Gå til innhold

Hvem får omsorg om mor dør

:-) anna

Anbefalte innlegg

Dette er et komplisert spørsmål:

Hvordan kan en mor påvirke hvem som får omsorg for barnet om noe skjer med henne?

I dette tilfellet er det snakk om en jeg kjenner som er skilt fra, men har barn med, en mann med store fysiske og psykiske problemer. Det er snakk om selvmordsforsøk og mengder av psykiske problemer som jeg ikke har fagkunnskap nok til å diagnostisere.

(Har vært inn og ut av sykehus)

I dag har han vanlig samvær på papiret.

Men det betyr at moren både henter og leverer, og stort sett overnatter på sofaen, for at han skal få tid sammen med datteren sin. Dette er den eneste måten det er gjennomførbart at han kan få ha samvær med barnet sitt. Han er ikke på noen måte i stand til å være en omsorgsperson for et barn.

Spørsmålet er bare hva skjer med barnet om noe skulle skje med moren? Vil far automatisk få omsorg på tross av at han ikke på noen måte kan være frisk nok til det?

Og hva kan en mor gjøre for å forsikre seg om at dette ikke skjer?

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har faren foreldreansvar ?

Hvis ikke, kan hun avtale med den hun ønsker skal overta omsorgen, at vedkommende søker om foreldreansvar hvis hun dør. Hvis faren er interessert, må han også søke, og det blir gjort en vurdering av hva som er barnets beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan skrive et såkalt barnetestamente.

Det har jeg gjort for mine under.

Første gang fikk jeg hjelp av advokaten min, som satte opp et standard testamente.

Det så slik ut:

Barne-testamente

Oslo, 11. juli 1994.

Det er min siste og ettertrykkelige vilje at dersom jeg,

xxxxxxxx, f. 00.00.00

(og min ektemann,

xxxxxxxx, f. 00.00.00

skulle falle fra,

skal hovedomsorgen for mine to barn

xxxxx, f. 00.00.00

og

xxxxxx , f. 00.00.00

gis mine foreldre,

xxxxx, f. xxxxxxx

og

xxxxxx f. xxxxxxxx

Jeg ber om at dette dokumentet tas hensyn til, da dette uten tvil ville være det aller beste alternativet for mine barn.

Dette må bevitnes av minst to personer som ikke er begunstiget i dette testamentet. Kopi sendes fylkesmannen, gis alle involverte parter og sendes også egen advokat dersom en har en.

Innlegget er endret. Du kan ikke poste innlegg som inneholder, identifisering av deg selv eller andre gjennom navn, adresse, telefonnummer.

Remyline Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis disse to har vært gift, har de automatisk delt foreldreansvar. Det vil si at hvis den ene dør, får den andre fullt foreldreansvar.

Hvis man mener at den ene part ikke er skikket til å ha foreldreansvar, må man reise sak om dette.

Man kan ikke testamentere bort barna sine, men man kan i en viljeserklæring uttrykke hvor man ønsker at barna skal bo og hvorfor. I tillegg må de man omtaler i viljeserklæringen legge inn et krav om å overta omsorgen etter at barnets omsorgsperson er død. Hvis far har delt foreldreansvar, vil han automatisk overta omsorgen. Da må barnevernet inn i bildet hvis man mener at han ikke er skikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis disse to har vært gift, har de automatisk delt foreldreansvar. Det vil si at hvis den ene dør, får den andre fullt foreldreansvar.

Det er forskjell på foreldre ansvar og foreldre omsorg.

Ingen får automatisk hverken det ene eller det andre dersom mor har hatt begge deler alene og dør. I slike tilfeller går barnevernet inn som midlertidige verger, eventuellt gir dette til dertil egnede personer. Et barnetestamente fra den som tidligere har hatt omsorg og ansvar for barna vil bli vektlagt, særlig i tvilstilfeller.

Dersom mor og far er gift har de delt foreldreansvar og foreldreomsorg, og om mor dør går dette til far.

Dersom de har vært gift har de som oftets delt foreldreansvar. Dette endres ikke automatisk dersom mor dør, far må kreve det. Den andre "halvparten" av ansvaret går til midlertidig verge, til omsorgssaken er avklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tar jeg utgangspunkt i at de har felles foreldreansvar siden de har vært gift.

Sakset fra barneloven:

§ 38. Foreldreansvaret etter dødsfall

Døyr den eine av foreldra som har foreldreansvaret saman, får den attlevande foreldreansvaret aleine.

Bur barnet saman med begge foreldra og den eine av dei døyr, får den attlevande foreldreansvaret aleine, jamvel om berre den avdøde hadde foreldreansvar.

Fører dødsfall til at ingen lenger har foreldreansvaret for eit barn, skal lensmannen eller tingretten få opplysning om det i dødsfallsmeldinga.

Andre enn foreldra kan krevje å få foreldreansvaret til barnet etter dødsfall etter reglane i § 63.

For den eller dei som får foreldreansvaret, gjeld reglane i kapitlet her og kapittel 6.

Dersom de har vært gift og dermed har felles foreldreansvar, får altså gjenlevende forelder foreldreansvaret alene.

§ 63. Handsamingsmåten for krav om foreldreansvar etter dødsfall

Når den som får foreldreansvaret etter § 38 første stykket, ikkje budde saman med barnet, eller den av foreldra som får foreldreansvaret etter § 38 andre stykket, ikkje hadde foreldreansvaret da den andre døydde, kan andre innan seks månader etter dødsfallet reise sak med krav om å få foreldreansvaret og om å få bu fast saman med barnet. Retten kan ta førebels avgjerd etter § 60.

Retten skal avgjere spørsmålet i orskurd, som kan ankast. Retten skal til vanleg kalle inn til munnleg forhandling før det vert teke avgjerd. Det skal leggjast vekt på om den attlevande av foreldra ønskjer foreldreansvaret. Ingen kan få foreldreansvaret utan å oppfylle vilkåra i tredje stykket.

Der ingen lenger har foreldreansvaret for eit barn, jf. § 38 tredje stykket, skal dei som ønskjer foreldreansvaret, vende seg til tingretten der barnet bur. Kjem det berre eitt krav om å få foreldreansvaret, skal retten gå med på kravet, utan når det er fare for at barnet ikkje vil få forsvarleg stell og fostring, eller det vil lide skade på annan måte. Avslag på eit krav om foreldreansvaret skal gjerast i orskurd, og kan ankast.

Før retten avgjer saka, skal dei næraste slektningane til barnet eller dei som barnet bur saman med, ha høve til å uttale seg. Retten kan sjå bort frå uttaleretten etter dette stykket når særlege grunnar gjer uttale uturvande. Barnet skal høyrast etter § 31.

Retten kan la ein person få foreldreansvaret aleine eller la sambuande mann og kvinne få det saman. Får nokon annan enn attlevande far eller mor foreldreansvaret, skal retten også avgjere om faren eller mora framleis skal ha del i foreldreansvaret. Har foreldra skriftleg gjeve uttrykk for kven dei ønskjer skal ha foreldreansvaret etter at dei er døde, bør det leggjast vekt på det.

Retten kan setje som vilkår for avgjerda at barnet i ei viss tid ikkje skal kunne flyttast frå heimen der det bur, dersom flyttinga kan vere uheldig for barnet, og det ikkje er rimeleg grunn til å flytte.

Dersom ingen har meldt seg eller retten gjev avslag på alle krav om foreldreansvaret, skal retten melde frå til barneverntenesta. Barneverntenesta skal plassere barnet etter reglane i lov 17. juli 1992 nr. 100 om barneverntjenester § 4-14 og § 4-15 første stykket. §§ 4-16, 4-17, 4-18 første stykket og 4-20 gjeld tilsvarande.

Avgjerd etter paragrafen her kan innstemnast på ny for retten av den attlevande av foreldra og endrast dersom særlege grunnar talar for det. § 64 tredje stykket gjeld tilsvarande.

Du har rett i at det kan reises sak om å få omsorgsretten for barnet, men det krever altså at noen andre enn barnets far legger inn krav for retten. I motsatt fall - og hvis far ikke motsetter seg dette - vil far overta omsorgen for barnet. Det er ikke noen automatikk i at saker skal opp for retten der far har delt foreldreansvar og ønsker å overta omsorgen.

I tilfeller der det er framsatt krav om å overta omsorgen, skal en viljeserklæring vektlegges. Likeså skal fars ønske vektlegges.

I tilfeller der mor anser far som uskikket til å overta omsorge, kan følgende skje:

1. Far samtykker i at han er uskikket til å overta omsorgen.

2. Retten velger å se bort fra påstanden fra mor, og omsorgen overføres til far.

3. Retten oppnevner en sakkyndig og a) lar far få daglig omsorg inntil rapporten er ferdig. B) lar andre omsorgspersoner få daglig omsorg inntil rapporten er ferdig.

4. Retten finner det bevist at far er uskikket, og overlater omsorgen til andre. Far kan likevel få del i foreldreansvaret hvis retten finner dette hensiktsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...