man kommer tilbake når man blir friskmeldt for å jobbe oppsigelsestid? ??Anonymous poster hash: 0ad49...972

Hæ?

Er du friskmeldt skal du jobbe, er du sykmeldt skal du ikke jobbe.

Skrevet

Hæ?

Er du friskmeldt skal du jobbe, er du sykmeldt skal du ikke jobbe.

Det jeg mente var at jeg er sykemeldt nå, vil si opp nå, kommer til å være sykemeldt ut oppsigelsestid. Da kan vel ikke jobben kreve at jeg skal jobbe oppsigelsestid, når jeg en gang blir friskmeldt. Altså; jeg er sykmeldt oppsigelsestid og så er jeg ferdig med det arbeisforholdet om 14 dager.

Gjest Blondie65
Skrevet

Det jeg mente var at jeg er sykemeldt nå, vil si opp nå, kommer til å være sykemeldt ut oppsigelsestid. Da kan vel ikke jobben kreve at jeg skal jobbe oppsigelsestid, når jeg en gang blir friskmeldt. Altså; jeg er sykmeldt oppsigelsestid og så er jeg ferdig med det arbeisforholdet om 14 dager. Anonymous poster hash: 0ad49...972

Nei, de kan ikke kreve at du arbeider i oppsigelsestiden.

Skrevet

Man må jobbe i oppsigelsestiden ja. Er jo en grunn til at det er oppsigelsestid, slik at arbeidsgiver har tid og mulighet til å skaffe seg en som erstatter deg.

Men du kan jo skrive en sluttsøknad hvor du skriver at du ønsker å slutte umiddelbart ... Men det er da opp til arbeidsgiver om han ønsker/kan innvilge ønsket ditt basert på om han trenger deg disse dagene eller ikke.

Skrevet

Man må jobbe i oppsigelsestiden ja. Er jo en grunn til at det er oppsigelsestid, slik at arbeidsgiver har tid og mulighet til å skaffe seg en som erstatter deg.

Men du kan jo skrive en sluttsøknad hvor du skriver at du ønsker å slutte umiddelbart ... Men det er da opp til arbeidsgiver om han ønsker/kan innvilge ønsket ditt basert på om han trenger deg disse dagene eller ikke.

Jeg er sykemeldt så de kan ikke tvinge meg til å komme på jobb da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...