sprøstekt Skrevet 13. februar 2015 #1 Del Skrevet 13. februar 2015 (endret) Er det noen som vet noe om disse utdanningene og yrkeslivet man får i ettertid? Er litt bekymra for jobbmulighetene · Arkitektur (NTNU) · Industriell design (NTNU) · Bachelor i ingeniørfag – industriell design (HiØ) · Informatikk: design, bruk, interaksjon (UiO) · Visuell kommunikasjon (HBV) Endret 13. februar 2015 av sprøstekt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #2 Del Skrevet 13. februar 2015 Har en gammel skolevenninne som tok industriell design og ble ingeniør. Hun har i dag en svært god jobb i et stort norsk firma, tror det er innen subsea. Anonymous poster hash: d1f91...42e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #3 Del Skrevet 13. februar 2015 Er det noen som vet noe om disse utdanningene og yrkeslivet man får i ettertid? Er litt bekymra for jobbmulighetene... · Arkitektur (NTNU) · Industriell design (NTNU) · Bachelor i ingeniørfag – industriell design (HiØ) · Informatikk: design, bruk, interaksjon (UiO) · Visuell kommunikasjon (HBV) Jeg går industriell design på NTNU. Bare å spørre hvis du lurer på noe angående studiene. Har ikke så mye kunnskap om arbeidsmarkedet, men vil tro det er helt ok, spesielt for de som velger interaksjonsdesign som spesialisering. Anonymous poster hash: 2799c...1e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sprøstekt Skrevet 13. februar 2015 Forfatter #4 Del Skrevet 13. februar 2015 (endret) Har en gammel skolevenninne som tok industriell design og ble ingeniør. Hun har i dag en svært god jobb i et stort norsk firma, tror det er innen subsea.Anonymous poster hash: d1f91...42e Vet du hva arbeidsoppgavene hennes består av i den jobben? Jeg går industriell design på NTNU. Bare å spørre hvis du lurer på noe angående studiene. Har ikke så mye kunnskap om arbeidsmarkedet, men vil tro det er helt ok, spesielt for de som velger interaksjonsdesign som spesialisering. Anonymous poster hash: 2799c...1e9 Har dere mye design, eller blir det lite i forhold til matematikken, fysikken osv? Har sett her http://www.ntnu.no/studier/mtdesig/oppbygging, og det virker 50/50. Føler likevel det er en mer teknisk, enn en design-linje..? (man blir jo tross alt siv.ing) Hva slags jobber og arbeidsoppgaver tror du de fleste som går industriell design ender i? Endret 13. februar 2015 av sprøstekt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #5 Del Skrevet 13. februar 2015 Jeg tar en bachelor i ingeniør - industriell design. Jeg synes det er mye matematiske fag, men også endel design. Det er jo tross alt en ingeniørutdanning, så de matematiske fagene kommer man (desverre ) ikke unna.. Det som bekymrer meg er at det kan være vanskelig å få jobb etter endt utdanning. Kjenner flere som har fullført bachelor og noen også master i industriell design som ikke har fått jobb innen sitt felt. Hvor stort dette "problemet" er veit jeg ikke, da jeg også veit om flere som har fått en god jobb. Kjenner likevel at jeg bekymrer meg litt for akkurat dette. Det er desverre endel dårlige forelesere ved HIØ, men de som er gode er svært flinke. Håper ikke dette innlegget blei for negativt. Jeg trives veldig godt med både miljøet og studieretningen og kan gjerne anbefale det videre! Anonymous poster hash: 96275...f94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sprøstekt Skrevet 14. februar 2015 Forfatter #6 Del Skrevet 14. februar 2015 Jeg tar en bachelor i ingeniør - industriell design. Jeg synes det er mye matematiske fag, men også endel design. Det er jo tross alt en ingeniørutdanning, så de matematiske fagene kommer man (desverre ) ikke unna.. Det som bekymrer meg er at det kan være vanskelig å få jobb etter endt utdanning. Kjenner flere som har fullført bachelor og noen også master i industriell design som ikke har fått jobb innen sitt felt. Hvor stort dette "problemet" er veit jeg ikke, da jeg også veit om flere som har fått en god jobb. Kjenner likevel at jeg bekymrer meg litt for akkurat dette. Det er desverre endel dårlige forelesere ved HIØ, men de som er gode er svært flinke. Håper ikke dette innlegget blei for negativt. Jeg trives veldig godt med både miljøet og studieretningen og kan gjerne anbefale det videre! Anonymous poster hash: 96275...f94 De som får jobb - hva slags jobber og arbeidsoppgaver får de fleste? Vet du noe om det? Jeg har tenkt at så lange man tar en ingeniørutdanning, så får man nok jobb uansett... Men det er altså ikke tilfellet altså. Tusen takk for innspillet ditt! Tror nok jeg ikke tør satse på industriell design da det føles for risky Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EmmaMaria Skrevet 15. februar 2015 #7 Del Skrevet 15. februar 2015 (endret) Jeg går informatikk: design og vil virkelig anbefale det! Og man får jobb. Endret 15. februar 2015 av EmmaMaria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #8 Del Skrevet 15. februar 2015 Jeg har gått Industriell design på NTNU, og fikk jobb veldig lett. Men jeg jobber med interaksjonsdesign, og ikke med produktdesign. Jeg har ikke opplevd at det er vanskelig å få jobb, tvert imot. Lønnen er også ganske lik mange andre sivilingeniører. Da jeg gikk der var det veldig få fag som rettet seg mot interaksjonsdesign. Hvis jeg kunne velge på nytt nå ville jeg nok heller ha valgt en annen linje som har det. Feks informatikkstudiet høres med relevant ut. Lykke til! Anonymous poster hash: 9706b...6f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #9 Del Skrevet 16. februar 2015 jeg gikk et ingeniørstudie ved hiø og hadde mange fag sammen de som gikk design der. Bodde også i kollektiv med 6 stk totalt. Min oppfatning er at de ikke har nok tegnefag til å bli gode til design, og ikke nok matte til å bli gode i ingeniørfag. De fleste går videre til master i forskjellige varianter, men det virker som de fleste som ville ha jobb har fått jobb etter endt utdanning. Virker som de fleste får tegnejobber som går mest under maskiningeniørsjangeren, med mye inventortegning osv. Det er mange pene sjarmerende smarte jenter som går design, mange av disse er blitt plukket opp som key account managers og er blitt selgere. Anonymous poster hash: b9370...7ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sprøstekt Skrevet 18. februar 2015 Forfatter #10 Del Skrevet 18. februar 2015 Jeg går informatikk: design og vil virkelig anbefale det! Og man får jobb. Hei! Kunne du fortalt meg mer om studiet? Hva er hovedvekten på, programmering? Og hva slags arbeidsoppgaver og jobber ender de fleste med? Hvordan er kjønnsinndelingen på studiet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EmmaMaria Skrevet 21. februar 2015 #11 Del Skrevet 21. februar 2015 Hei! Kunne du fortalt meg mer om studiet? Hva er hovedvekten på, programmering? Og hva slags arbeidsoppgaver og jobber ender de fleste med? Hvordan er kjønnsinndelingen på studiet? Det er vel egentlig ingen hovedvekt sånn i fagretninger, man velger mye fag selv men har en del obligatoriske deriblant to programmeringsfag som blir ganske krevende etter hvert og mange faller av. Men programmering er ikke hovedvekten på design, det hører til programmering og nettverk. Men design-folka blir anbefalt å ha masse tekniske fag som algoritmer og datastrukturer, operativsystemer, datakommunikasjon osv for å kunne få litt mer teknisk dybde. Design er et tverrfaglig studie hvor man har mye om brukervennlighet, hvordan man intervjuer etc første halvår så begynner man med bruksorientert design 2.semester, men syns egentlig ikke vi lærer kjempemye relevant. I dette faget skal vi ha et prosjekt med noe som kalles Arduino. 3. semester har man et fag som heter Interaksjonsdesign igjen, men for å være ærlig føler jeg at man blir litt lite rustet til å kunne jobbe som interaksjonsdesign da hele designbiten er ikke-eksisterende. I alle fall på bachelor nivå. Men å kunne designe brukervennlige løsninger skal vi vistnok bli gode på og det er også det de fleste får jobb som har jeg skjønt. På informatikk: design, bruk og interaksjon blir man vel egentlig en "potet" som skal kunne litt av hvert. Litt programmering, litt systemutvikling, litt mer interaksjonsdesign og brukervennlighet og samtidig kunne tenke "samfunnsvitenskapelig" (vi må ta 40 stud.poeng i enten samfunnsfag eller humaniora). Det er det eneste som jeg beskymrerer meg over i forhold til dette studiet, jeg føler ikke at jeg kan en ting godt, heller litt av hvert, noe som ikke alltid er en fordel. Som jobb så ender vel mange med å bli konsulenter som jobber med å lage brukervennlige løsninger mens andre velger å gå bli for eksempel systemutviklere, programmere, jobbe med språk etc. Mange enderer vei underveis og hopper litt fram og tilbake over de forskjellige informatikk linjene. Kjønnsfordelingen over hele Institutt for informatikk er jeg usikker på, men det er langt fler menn enn kvinner. På design er det nesten jevnt, men fler menn. På nanoteknologi f.eks er det nesten ingen jenter. Alt i alt er jeg fornøyd med studiet mitt selv for noen små bekymringer. Men vil virkelig anbefale Ifi, det er helt fantastisk godt studiemiljø og hyggelige mennesker. Om du lurer på noe mer er det bare å spørre. Obs. Sikkert noen skrivefeil, måtte skrive ganske fort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå