Persephone Skrevet 15. februar 2015 #1 Skrevet 15. februar 2015 Jeg har kjøpt meg et lite bonsaitre, men hvor ofte trenger den å vannes? og er det noe annet jeg bør tenke på?
daemonia Skrevet 16. februar 2015 #3 Skrevet 16. februar 2015 Det skal ikke vannes, det skal settes i vann til det slutter å boble. Og det gjør du når du kjenner at jorda begynner å bli tørr. De skal heller ikke ha under 16 grader i stua. De trives veldig godt i sollys, så hvis du vil ha det til å strekke seg i en viss retning så sett det slik at det strekker seg mot sola hvis du skjønner Plukk av nye skudd hvis du vil beholde det slik det er nå.
Persephone Skrevet 16. februar 2015 Forfatter #4 Skrevet 16. februar 2015 Det skal ikke vannes, det skal settes i vann til det slutter å boble. Og det gjør du når du kjenner at jorda begynner å bli tørr. De skal heller ikke ha under 16 grader i stua. De trives veldig godt i sollys, så hvis du vil ha det til å strekke seg i en viss retning så sett det slik at det strekker seg mot sola hvis du skjønner Plukk av nye skudd hvis du vil beholde det slik det er nå. Ah, takk! Med boble håper jeg du mener fra potta nede i vasken. Altså at det kommer opp luftbobler. Er veldig nybegynner på dette, så takk for hjelp! 1
daemonia Skrevet 16. februar 2015 #5 Skrevet 16. februar 2015 Ja stemmer Fyll vasken med vann, og sett hele greia nedi og la det stå til det slutter å boble. Du kan også spraye med litt rent vann på bladene, evt skylle forsiktig i dusjen
Solbærsaft Skrevet 16. februar 2015 #6 Skrevet 16. februar 2015 Det skal ikke vannes, det skal settes i vann til det slutter å boble. Og det gjør du når du kjenner at jorda begynner å bli tørr. De skal heller ikke ha under 16 grader i stua. De trives veldig godt i sollys, så hvis du vil ha det til å strekke seg i en viss retning så sett det slik at det strekker seg mot sola hvis du skjønner Plukk av nye skudd hvis du vil beholde det slik det er nå. ... nå kommer det jo strengt tatt an på hva slags bonsaitre TS har kjøpt seg. Bonsai er ikke en enkelt type tre, men en slags "behandling" av et tre for å få det til å forbli miniatyr. Man kan bruke en rekke forskjellige trearter og gjøre de bonsai. Feks oliventrær og furu... Du burde heller undersøke hva slags tre du har, og gi det stell deretter. Jeg vil anbefale deg å feks besøke http://www.bonsaitreeforums.com/ og lære mer om hvordan man steller et bonsaitre generelt, og også om det er noe spesielt som gjelder den typen tre som du har kjøpt. Der står det også hvordan man skal stelle treet videre (for et bonsaitre krever litt vedlikehold). http://www.bonsainorge.com/ http://www.norskbonsai.com/ 1
Persephone Skrevet 16. februar 2015 Forfatter #7 Skrevet 16. februar 2015 Jeg husker virkelig ikke hva slags type jeg har kjøpt, men det er i hvert fall ikke furu. Jeg skal sjekke ut om den trenger noen spesiell behandling, men ellers bør det vel funke å vanne den i vasken, eller hva?
daemonia Skrevet 16. februar 2015 #8 Skrevet 16. februar 2015 Det er de rådene jeg har fått og som jeg har lest meg opp til. Beklager om det var feil i forhold til ditt tre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå