AnonymBruker Skrevet 14. februar 2015 #1 Skrevet 14. februar 2015 Jeg prøver å holde på vekta, så prøver å ha et sunt kosthold. Men jeg syns noen ganger det er litt vanskelig å vite hva som er sunt. Dadler blir ofte brukt som søtning i såkalte sunne oppskrifter, men er egentlig dadler sunt? Klart nok er det mer næring i dadler enn hvitt sukker, men dadler har veldig høy GI (høyere enn druesukker), mye kalorier og mye karbohytrater. Så er dadler noe man kan spise jevnlig, eller bør dette begrenses på samme måte som godteri? Anonymous poster hash: 0bf62...60e
Pringle Skrevet 14. februar 2015 #2 Skrevet 14. februar 2015 Ja, dadler er kaloririk og karbotung mat. Men dritdigg! Jeg spiser gjerne 2-4 dadler pr dag, jeg finner en måte å få plass til det selv om jeg skal holde vekta jeg også.
Gjest Runforit Skrevet 15. februar 2015 #3 Skrevet 15. februar 2015 Det finnes ikke en matvare som er direkte usunn. Det kommer an på mengden og hva en ellers spiser. I går spiste jeg eggeøre med fløte, avokado og skinke til frokost. Er fløte i seg selv sunt? Eller avokado? I for store mengder er ikke det bra. Til lunsj hadde jeg kyllingkjøttboller med gresk yoghurt og pinjekjerner. Er pinjekjerner sunt? I store mengder er det ekstremt kaloririkt. Til mellommåltid spiste jeg litt tørket ananas. Er det sunt? Tørket frukt og nøtter er jo perfekt for å få energi. Men tørket frukt er full i sukker og sukker er jo falig? Til middag lagde jeg hjemelaget pizza. Pizza er vel iallefall usunt? Med all den osten? Og til kos spiste jeg en stor pose smågodt!!! *Dramatisk musikk* Da står ikke verden til påske! ( Ja, jeg lever lavkarbo og i går ville jeg ha smågodt. Jeg er gravid: Saksøk meg ) Men om jeg skriver det slik: Frokost: eggerøre med skinke Lunsj: Kyllingsalat Mellom: Litt tørket frukt Middag: Et par stykker hjemmelaget pizza Kos: Litt smågodt Aktivtet løpt 8 km og gått 3 timer tur. Høres det da bedre ut? Om jeg sier at jeg aldri pleier å spise smågodt og at dagen i går var et unntak? Om jeg sier jeg ellers i uka aldri rører verken sukker eller raske karbs og hovedsakelig lever lavkarbo og egentlig aldri skeier ut. Er jeg da sunnere? Om jeg så sier at jeg spiser et stort glass(650 gram) peanøttsmør per uke. Er jeg DA sunn? For peanøttsmør er jo ekstremt kaloririkt(!) Poenget mitt er: Et sunt kosthold handler om balanse. En god miks av proteiner, fett og karbs. En sunn livsstil handler om å ta gode valg dag etter dag, men også om å ha rom til å kose seg med det en liker ekstra godt i blandt som sjokolade, smågodt etc, men som jeg har sagt før; gå tilbake til barndommen at det er forbehold lørdagen, etter en skikkelig middag og i moderat mengde. Folk har blitt så fanatiske når det kommer til "sunnhet" at det går over alle støvleskaft. Ordet "sunnhet" i dag klanger nesten som en sykdom hos meg når jeg hører det for det er så mye "regler" å forholde seg til at en kan bli matt av mindre. Er banan sunt? Er sjokoalde farlig? Er potet helseskadelig i kostholdet? Om jeg løper 20 mil i uka kombinert med å sulte meg på 1000 kcal per dag blir jeg da tynn og fin? Hva skjedde med å spise når en er sulten og stoppe når en er mett, bevege seg mer og helst trene 3 gangeri uka? Vanskeligere er det faktisk ikke. Jeg er kanskje ikke steingammel, men da jeg var ung så spiste vi alt. Brødskiver med syltetøy, frokostblandinger med sukker(!!!), poteter, ris og pasta til hver middag osv osv. (Jeg lever lavkarbo grunnet at magen min i voksen alder ikke tåler verken hvetemel, ris, gjærbaskt etc. Før jeg la om livsstilen var jeg like slank og frisk). Det var en sjeldenhet at det var tykke barn og voksne der jeg vokste opp iallefall. Barna fikk ikke lov å sitte inne på ræven og glane på TV og spille TV spill i hverdagen. Vi kom hjem, spiste middag og gjorde lekser og så var vi ute og lekter syklet og herjet til vi måtte hjem og legge oss. Kvalifiseres det til at jeg da var usunn? Eller er det samfunnet i dag som er en smule skadet når det kommer til hva som definerer sunnhet? Dette ble lengre enn jeg hadde tenkt, men håper dere forstår budskapet mitt. Hva som er sunt eller ikke handler ikke om enkelte matvarer; Det handler om hva valg en tar for seg selv dag for dag. 6
Supraspinatus Skrevet 15. februar 2015 #4 Skrevet 15. februar 2015 Det finnes ikke en matvare som er direkte usunn. Det kommer an på mengden og hva en ellers spiser. Jeg er vanligvis enig med deg, men det er noen ting som i utgangspunktet alltid er usunne. Raffinert sukker og alkohol er eksempler på dette. Det betyr ikke at alle matvarer som inneholder dette nødvendigvis er usunne i et gitt kosthold. Det er som du antyder totalbildet som er relevant. Dadler er for meg ingen vare som jeg putter i båsen "spis mer av". Likevel synes jeg det er en grei erstatning for annen søtning. I tillegg bidrar de med fin konsistens i godteri som er hakket mer næringsrik enn annet godteri. 5
Amable Skrevet 15. februar 2015 #5 Skrevet 15. februar 2015 Jeg prøver å holde på vekta, så prøver å ha et sunt kosthold. Men jeg syns noen ganger det er litt vanskelig å vite hva som er sunt. Dadler blir ofte brukt som søtning i såkalte sunne oppskrifter, men er egentlig dadler sunt? Klart nok er det mer næring i dadler enn hvitt sukker, men dadler har veldig høy GI (høyere enn druesukker), mye kalorier og mye karbohytrater. Så er dadler noe man kan spise jevnlig, eller bør dette begrenses på samme måte som godteri? Anonymous poster hash: 0bf62...60e Som Supraspinatus nevner, så er ikke dadler noe du spiser mer av. Les her: http://www.nrk.no/livsstil/ikke-bli-daddelfeit-1.11426938 Sukker er ikke sunt, honning er ikke sunt, men i forhold til sukker er honning å foretrekke. Så for å svare på spørsmålet ditt(hvis jeg i det hele tatt gjør det), så bør du heller småspise nøtter enn dadler. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå