Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har greie på bostøtteordningen?

A har hatt bostøtte. Ca 1100 pr mnd

Svaret som kom nå forundrer meg. Fellesutgifter gikk opp fra 1. januar, men bostøtten gikk ned

Svaret er at han får innvilget bostøtte, så står summen

Utregningen de setter opp er sånn:

Trygd 129.000

pluss minstefradrag

pluss nettoformue som de deler på 12

Nettoformuen er ikke penger i banken, men ligningsverdien på boligen. Detter er " døde" penger, ikke noen penger man kan bruke.

Ca 12000 utbetalt i mnd,men på papiret vil det se ut som om personen har ca 20.000.

Jeg prøvde kalkulatoren til Husbanken ang bostøtte, men kommer opp med mye større bostøtte, enn hva personen har fått innvilget

Ellers, så er minstefradraget alle får, som blir trekt fra ,men her legger de det til.

Det er netto en lever av.

Noen som har fått brev fra husbanken,og skjønner dette?

Anonymous poster hash: 734f5...13e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt utregninga da jeg leier bolig og derfor ikke har med noen formue.

Men det er mange som søker bostøtte etter reelle inntekter, dvs man søker på nytt med det man faktisk får utbetalt i mnd (istedet for forrige års ligning), og får en mer korrekt beregning da.

Anonymous poster hash: b5274...f56
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt utregninga da jeg leier bolig og derfor ikke har med noen formue.

Men det er mange som søker bostøtte etter reelle inntekter, dvs man søker på nytt med det man faktisk får utbetalt i mnd (istedet for forrige års ligning), og får en mer korrekt beregning da.

Anonymous poster hash: b5274...f56

Jeg får bare mindre å mindre i bostøtte. Mer å mer gjeld i studiegjeld å ikke noen mer penger. Leier.

Regnes studielån som inntekt?

Trodde det bare var skattepliktig inntekt som regnes?

Noen som har peil? TS, håper vi finner ut av hvorfor. Må være en god grunn hvis vi er to?

Anonymous poster hash: 42d98...cb4

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt utregninga da jeg leier bolig og derfor ikke har med noen formue. Men det er mange som søker bostøtte etter reelle inntekter, dvs man søker på nytt med det man faktisk får utbetalt i mnd (istedet for forrige års ligning), og får en mer korrekt beregning da. Anonymous poster hash: b5274...f56

Å søke med dagens inntekt dersom man får uføretrygd er ikke smart, særlig ikke i år når uførepensjon har gått over til uføretrygd og dermed er betydelig høyere før skatt.

Anonymous poster hash: 27ad2...5ac

Skrevet

Vanskelig å forstå brevet de sender ut.

Dere som fikk innvilget nå i år, kan noen av dere komme med eksempel på hva dere fikk i år, i forhold til i fjor?

Hva dere har i inntekt, formue, enten ligningsverdi, eller annen formue

Om dere bor i borettslag eller leier ,og hva husleien er. Helst eksempler på dere som bor alene

Personen som fikk dette brevet bor alene, har minstetrygd.

Skrevet

Jeg orker ikke finne frem tallene mine, men jeg er ufør med minsteytelse, og bostøtten min har økt med 100 kroner i år.

Anonymous poster hash: 16b6a...624
Skrevet

Hva har du i boutgifter, og hva får du i bostøtte da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...