Gå til innhold

Lønner det seg å ta 2 årig master i økonomi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en bachelor i revisjon og blir innkalt til intervju når jeg søker på jobb, så jeg vil anse mulighetene mine til å få en relevant jobb allerede nå.

Jeg har imidlertid veldig lyst til å ta 2 årig master i økonomi og administrasjon, men lurer på om det egentlig vil lønne seg for meg i forhold til jobbmuligheter og karriere sånn generelt.

Tar jeg master nå, vil jeg være 43 år når jeg er ferdig med graden.

Vil det lønne seg for en som er såpass voksen, å ta 2 års master, eller burde jeg heller bare prøve å finne meg en jobb innenfor bacheloren min?



Anonymous poster hash: 1a43f...384
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke fasiten, men ferdigstiller selv en bachelor i økonomi og ledelse nå i vår. Kunne veldig gjerne tenke meg å ta en master fordi jeg elsker studiene, men synes det blir for dyrt. Da tenker jeg på tapt inntekt under utdanningen, og det at startlønna ikke vil bli så enormt mye høyere med en master.

I denne beregningen tar jeg kun hensyn til det økonomiske aspektet, og hvis jeg skulle tatt med selvrealiserings-aspektet ville kanskje ikke avgjørelsen vært like enkel. Det at jeg har fått en spennende jobb som jeg starter i etter studiene er selvfølgelig også en viktig faktor.

Hvis jeg ikke fikk napp på noen av jobbene jeg kunne tenke meg så ville jeg antakeligvis søkt master slik at jeg holdt alle muligheter åpne. :)



Anonymous poster hash: 6f187...1ce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor mye bedre jobbmuligheter man har med master kontra bachelor i økonomi, over tid?

Har lest at man ofte ikke kommer lenger enn til lavere funksjonærstillinger med bachelor, men vet ikke hvor mye det er i det?

Er det lettere å få en relevant jobb med master enn hvis man "bare" har bachelor?



Anonymous poster hash: 1a43f...384
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du med bachelor i revisjon bør begynne innen revisjon nå. Deretter jobber du 1-2 år, og tar videre master i revisjon og regnskap, med (delvis) lønn under utdanningen. Etter noen år i rev.bransjen har du kompetanse og erfaring til å tre inn i de jobber du måtte forsøke å få etter en master i øk.adm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at det er bra behov for revisorer, så eg trur du heilt fint kan få deg jobb uten å ta master. :) Men det spørs jo litt kva du vil jobbe med og om du ønsker deg fort inn i lederstilling osv.. Du har jo framleis minst 25 år igjen av arbeidslivet, så du har nok av tid. Som nevnt over, så må ein gjerne ta hensyn til det økonomiske aspektet ved å studere også. :)

Du kan jo søke skule og framleis søke jobb. Viss du får ein jobb du har lyst på, så tar du den. Viss du ikkje får jobb, så studerer du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du med bachelor i revisjon bør begynne innen revisjon nå. Deretter jobber du 1-2 år, og tar videre master i revisjon og regnskap, med (delvis) lønn under utdanningen. Etter noen år i rev.bransjen har du kompetanse og erfaring til å tre inn i de jobber du måtte forsøke å få etter en master i øk.adm

Jeg tenker at det for det meste er de store firmaene som sponser MRR og der kan det virke som om det er master som gjelder for få jobb der i det hele tatt, i alle fall i de store byene, men det kan jo være feil inntrykk jeg har. Har også inntrykk av at de for det meste rekrutterer bare 20 åringer.

I

Anonymous poster hash: 1a43f...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig lønner det seg å ta master, hvis du holder ut to år til som student. Du blir kvalifisert til et større utvalg jobber og kan forvente bedre lønn og flere muligheter på sikt. Do it mens du kan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du med bachelor i revisjon bør begynne innen revisjon nå. Deretter jobber du 1-2 år, og tar videre master i revisjon og regnskap, med (delvis) lønn under utdanningen. Etter noen år i rev.bransjen har du kompetanse og erfaring til å tre inn i de jobber du måtte forsøke å få etter en master i øk.adm

Det er absolutt en mulighet hvis det er MRR TS ønsker, men det er greit å være klar over at mange revisjonsselskaper er blitt mer restriktive med å sende bachelorer på MRR.

TS, hvorfor vil du ta master i økad i steden for MRR?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gått inflasjon på økonomistudie.virker som alle som ikke vet hva de ønsker å studere,nå studerer økonomi.det betyr at det florerer med slike utdannelser.hvis du vil ha eks controller/lederjobb i litt større byer med konkurranse må du nesten ha master for å i det hele og store bli vurdert.til gjengjeld er du gjerne litt eldre og har litt mer livserfaring enn nyutdannede 22 åringer,og det kan gjøre at det kan holde med bachelor.kjenner flere som har litt "bedre" jobber som studerte som voksne enn ungdommene fikk.men eneste jeg lærte av min master som hovedsakelig er verd å huske er måten å tilegne seg kunnskap på.ellers lærer du av å praktisere faget☺️ Lykke til👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt en mulighet hvis det er MRR TS ønsker, men det er greit å være klar over at mange revisjonsselskaper er blitt mer restriktive med å sende bachelorer på MRR.

TS, hvorfor vil du ta master i økad i steden for MRR?

Hvis jeg skulle tatt MRR hadde det blitt betal versjonen til BI, siden jeg ikke kan flytte til Bergen. MBA kan tas der jeg bor ved en offentlig skole. Så det er vel rett og slett fordi det blir en del dyrere med MRR at jeg vurderer MBA.

Faglig sett syntes jeg gradene virker like interessante, så hvis jeg hadde fått sponset MRR av en arbeidsgiver hadde det vært mest interessant. Virker imidlertid som at det for det meste er de store firmaene som har slike sponse master programmer, og der må man jo som regel ha en master for å komme inn virker det som.

Anonymous poster hash: 1a43f...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke søke på de store revisjonsfirmaene da? KMPG og EY har åpne søknader, de andre er du litt sent ute for (søknadsfrist i januar/februar). Kjenner flere med kun bachelor som har fått jobb hos de.

Søk både jobb og master. Får du ikke "drømmejobben" innen sommeren kan du begynne på master. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk i vei til de store, de tar også inn bachelor-utdannede. Enkelte av de mindre selskapene har også støtte til MRR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke MBA du mener, men vanlig siviløkonom (MSc).

Pratet forøvrig med en manager i PwC som ikke hadde mye positivt å si om MRR på NHH (hvor han hadde utdannet seg), studieansvarlig hadde visstnok aldri revidert et selskap og studiet var derfor lite praktisk rettet i forhold til på BI. Ellers begynner forsåvidt UiA med MRR også til høsten.



Anonymous poster hash: 1f5e5...109
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok ikke MBA du mener, men vanlig siviløkonom (MSc).

Pratet forøvrig med en manager i PwC som ikke hadde mye positivt å si om MRR på NHH (hvor han hadde utdannet seg), studieansvarlig hadde visstnok aldri revidert et selskap og studiet var derfor lite praktisk rettet i forhold til på BI. Ellers begynner forsåvidt UiA med MRR også til høsten.

Anonymous poster hash: 1f5e5...109

Jeg tenker på Master in business administration.

Anonymous poster hash: 1a43f...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på Master in business administration. Anonymous poster hash: 1a43f...384

Kan jeg spørre hvor du har tenkt å ta denne MBA'en? Det er svært sjelden en MBA er gratis, for det er en grad man i stor grad tar mens man er i jobb, ikke som en del av grunnutdannelsen. Jeg vet jo ikke hva din erfaring fra tidligere er, men selv om du oppfyller kravene til arbeidserfaring man stiller ved opptak til MBA, ser jeg ikke helt hvordan det vil være bedre for deg med en MBA enn en vanlig MSc. De fleste MBA'er er jo heller ikke toårige grader (altså 120 studiepoeng), fordi de er ment for deltidsstidenter.

Anonymous poster hash: 06c53...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvor du har tenkt å ta denne MBA'en? Det er svært sjelden en MBA er gratis, for det er en grad man i stor grad tar mens man er i jobb, ikke som en del av grunnutdannelsen. Jeg vet jo ikke hva din erfaring fra tidligere er, men selv om du oppfyller kravene til arbeidserfaring man stiller ved opptak til MBA, ser jeg ikke helt hvordan det vil være bedre for deg med en MBA enn en vanlig MSc. De fleste MBA'er er jo heller ikke toårige grader (altså 120 studiepoeng), fordi de er ment for deltidsstidenter.

Anonymous poster hash: 06c53...e63

Veldig takknemlig for tips til hva som lønner seg for en med revisjonsbachelor i forhold til å ta 2 årig master i økonomi. Har du reelle innspill til dette, så kan du vel egentlig bare spesifisere om det er executive MBA du mener eller den andre varianten? Tenker også det mest interessante for både meg og andre som måtte lure på dette om du kan begrunne hvorfor du mener det ene er bedre enn det andre :).

Anonymous poster hash: 1a43f...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...