Gå til innhold

Kanel..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leste at gravide skal spise minst mulig kanel. Jeg spiser minst 2 ss til dagen.. bør jeg slutte med det?

Anonymous poster hash: a1822...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det burde du. Men det går greit med ceylon-kanel. Les om det.

Anonymous poster hash: dd3f0...0b5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 ss, det er jo en del...

Men bytt til Ceylonkanel som er foreslått her, finnes på helsekost og jeg synes også den er mye bedre enn den i butikk.

Anonymous poster hash: 5920d...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye burde du vel ikke spise dem ikke-gravid en gang.

Anonymous poster hash: f6b17...35e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye burde du vel ikke spise dem ikke-gravid en gang.

dem=som

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva gjør kanel farlig? Blir fort noen ts når man spiser grøt..

Kanel inneholder et stoff som heter kumarin som kan gi lever og nyreskader ved for høye doser over tid, spesielt hos barn. Anbefalt dagsdose hos voksne ligger på 1,4 gram og 0,2 for en ettåring. Til sammenligning veier en t-skje kanel 2,7 gram så TS ligger med andre ord ganske langt over anbefalt mengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanel inneholder et stoff som heter kumarin som kan gi lever og nyreskader ved for høye doser over tid, spesielt hos barn. Anbefalt dagsdose hos voksne ligger på 1,4 gram og 0,2 for en ettåring. Til sammenligning veier en t-skje kanel 2,7 gram så TS ligger med andre ord ganske langt over anbefalt mengde.

Har du kilde?:)

Anonymous poster hash: ffe4b...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste store mengder kanel hele jula, i selskaper med venner og familie med barn som ikke kommenterte noe. Hvorfor har jeg aldri hørt om dette?? Står jo ikke på matportalen.

Anonymous poster hash: 0d5bc...98f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser kanel hver dag. Aldri lest noen offisielle råd som sier at man ikke kan spise noe kanel som gravid. Får være grenser for hvor hysterisk man skal være.

Anonymous poster hash: 7b7d4...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser kanel hver dag. Aldri lest noen offisielle råd som sier at man ikke kan spise noe kanel som gravid. Får være grenser for hvor hysterisk man skal være.

Anonymous poster hash: 7b7d4...42c

Nå er det ganske stor forskjell på å kutte ned på og ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man bare spiser kanel en gang i uka f.eks, da gjør det ikke noe om man får i seg mer enn en dagsdose? Ei halv ts er jo ikke mye...

Hvor kjøper man forresten den kanelen som er bedre? Helsekost, eller er santa maria/black boy/toro greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om man bare spiser kanel en gang i uka f.eks, da gjør det ikke noe om man får i seg mer enn en dagsdose? Ei halv ts er jo ikke mye...

Hvor kjøper man forresten den kanelen som er bedre? Helsekost, eller er santa maria/black boy/toro greit?

Hvis du skal ha kanel som ikke inneholder kumarin må du kjøpe Ceylon-kanel på helsekosten. Den kanelen du får kjøpt i matbutikken er ikke "ekte" kanel, det er isteden bark fra cassia-treet, som smaker ganske likt som ekte kanel. Men ceylon-kanel er dyrere enn cassia-"kanel", derfor har cassia-"kanelen" nærmest tatt over markedet.

Anonymous poster hash: 04ea6...9f5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det er skader av langvarig og høyt forbruk de er bekymret for :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mye kan man spise daglig som gravid da? Eller er det best å kutte helt ut?

Å kutte helt ut er ikke nødvendig og hadde det vært det så ville det stått i de offentlige anbefalingene på lik linje med spekemat, muggoster osv. Jeg vil tro du kan spise kanel innenfor den daglige anbefalte mengden også som gravid. Det skal nok en relativt høy dose til for å fremprovosere abort så går man amok i kanelboller en dag og får i deg noe mer enn anbefalt mengde så vil jeg tro at det sjeldent går galt av den grunn. Det som det opplyses og advares om er store mengder over tid for det kan være skadelig både for deg og for fosteret. Men det er altså ingen grunn til panikk ellers :)

Endret av Ava Mae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det ikke står noe om det i guiden for gravide.

Anonymous poster hash: ffe4b...e89

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...