Gå til innhold

Din verste restaurantopplevelse

Fremhevede innlegg

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Hvorfor er de avhengig i USA? Har servitører veldig lite lønn der?

Anonymous poster hash: 3a146...abf

Det skyldes ikke bare den lave timelønnen, men også at servitørene er pålagt å betale en fast sum dollar per bord til kolleger som ikke har kundekontakt. Dette gjelder f.eks. rydde- og oppvaskbetjening etc. Så allerede når servitøren er fremme ved bordet ditt har personen "pådratt" seg faste utgifter til andre kolleger. Uavhengig av om du legger igjen 0, 10, 20 eller 30 % er den faste summen som skal til andre kolleger den samme. Jeg sier ikke at det er et bra eller rett system, men det er greit å tenke over for alle ved neste USA-tur. 

Jeg tror min verste restaurantopplevelse var på indisk restaurant i England. Noe som høres latterlig ut, for England er jo kjent for gode indiske restauranter. Og det finnes sikkert hundrevis av bra steder. Kanskje derfor skuffelsen var ekstra stor.

Endret av Overrasket
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig i at det er en uting å gi folk driks for å gjøre jobben de er betalt for å gjøre, men mannen og jeg har flere venner og bekjente som jobber i utelivsbransjen, både i bar og restaurant, og de fleste av dem blir veldig furtne om de ikke får "nok" driks".  Vi var sammen med en kamerat som jobber som restaurantsjef i middag hos noen felles venner i helgen og han satt og la ut om et kjipt bord hvor han og servitørene hadde jobbet "ræva av seg" og nesten ikke fikk driks.  Han ble ordentlig sur når noen prøvde å si at det var litt merkelig å forvente driks for å gjøre jobben sin og han er ikke den eneste jeg kjenner som tenker sånn.  Tror dessverre det er en "ukultur" mange steder i bransjen.

Hvis de "ikke får nok", så bør de jo kanskje tenke på jobben de gjør også. Jeg gir definitivt ikke tips om jeg opplever servicen som ræva. De fleste i resturantbransjen har jo tarifflønn og enkelte steder tildeles ikke tipsen den enkelte, men fordeles på alle til slutt. Det blir feil i mine øyne det ogås. 

Skrevet

Dette passer kanskje like så godt under "dårligste date", men men, skriver det. Jeg var ifjor på en første date med en fyr jeg hadde truffet på nettet, som jeg gledet meg veldig til å treffe. Jeg husker at jeg var litt nervøs, litt rar i kroppen. Heldigvis skulle vi på en restaurant hvor jeg visste at jeg hadde trivdes på før, så det gjorde det litt lettere. 

Vi kom dit, satte oss ned. Litt klein stemning. Han var vel like nervøs og dessuten litt skjelven. Er ganske så stille. Så kommer kelneren for å ta bestillingen. Jeg bestiller vin. Han spør om leg.  :sjokkert: Jeg var da 26, og fikk en akutt sinne-reaksjon. Mener å huske at jeg reagerte med å si høylytt "hva behager?", og "det har jeg aldri behøvd å gjøre her før" osv. osv. Vanligvis holder jeg meg fra å reagere sånn, men tror nervene gjorde at jeg var litt "løssluppen" i munnen. Herregud, så klein stemning det ble! Kelneren fikk se bankkortet mitt og unnskyldte seg opptil flere ganger, men kvelden ble liksom ikke helt tipp topp etter det. Daten ble like flau stakkars, forsøkte å unnskylde det vekk og si at det var et kompliment, men jeg var rød som en tomat og ville helst bare gå der ifra. Er egentlig ikke drama-queen altså, men den kvelden var ødelagt for meg  :jolie:

Anonymous poster hash: 90b1d...99f

Akutt sinne-situasjon?? Hvor vanskelig er det å smile, gi servitøren bankkortet og fortsette med sitt? Du er 26(!) år! Ikke 50. Det er ett år siden du måtte vise uoppfordret legitimasjon når du handler på polet eller kjøpte øl på butikken. Det er ikke unormalt å vise legitimasjon når man er 26... Jeg er 29 og må alltid vise leg, om det så er for å kjøpe en øl på butikken. 

Minner meg forøvrig om da jeg satt på resturant og ventet på maten. Inn kom det to "livets harde skole" folk som var på date som skulle ha øl, jenta hadde ikke leg, og de begynte å lage en skikkelig scene "Serviøteren måtte da for faen se at hun var 23 år!!!" Det her skulle til avisa, servitøren var en fitte. Stakkaren måtte jo bare stå der og ta i mot dritt og forsøke å roe ned situasjonen. Jeg satt der med ryggen til, det klødde i fingrene og jeg skalv av forbannelse, før det svartnet for meg, jeg reiser meg opp og fortalte fyren om hva jeg mente om den type oppførselen og at han for f. ikke kunne snakke til mennesker på den måten. Har man ikke med seg legitimasjon så er man skyldig i det selv, hvertfall når man er i 20 åra! Heldigvis begynte flere å komme på banen og de gikk slukøret før mannen ropte bak resturanten "pappa er advokat, og jeg skal få han til å stenge stedet, bare vent!" :fnise:  

Hvorfor unnskyldte servitøren seg egentlig? Han gjorde bare jobben sin.

Anonymous poster hash: e2cec...4d8

• Liker 5
Skrevet

Jeg og eksen min spiste på en kinarestaurant i Belgien for noen år siden. Servitrisen var sur og så ikke på oss når vi bestilte maten. Jeg bestilte biffkjøtt med grønnsaker og grønnsakene smakte såpa! Jeg kastet nesten opp av den fæle smaken. Endte opp med å bare spise kjøttet og risen. Når vi skulle betale så så servitrisen ikke på oss og sa ikke et ord! Hev bare kvittering i bordet og gikk sin vei.

Anonymous poster hash: 668fc...50b
Skrevet

Da jeg og typen var på Tenerife i vår så brukte vi tripadvisor for å finne restauranter med god/veldig god tilbakemelding.

Den ene dagen så fant vi en restaurant like ved hotellet, og den hadde fått veldig gode tilbakemeldinger. Vi pyntet oss og gledet oss til en bedre middag.

Da vi kom dit bestilte vi begge to hare med stekte poteter, grønnsaker og rødvinssaus. Enda det bare var oss to i restauranten så tok det lang tid før maten kom på bordet.

Det så alt annet enn lekkert ut, så ut som sosekjøtt med grå(!) brekkbønner. Ikke smakte det som hare med rødvinssaus heller. Var tørt kjøtt som smakte som at det var stekt, fryst og varmet opp i mikro. Sausen var som toro brunsaus. 

Det verste var at vi faktisk bestilte dessert etter det. Karamelisert banansplitt ble bestilt. Vi fikk, veldig veldig overmoden banan som var dyppet såvidt i sukkerlake med en kremdott.

Ingen tips ble gitt. Dessverre er verken typen eller jeg flink til å klage på maten. Vi spiser, er høflig og sier ingen ting. Men angrer på at vi ikke klagde, for jeg er usikker på hva den middagen egentlig var. Heldigvis ble ingen av oss dårlig av maten.

Skrevet (endret)

Ser at Drammen er nevnt. Skal du ha en fantastisk matopplevelse akkurat nå så bør du stikke rundt hjørnet i gata til Pavaroti restaurant. F.eks. hamburgerne til 198 er utrolig gode. Big Horn i Drammen er ok, men ikke noe spesielt i forhold.

I motsatt ende spiste jeg på Egons i Strømmen i helgen. Elendige mat og jeg bestilte den dyreste PREMIUM burgeren de hadde.

Skulle gjerne gitt Pavarotti en sjanse, har hørt mye bra om gastropub maten der fra andre. Siden mannen min er rullestolbruker og lokalet til Pavarotti er fullt av nivåforskjeller og det kun er trapp opp til restaurantdelen (den ligger vel i andre etasje?) tviler jeg på at vi kommer til å spise der i nær fremtid. Kanskje vi gir det en sjanse når vi kan sitte på uteserveringen på bakkeplan når været blir varmere neste vår/sommer.

Nok avsporing. Her er nok en dårlig restaurantopplevelse.

Var i Roma med noen venninner for ikke så lenge siden.  Den ene dagen bestemte vi oss for å spise lunsj på en restaurant den ene venninna mi hadde fått anbefalt av en kollega.  Førsteinntrykket var bra. Til tross for at stedet på en veldig hyggelig piazza et steinkast fra Pantheon var det mest italienere der, kun et fåtall turister. Vi ble møtt av en vennlig servitør, fikk kjapt bord og vann og brød kom fort på bordet.  Vi hoppet over antipasti og bestilte hver var pastarett og en flaske vin. Da vi var ferdige med pastaen prøvde servitøren å få oss til å bestille secondi, men vi takket nei og bestilte vinflaske nummer to og ba om dessertmenyen.  Vi bestilte alle dessert.  Maten var god og servicen var grei, ikke superb. 

Da "regningen" kom stusset vi.  Den var ca. 20 euro høyere enn vi hadde beregnet ut fra det vi hadde bestilt, men pga at "regningen" kun var noen summer på et papirark uten spesifikasjon var det vanskelig å vite hva som var hva. Ingen i gjengen snakket italiensk og da vi forsøkte å spørre servitøren ble han plutselig veldig dårlig i engelsk.  Vi endte med å betale summen på regningen, ikke et cent mer, og gikk derfra med en følelse av å ha blitt lurt.

Jeg sjekket anmeldelsene av stedet på Trip Advisor senere på kvelden og der har de fått flere anmeldelser fra folk som har reagert på det samme som oss: Det virker som de har en praksis med å ta overbetalt for f.eks. drikke av turister de synes ikke bestiller nok mat.

Endret av Christiane_W
  • Liker 1
Skrevet

Norge: betalte 200kr for en salat med "havets delikatesser". Med andre ord: blåskjell-, kreps- og reker som hadde ligget i lake... og crabsticks.. Og ananas og mais fra boks.. :) en annen gang bestilte jeg risotto med scampi. Fikk en stor skål med ris som fløt i noe som så ut som gult vann, med reker som hadde ligget i lake..

Skrevet

Hvis servitører og lignende i Norge forventer tips,så får de jammen jobbe for det også.

Synes det er helt idiotisk at kjipe restauranter har et sånt opplegg der du må trykke inn summen selv når du skal betale. Akkurat som de forventer tips når de ikke har gjort noe som helst for det.

Mange gidder ikke å gi god service fordi de vet at de får nok i lønn. I andre land er de avhengig av tips,og gjør en innsats for at kunden skal trives.

Så i Norge gir jeg ikke tips med mindre det er noe ekstraordinært,og det har ikke skjedd til dags dato.

Anonymous poster hash: 7d22a...d40

Skrevet

Skulle gjerne gitt Pavarotti en sjanse, har hørt mye bra om gastropub maten der fra andre. Siden mannen min er rullestolbruker og lokalet til Pavarotti er fullt av nivåforskjeller og det kun er trapp opp til restaurantdelen (den ligger vel i andre etasje?) tviler jeg på at vi kommer til å spise der i nær fremtid. Kanskje vi gir det en sjanse når vi kan sitte på uteserveringen på bakkeplan når været blir varmere neste vår/sommer.

Jeg tror fint det går an å få mat servert i puben også (som har samme navn).

Anonymous poster hash: 4dbcd...578

Skrevet

Jeg og eksen min spiste på en kinarestaurant i Belgien for noen år siden. Servitrisen var sur og så ikke på oss når vi bestilte maten. Jeg bestilte biffkjøtt med grønnsaker og grønnsakene smakte såpa! Jeg kastet nesten opp av den fæle smaken. Endte opp med å bare spise kjøttet og risen. Når vi skulle betale så så servitrisen ikke på oss og sa ikke et ord! Hev bare kvittering i bordet og gikk sin vei. Anonymous poster hash: 668fc...50b

Kanskje de hadde koriander sammen med grønnsakene mtp såpesmaken? Jeg husker jeg kjøpte meg vårruller på en restaurant en gang, og ble overbevist over at de måtte ha dynket dem med oppvaskmiddel, greide ikke å spise dem rett og slett. Koriander hadde skylda :/

Anonymous poster hash: d54d0...ad2

• 9 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Var nylig på restaurant og bestilte hamburger og pommes frites. Servitøren lurte på om jeg ville ha ketchup og jeg sa ja. Fikk ketchup og da jeg så på regningen så hadde de tatt 30 kroner for ketchupen. Stod ingenting på menyen om at ketchup kostet ekstra og servitøren sa heller ingenting om det.  

Anonymkode: b0e25...3e2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...