rayzor Skrevet 13. februar 2015 #1 Skrevet 13. februar 2015 Hei Kan noen gi meg klarhet? Betaler 2000kr i barnebidrag. Har nylig mistet jobben, og kun med dagpengene jeg vil motta fra NAV så blir det vanskelig økonomisk for meg. Sjekket bidragskalkulatoren og der fikk jeg vite at jeg nå "slipper" bidrag. Dette er OM NAV beregner ut fra dagpengeinntekten. Derfor lurer jeg på : 1. Beregner NAV bidraget etter hva jeg tjente i fjor (som vil si at jeg må fortsette å betale dette bidraget), eller beregner de ut fra at NÅ ikke har arbeidsinntekt, og derfor slipper? 2. Bidragsmottaker vil da eventuelt få bidragsforskudd fra NAV. Er dette noe jeg da vil måtte tilbakebetale når jeg da får fast arbeid igjen?
Gjest Stinky Skrevet 13. februar 2015 #2 Skrevet 13. februar 2015 Usikker på 1. 2. Men om du ikke har inntekt, må du ikke betale tilbake. Det er kun dersom du kan betale, men nekter, at du må betale tilbake.
Gjest Phoenix Skrevet 13. februar 2015 #3 Skrevet 13. februar 2015 1. Det som er vanlig er å se på inntekt tidligere år, men om det er store endringer i inntekten vil de se på saken og vurdere fordi uventet ting kan skje.
Helen Skrevet 13. februar 2015 #4 Skrevet 13. februar 2015 Du må ta kontakt med nav. De beregner bidrag utfra det du har i inntekt nå, hvis du kan dokumentere at den er vesentlig mindre (husker ikke hvor mange prosent det er) enn den du hadde i fjor.
Babyface Skrevet 13. februar 2015 #5 Skrevet 13. februar 2015 Jeg mener å huske at dersom inntekten øker eller minker med 10% eller mer, er det grunnlag for å få beregnet bidraget på nytt. Som arbeidsledig har du vel gått ned med ca 40% antar jeg.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2015 #6 Skrevet 14. februar 2015 NAV kan også skjønnsvurdere. Arbeidsledighet er jo en kortvarig situasjon. De rekker vel knapt å fatte et vedtak før du har jobb igjen? 2000 bør du jo bidra med uansett ettersom barnet fortsetter å koste penger....Anonymous poster hash: 8b4b3...50e 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2015 #7 Skrevet 14. februar 2015 NAV kan også skjønnsvurdere. Arbeidsledighet er jo en kortvarig situasjon. De rekker vel knapt å fatte et vedtak før du har jobb igjen? 2000 bør du jo bidra med uansett ettersom barnet fortsetter å koste penger....Anonymous poster hash: 8b4b3...50e Hvis han har en såpass liten inntekt nå at han blir klassifisert bidragsudyktig av NAV, så betyr det at moren har "høy" nok inntekt til å forsørge barnet selv i denne perioden. Far har derimot ikke nok til å forsørge seg selv OG barnet. Mor vil få bidragsforskudd (730 eller 1100 avhengig av hennes inntekt). Anonymous poster hash: 6819b...af8 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2015 #8 Skrevet 14. februar 2015 Hvis han har en såpass liten inntekt nå at han blir klassifisert bidragsudyktig av NAV, så betyr det at moren har "høy" nok inntekt til å forsørge barnet selv i denne perioden. Far har derimot ikke nok til å forsørge seg selv OG barnet. Mor vil få bidragsforskudd (730 eller 1100 avhengig av hennes inntekt). Anonymous poster hash: 6819b...af8 Mors inntekt tas ikke med i beregningen om far er bidragsdyktig eller ei. Mor kan ha 100000 og far 200000 i inntekt, far blir da regnet som bidragsudyktig og mor må forsørge alene med bidragsforskudd.Tjener mor litt for mye får hun ikke det heller.Anonymous poster hash: 9b8dd...ce8 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #9 Skrevet 15. februar 2015 Mors inntekt tas ikke med i beregningen om far er bidragsdyktig eller ei. Mor kan ha 100000 og far 200000 i inntekt, far blir da regnet som bidragsudyktig og mor må forsørge alene med bidragsforskudd.Tjener mor litt for mye får hun ikke det heller.Anonymous poster hash: 9b8dd...ce8 Hvis mor tjener over 470.400 i året, så faller bidragsforskuddet bort ja, men da har man ikke dårlig råd heller. Sikker på at mors inntekt ikke påvirker status bidragsdyktig eller udyktig? Far her er bidragsudyktig ovenfor vårt barn, men han er bidragsdyktig for sønnen han har fra et annet forhold. Jeg tjener gjennomsnittlig 460.000 i året, mens mor til sønnen har bare overgangstønad. Anonymous poster hash: 6819b...af8
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #10 Skrevet 15. februar 2015 Hvis mor tjener over 470.400 i året, så faller bidragsforskuddet bort ja, men da har man ikke dårlig råd heller. Sikker på at mors inntekt ikke påvirker status bidragsdyktig eller udyktig? Far her er bidragsudyktig ovenfor vårt barn, men han er bidragsdyktig for sønnen han har fra et annet forhold. Jeg tjener gjennomsnittlig 460.000 i året, mens mor til sønnen har bare overgangstønad.Anonymous poster hash: 6819b...af8 Ja jeg er helt sikker på at mors inntekt ikke har noe å si for dette. Om det er slik at far i ditt tilfelle må betale bidrag for den ene men ikke den andre, så er det andre grunner til det. Enten er det foretatt en skjønnsberegning av inntekten hans i det ene tilfellet, og beregnet bidrag utfra det eller så er det rett og slett blitt gjort en feil. Hva er grunnen til at far er bidragsudyktig? Er det mangel på arbeidsinntekt? Om nav mener mangelen på inntekt er selvforskyldt så kan de skjønnsberegne inntekten, og bidrag vil da settes utfra 80 % av den inntekten NAV mener han burde kunne ha utfra alder, utdanning og arbeidserfaring. Dette gjelder selvfølgelig ikke ved sykdom, uforskyldt arbeidsledighet og i tilfeller med nødvendig utdanning. Ellers er 470400 kroner grei inntekt det ja. Men det er ikke stort om man skal forsørge seg selv og ett eller flere barn. I tillegg vil mor i slike tilfeller også måtte stå for 5/6 deler av reisekostnader i forbindelse med samvær. Noe som kan bli mye i enkelte tilfeller. Min mening er at man er to om å lage barn, og da er man også to som skal stå for forsørgelse av dette barnet til dette barnet er ferdig med videregående skole. At enkelte slipper unna synes jeg er skammelig. Og synes her at staten gjerne kunne betalt ut bidragsforskudd til alle der det ikke mottas bidrag, eller at grensen settes mye høyer. Det koster en del å både bo og leve et vanlig liv med barn. I tillegg finner jeg det helt utrolig at en som ikke mottar bidrag i tillegg må stå for alle kostnader ved reise til og fra samvær, det skulle vært satt en stopper for. Kjenner til tilfeller der reisekostnadene gjør at barna ikke kan delta på fritidsaktiviteter. Uten dem hadde familiene hatt grei nok inntekt til å dekke dette.Anonymous poster hash: 9b8dd...ce8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå