AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #1 Skrevet 13. februar 2015 Leste at man ikke bør ligge på ryggen etter uke 20 men er dette når man sover eller når man ligger på sofaen også? Jeg "liggesitter" vanligvis,hvor går grensen på å ligge på rygg?helt flatt?Anonymous poster hash: 947d0...058
Oenothera Skrevet 13. februar 2015 #2 Skrevet 13. februar 2015 - Fra svangerskapsuke 20 bør gravide ikke ligge på ryggen når de trener, hviler eller sover. Dette skyldes det såkalte vena-cava-syndromet som oppstår når livmoren klemmer på venen som fører blod tilbake til hjertet fra bena og kan føre til lavt blodtrykk og svimmelhet. Den gravide vil imidlertid som regel føle ubehaget lenge før babyen merker noe til det, og ved å skifte stilling forsvinner symptomet raskt. 1
Oenothera Skrevet 13. februar 2015 #3 Skrevet 13. februar 2015 Tatt fra helsenett.no, og jeg tror da at de mener helt flatt:)
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2015 #4 Skrevet 14. februar 2015 Aldri hørt om dette, og jeg sov på ryggen fom uke 20 omtrent. Hvordan skal gravide sove da? Ikke mage pga, vel magen, og heller ikke rygg? Sidelengs er ikke noe deilig i lengden. Gikk hvertfall fint med oss, selv om jeg tilbrakte mye tid liggende på ryggAnonymous poster hash: 070cb...44e
Askmeagain89 Skrevet 14. februar 2015 #5 Skrevet 14. februar 2015 Jeg ligger fortsatt på ryggen og er i uke 27+5. Jeg har snakket med jordmorom dette og hun sa at det bare er tull at du ikke kan ligge på ryggen for du vil merke ubehag lenge før det går galt. 2
Askmeagain89 Skrevet 14. februar 2015 #6 Skrevet 14. februar 2015 Aldri hørt om dette, og jeg sov på ryggen fom uke 20 omtrent. Hvordan skal gravide sove da? Ikke mage pga, vel magen, og heller ikke rygg? Sidelengs er ikke noe deilig i lengden. Gikk hvertfall fint med oss, selv om jeg tilbrakte mye tid liggende på ryggAnonymous poster hash: 070cb...44e Angiveligvis er det eneste "trygge" å ligge på venstre side dersom man skal tro på all skremselspropaganda 1
lillemeg90 Skrevet 14. februar 2015 #7 Skrevet 14. februar 2015 Som Askmeagain sier, så lenge man ikke kjenner ubehag så går det greit:) jeg kan ikke ligge på ryggen lengre. Blir kvalm, får hjertebank og akutt trang til å snu meg til siden..
Gjest Nori Skrevet 14. februar 2015 #8 Skrevet 14. februar 2015 (endret) Jeg er 27+0 i dag og merker ikke noe ubehag når jeg ligger på ryggen. Nå sover jeg uansett på siden fordi det er det jeg foretrekker, men ved trening og ellers ligger jeg ofte på ryggen. Kommer til å fortsette med det så lenge jeg ikke merker noe. Endret 14. februar 2015 av Nori
graving Skrevet 15. februar 2015 #9 Skrevet 15. februar 2015 Jeg blir kvalmen/uvel av å ligge på ryggen i sengen, men i sofaen sitter/ligger jeg og føler ikke ubehag.. Synes det er vanskelig å finne en god stilling i sengen jeg er 26+4... Tror det går fint så lenge du ikke føler ubehag selv, jeg har hvertfall ikke fått beskjed fra hverken lege eller jordmor om å ikke ligge på ryggen. De burde jo informert om dette om det var farlig.
malicious Skrevet 15. februar 2015 #10 Skrevet 15. februar 2015 Jeg har funnet ut at hvis jeg ligger noe under knærene og ligger litt høyt med rygg og hode, så kan jeg sove litt sånn, og det er veldig deilig. Vanligvis våkner jeg med skikkelig hoftesmerter, fordi jeg bare sover på høyre eller venstre side.
Dyregod Skrevet 15. februar 2015 #11 Skrevet 15. februar 2015 Jeg har funnet ut at hvis jeg ligger noe under knærene og ligger litt høyt med rygg og hode, så kan jeg sove litt sånn, og det er veldig deilig. Vanligvis våkner jeg med skikkelig hoftesmerter, fordi jeg bare sover på høyre eller venstre side. Jeg ligger også litt sånn Deilig for å kunne ligge litt variert, men det er egentlig bare venstre side jeg klarer å sove ordentlig på.
beige Skrevet 15. februar 2015 #12 Skrevet 15. februar 2015 Jordmor sa til meg at jeg kunne kjenne ubehag av å ligge på ryggen fordi livmoren/barnet presser på ei stor blodåre. Jeg er i uke 30 og kjenner ikke ubehag med å ligge på ryggen enda. Det er bare å snu seg til siden hvis man kjenner ubehag.
Ruby_Tuesday Skrevet 15. februar 2015 #13 Skrevet 15. februar 2015 For meg personlig, var det helt umulig å sove på siden eller på magen når jeg var gravid. Vanligvis sover jeg på siden, men pga bekkensmerter og ligamentsmerter under graviditeten var det helt utholdelig å ligge på siden. Sov på ryggen helt frem til fødsel.
Gjest Lalalala59 Skrevet 16. februar 2015 #14 Skrevet 16. februar 2015 Jeg lå på magen og ryggen forrige svangerskap helt frem til 8. mnd med gravidpute mellom bena. I dette svangerskapet har det også gått fint å ligge på magen og ryggen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå