AnonymBruker Skrevet 14. februar 2015 #1 Skrevet 14. februar 2015 Er så dritt lei av en del spørsmål her inne ala "hvor mange kalorier er det i sure sitronlepper" eller "hvor mye kalorier er det i en "baguett med..." Det samme gjelder spørsmål om "dersom jeg bare spiser en halv kjøpepizza hver dag, vil jeg gå ned i vekt ? ...." osv. Eller hvor fort kan jeg gå ned 15 kg... Listen er lang over spørsmål som egentlig bare viser at dere er ute etter snarveier eller en quick fix"... Finner det høyst merkelig at dere legger ved bilder og spør hvordan kan jeg få en slik kropp osv.... Dette trenger dere å vite: 1. Det finnes ingen quick fix eller snarvei til en sunn og flott kropp. En kropp som ser veltrent ut er veltrent. Det betyr at den er et resultat av idrettslige prestasjoner. Du må altså gidde å være fysisk aktiv. 2, Kosthold trenger ikke være noe hokuspokus, Hold deg til enæringstipsene fra helsedirektoratet. Du vet selv hva som er usunt og hva som er sunt. Hva du har lyst på er en annen sak. Du trenger ikke telle kalorier eller kjøpe proteinpulver eller vitaminer og kostilskudd. Spiser du sunt og variert så får du i deg alt du trenger. Proteinpulver pisser du rett ut igjen. Man skal trene på et veldig høyt nivå før du virkelig trenger det. 3. Det er mengden du trener over tid som gir deg en sunn og flott kropp. Det er også kostholdet over tid som holder deg sunn og frisk. Max innsats i 6 måneder er lang dårligere enn en moderat innsats som du klarer å gjennomføre gjennom hele livet. Det er ikke kvantitet, men kvalitet over tid. Slutt med tullete spørsmål her inne. Slutt å jakte på raske og kortvarige løsninger som bare hjelper deg her og nå. Slutt å erstatte sjokolade med gulerøtter, sjokolade er sjokolade, gulerøtter er gulerøtter. Kast badevekter og slutt å telle kg. Tenk heller på hvor langt du kan løpe, sykle eller svømme. Og ikke minst, dropp jaget etter idealkroppen, Lev i dag, gå for å være glad og frisk. En flott kropp kommer som resultat av livet du lever. Gå for en grei sunn livsstil over resten av livet ditt, istedet for ekstremiteter. Sånn. Anonymous poster hash: b8c68...9ac Anonymous poster hash: 685a1...a0c 12
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2015 #2 Skrevet 14. februar 2015 Jo, det gjør det faktisk om en har viljestyrke til det. Anonymous poster hash: 85fe7...890 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2015 #3 Skrevet 14. februar 2015 Jo, det gjør det faktisk om en har viljestyrke til det.Anonymous poster hash: 85fe7...890 Fortell fortell, kanskje du kan avsløre gåten som hele verden ønsker svar på. Hilsen ts. Anonymous poster hash: 685a1...a0c 2
Gjest Belle âme Skrevet 14. februar 2015 #4 Skrevet 14. februar 2015 Haha veit om fleire som ser veltrente ut, som omtrent aldri har løfta ein vektstang eller språnge ei mil
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2015 #5 Skrevet 14. februar 2015 Jo, det gjør det faktisk om en har viljestyrke til det.Anonymous poster hash: 85fe7...890 Viljestyrke handler om selvkontroll, impulsstyring og om evnen til å takle motstand og gjennomføre selv om oppgavene er krevende. Vi vet at viljestyrke kan gi en person en god start, men for klare et langt løp må motivasjonen komme innenfra. Anonymous poster hash: 685a1...a0c
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2015 #6 Skrevet 14. februar 2015 Haha veit om fleire som ser veltrente ut, som omtrent aldri har løfta ein vektstang eller språnge ei mil Da er de vel ikke akkurat veltrent da vel ? Det å være tynn og ha lite underhudsfett slik at muskler blir synlig er ikke det samme som å være veltrent. TS skriver om at det ikke går an å ta snarveier til en sunn og veltrent kropp. Anonymous poster hash: 685a1...a0c 1
Gjest Belle âme Skrevet 14. februar 2015 #7 Skrevet 14. februar 2015 Da er de vel ikke akkurat veltrent da vel ? Det å være tynn og ha lite underhudsfett slik at muskler blir synlig er ikke det samme som å være veltrent. TS skriver om at det ikke går an å ta snarveier til en sunn og veltrent kropp. Anonymous poster hash: 685a1...a0c Fleire av dei har f.eks six pack, uten å trene! Når man har six pack så ser man veltrente ut(I mine auger.)
FitnessIna Skrevet 14. februar 2015 #8 Skrevet 14. februar 2015 Jeg likte egentlig innlegget ditt, frem til "Proteinpulver pisser du rett ut igjen", for der forsvant ALL fortroligheten. 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2015 #9 Skrevet 14. februar 2015 Viljestyrke handler om selvkontroll, impulsstyring og om evnen til å takle motstand og gjennomføre selv om oppgavene er krevende. Vi vet at viljestyrke kan gi en person en god start, men for klare et langt løp må motivasjonen komme innenfra. Anonymous poster hash: 685a1...a0c Mao ingen quick-fix, som ts skriver....Anonymous poster hash: 0a391...d28 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2015 #10 Skrevet 14. februar 2015 Jeg likte egentlig innlegget ditt, frem til "Proteinpulver pisser du rett ut igjen", for der forsvant ALL fortroligheten. Vet du hva "fortrolighet" er ? Du mener kanskje "troverdighet" ? Uansett, du trenger ikke være enig i alt, eller noe for den saks skyld. Olympiatoppen skrev en flott sak på proteinpulver, den burde du kanskje lese. Kroppen tar ikke opp mer proteinpulver enn den trenger, Dersom du har et fornuftig kosthold så trenger du ikke proteinpulveret.... men ikke la det bli en diskusjon om det... helt greit at du sier deg uenig. ts. Anonymous poster hash: 685a1...a0c 4
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2015 #11 Skrevet 14. februar 2015 Fleire av dei har f.eks six pack, uten å trene! Når man har six pack så ser man veltrente ut(I mine auger.) Stor forskjell på å SE veltrent ut, og å VÆRE veltrent. Anonymous poster hash: 72c49...ada 1
Gjest Coolaid Skrevet 15. februar 2015 #12 Skrevet 15. februar 2015 Jeg likte egentlig innlegget ditt, frem til "Proteinpulver pisser du rett ut igjen", for der forsvant ALL fortroligheten. http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/idrettsernaering/faktaark/proteinogidrett/media3917.media http://www.nordlys.no/magasin/article6437749.ece http://nhi.no/trening/kostrad/kostrad-ved-trening/proteintilskudd-20712.html TS mener sikkert at etter kroppen har tatt opp en viss mengde gjennom vanlig kosthold, så forsvinner det proteinet som veldig mange kjøper og ikke har bruk for, rett ut igjen. Det er mange artikler om temaet, over er noen eksempler. For de aller fleste holder det med vanlig mat.
sol87 Skrevet 15. februar 2015 #13 Skrevet 15. februar 2015 Er så dritt lei av en del spørsmål her inne ala "hvor mange kalorier er det i sure sitronlepper" eller "hvor mye kalorier er det i en "baguett med..." Det samme gjelder spørsmål om "dersom jeg bare spiser en halv kjøpepizza hver dag, vil jeg gå ned i vekt ? ...." osv. Eller hvor fort kan jeg gå ned 15 kg... Listen er lang over spørsmål som egentlig bare viser at dere er ute etter snarveier eller en quick fix"... Finner det høyst merkelig at dere legger ved bilder og spør hvordan kan jeg få en slik kropp osv.... Dette trenger dere å vite: 1. Det finnes ingen quick fix eller snarvei til en sunn og flott kropp. En kropp som ser veltrent ut er veltrent. Det betyr at den er et resultat av idrettslige prestasjoner. Du må altså gidde å være fysisk aktiv. 2, Kosthold trenger ikke være noe hokuspokus, Hold deg til enæringstipsene fra helsedirektoratet. Du vet selv hva som er usunt og hva som er sunt. Hva du har lyst på er en annen sak. Du trenger ikke telle kalorier eller kjøpe proteinpulver eller vitaminer og kostilskudd. Spiser du sunt og variert så får du i deg alt du trenger. Proteinpulver pisser du rett ut igjen. Man skal trene på et veldig høyt nivå før du virkelig trenger det. 3. Det er mengden du trener over tid som gir deg en sunn og flott kropp. Det er også kostholdet over tid som holder deg sunn og frisk. Max innsats i 6 måneder er lang dårligere enn en moderat innsats som du klarer å gjennomføre gjennom hele livet. Det er ikke kvantitet, men kvalitet over tid. Slutt med tullete spørsmål her inne. Slutt å jakte på raske og kortvarige løsninger som bare hjelper deg her og nå. Slutt å erstatte sjokolade med gulerøtter, sjokolade er sjokolade, gulerøtter er gulerøtter. Kast badevekter og slutt å telle kg. Tenk heller på hvor langt du kan løpe, sykle eller svømme. Og ikke minst, dropp jaget etter idealkroppen, Lev i dag, gå for å være glad og frisk. En flott kropp kommer som resultat av livet du lever. Gå for en grei sunn livsstil over resten av livet ditt, istedet for ekstremiteter. Sånn. Anonymous poster hash: b8c68...9ac Anonymous poster hash: 685a1...a0c Amen! (Det er ikke så lett å sette ut en slik livsstil i praksis alltid, men som du skriver, det finnes ingen snarveier.)
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #14 Skrevet 15. februar 2015 Amen! (Det er ikke så lett å sette ut en slik livsstil i praksis alltid, men som du skriver, det finnes ingen snarveier.) Det vil vel være lettere enn å gå til ekstremiteter og vanvittig hardkjør ? Endre små ting om gangen, gjøre ting man klarer å opprettholde og øke litt på etter hvert. For eksempel bestemme seg for å gå en times tur 3 ganger i uken, og deretter øke med to sunne måltid i uken. Små steg gjør at man kan bevege seg over lange distanser. Men det krever tålmodighet. Hilsen ts Anonymous poster hash: 685a1...a0c 1
Wonderbitch Skrevet 15. februar 2015 #15 Skrevet 15. februar 2015 Jeg er egentlig ganske enig. Men jeg har tror mange tenker at man SKAL "kose seg" ofte. Men hvor ofte kan man "kose seg" før man ikke lenger er sunn? Er det lov med en gang i uken, og hvor mye er det snakk om? Kan man spise et kakestykke daglig hvis man trener et par ganger i uken? Hva med alt det "sunne" godteriet, teller det? Jeg tror mange synes det er vanskelig å ha et normalt kosthold fordi man hele tiden blir proppet ørene fulle av hva som er sunt, så er plutselig det ikke sunt lenger og/ eller man bør følge spesielle dietter osv. Det er rett og slett vanskelig å få oversikt. Jeg trodde for eksempel at jeg kunne spise nok for en med aktiv livsstil, men selv om jeg ofte trener daglig sitter jeg mye stille ellers. Men du har nok rett i det du sier de fleste bør gjøre. Glemme alt om dietter, aktivitetsnivå, muskelbygging og deffing, og heller bare spise fornuftig. Skal du ned i vekt, hold deg unna usunne ting og tren mer. Skal du holde vekten resten av livet, unn deg noe godt en gang i blant- men ikke hele tiden. Og beveg deg når du kan. Dessuten- at Hotell Cæsar begynner etter sommeren igjen er ikke en spesiell anledning. Ikke at datteren til kollegaen din har felt sin første tann heller. 1
sol87 Skrevet 15. februar 2015 #16 Skrevet 15. februar 2015 Det vil vel være lettere enn å gå til ekstremiteter og vanvittig hardkjør ? Endre små ting om gangen, gjøre ting man klarer å opprettholde og øke litt på etter hvert. For eksempel bestemme seg for å gå en times tur 3 ganger i uken, og deretter øke med to sunne måltid i uken. Små steg gjør at man kan bevege seg over lange distanser. Men det krever tålmodighet. Hilsen ts Anonymous poster hash: 685a1...a0c Ja, det fungerer i alle fall bedre enn å gå til det ekstreme. Men jeg vet at det er vanskelig å gå ned i vekt, for eksempel. Ikke fordi det er teknisk vanskelig, men fordi det faktisk krever en viss dedikasjon og konsentrasjon, i tillegg til alt det andre du driver med. Er en overvektig, holder det ikke bare å "spise litt sunnere". Da må man også ha litt peiling på mengden energi de ulike matvarene inneholder, i tillegg til at kostholdet bør være så variert at man ikke blir feilernært. For de av oss som "alltid" har vært litt for tjukke (eller for tynne), kan det å få et normalt forhold til mat være mer en psykisk utfordring enn en teknisk utfordring. Det kan være vanskelig å finne en balansegang. Det var ikke vanskelig teknisk sett for meg å gå ned 13 kg, den gangen jeg gjorde det. Men det var vanskelig å holde vekten, fordi det var vanskelig å finne den balansegangen der mat og trening verken var venn eller fiende. For meg handler det ikke om å vite hva og hvor mye jeg skal spise eller trene, men om forholdet mitt til mat og trening. Mat bør ikke være trøst eller belønning, men ofte har det blitt sånn. Slike utfordringer drukner i alle de som påstår at de har "prøvd hva som helst" og ikke gått ned i vekt", når vi egentlig burde tenke over forholdet vårt til mat. 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #17 Skrevet 15. februar 2015 Fortell fortell, kanskje du kan avsløre gåten som hele verden ønsker svar på. Hilsen ts. Anonymous poster hash: 685a1...a0c Det er ikke noen gåte. Folk flest eier ikke selvkontroll. Det går fint an, avhengig av kroppsvekt, gå ned mye mer enn den vanlige halvkiloen i uka. En "quick-fix" funker, problemet er at folk ikke klarer å styre seg etterpå.Anonymous poster hash: 85fe7...890
Ciara Skrevet 15. februar 2015 #18 Skrevet 15. februar 2015 Jeg tror de fleste vet dette i teorien, men at mange også har et psykisk behov for mat. Jeg kjenner veldig mange som belønner seg selv med mat. Fått til noe? Feire med en god middag ute. Jobbet lenge og sliten på vei hjem fra jobb? Nå har jeg fortjent en sjokolade. Wienerbrød i kantina? Ja, nå har jeg jo trent to ganger denne uka, da kan jeg unne meg det. Og vips, så har man fått i seg en hel drøss kalorier selv om hverdagsmiddagene og mye annet har vært sunt som bare det.
Neeli00 Skrevet 15. februar 2015 #19 Skrevet 15. februar 2015 Jeg er enig med mesteparten av innlegget, men ikke alt. Det er forskjell på hva slags mål folk har. Dersom du er nogenlunde normalvektig og bare vil stramme opp, bli litt slankere og bedre trent kan du greit kaste badevekten. Men dersom du er direkte overvektig eller lider av fedme, så skal du rett og slett ned i vekt. Det er kilo med fett som skal vekk og om du så trener styrke kan du ikke rettferdiggjøre vekten med dette. I slike tilfeller er det viktig at man har noen målestokker på at ting går fremover. Det er mange som ikke vet presist kaloriinnhold i det de spiser - se bare trådene der noen lister opp sunne ting de har spist, men ikke går ned. Det finnes matvarer som er 100% sunne, men kaloririke (matvarer med sunt fett f.eks.) hvilket betyr at du ikke skal dytte dem nedpå i store mengder dersom du vil ned i vekt, selv om de er bra for deg. Det å veie maten og logge det i fitnesspal er en god løsning for veldig, veldig mange. Har man kontroll på kaloriene greier man å gå ned i vekt, og man slipper å miste motivasjonen ved at man "føler at man spiser sunt" men ved å faktisk se hva alt inneholder. Man trenger selvsagt ikke telle kalorier for alltid men det er en god vekker for mange i startfasen å se innholdet av kalorier, proteiner, karbo osv. Ellers synes jeg det er arrogant og tåpelig med alle trådene av typen "hvor mange kcal er det i et knekkebrød". Man bruker da google, man forventer ikke at fremmede skal google matvaren for en. All info ligger på nett. At det ikke er noen snarveier osv. er jeg selvsagt enig i. 1
Gjest Nanne70 Skrevet 16. februar 2015 #20 Skrevet 16. februar 2015 Enig i mye av det du skriver her. Hvis man er overvektig, må man ikke glemme at det tok tid for kroppen å legge på seg de ekstra kiloene, så man må godta at det vil ta tid å kvitte seg med dem, også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå