Gå til innhold

Deltidsansatt - syk - ansvar for å finne vikar? HASTER

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg poster denne i to forum, rett og slett fordi det haster litt for å få svar.

Jeg er en 21 år gammel jente som ved siden av studiene er deltidsansatt i en matbutikk, med en stillingsprosent på ca. 14 % (jobber 1-2 dager i uken samt annenhver lørdag). I den aktuelle butikken har jeg vært ansatt siden begynnelsen av august 2014, men jeg har vært ansatt i kjeden siden slutten av juli 2013.

Jeg har nå blitt syk - kraftig forkjølet (influensa?) og har ligget med feber og døset i sengen i hele dag. (De som kjenner meg, vet at dette ikke er noe jeg har "ro i sjelen" til å gjøre hvis jeg virkelig ikke er syk.)

Jeg har jobbvakt i morgen fra 15.30-23.30. Var opprinnelig satt opp på vakt til samme tid neste lørdag, men byttet med en kollega fordi dette passet best for oss begge (selv om det var jeg som tok initiativ). Da jeg ringte den "assisterende sjefen" (han er ikke ansatt som det, men fungerer som det når sjefen er bortreist) for å meddele at jrg er sengevætere og ikke orker jobb i morgen,fikk jeg beskjed om at jeg må ta kontakt med han jeg har byttet vakt med, og ordne opp i dette selv (bytte tilbake vaktene). Jeg ble meget fortvilet, da jeg byttet vakten fordi jeg skal dra hjem på "vinterferie" til kjæresten og familien på torsdag. Har dessuten eksamen onsdag, så vil helst presse kroppen minst mulig, slik at jeg er "fit for fight" til eksamenen.

Spørsmålet mitt er; har arbeidsgiveren min rett til å kreve at at jeg bytter tilbake vakten/finner vikar selv når jeg er syk?

Anonymous poster hash: d2e0e...87e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*sengeliggende, ikke sengevæter....

Gjest Blondie65
Skrevet

Dersom byttet er godkjent av din leder mener jeg at det ikke er ditt ansvar å skaffe vikar.

Jeg håper du får flere svar, for dette er etter husken.

Skrevet

Dersom ledelsen godkjente byttet har de ansvar for å finne vikar. Dersom dere bare ordnet dette mellom dere har du nok et ansvar selv.....

Anonymous poster hash: 1ccf1...8f5
Skrevet

sier som de andre her, har ikke leder godkjent byttet må du bytte tilbake. Har de godkjent det er de ansvarlig for å finne vikar.

Anonymous poster hash: ac1f7...243

• Liker 1
Skrevet

Vi sa ikke i fra nei, det pleier ikke å være rutinene sjefen selv er til stede, men har et minne om at det ble hengt opp en lapp om at bytter måtte meldes i fra til "ass.butikksjef" mens daglig leder er bortreist... Dette har vi selvfølgelig glemt nettopp fordi det ikke er rutine for oss. Det har selvfølgelig ingenting å si at dersom jeg _ikke_ hadde blitt syk, så hadde det ikke vært noen grunn til å nekte oss å bytte?

Skrevet

Vi sa ikke i fra nei, det pleier ikke å være rutinene sjefen selv er til stede, men har et minne om at det ble hengt opp en lapp om at bytter måtte meldes i fra til "ass.butikksjef" mens daglig leder er bortreist... Dette har vi selvfølgelig glemt nettopp fordi det ikke er rutine for oss. Det har selvfølgelig ingenting å si at dersom jeg _ikke_ hadde blitt syk, så hadde det ikke vært noen grunn til å nekte oss å bytte?

Nei men sjefen har likevel ikke godkjent byttet. Dersom du ikke får noen til å jobbe for deg så hadde jeg heller jobbet i morgen selv om jeg var syk, slik at du får dratt hjem i vinterferien. I tillegg er det jo ikke sikkert at han du byttet med kan i morgen.

Men skjønner du syns det er kjipt. På mine jobber har sjefen alltid vært behjelpelige med å bytte, men det var sikkert fordi vi var så få deltidsansatte og folk møtte når de skulle. Kan tenke meg at i en større butikk med mange deltidsansatte så blir det mye jobb for sjefen + at sjefen sikkert må stå en del ekstra selv da.

Anonymous poster hash: 672c0...3d0

Gjest Blondie65
Skrevet

Der jeg jobbet tidligere ble dette innskjerpet kraftig etter at noen stadig byttet for deretter å bli syk og ikke ta vakten sin.

Så her har du et problem, trådstarter.

Skrevet

Der jeg jobbet tidligere ble dette innskjerpet kraftig etter at noen stadig byttet for deretter å bli syk og ikke ta vakten sin.

Så her har du et problem, trådstarter.

Jeg ser problemet, men samtidig mener jeg det burde gå an å bruke skjønn. Jeg bytter svært sjelden vakter og har aldri vært syk.

Skrevet

Vi hadde også samme problem på jobb med bytting av vakter hvor noen konsekvent ble syk på sine "nye" vakter. Nå er det som ny regel her at man står ansvarlige for sine byttede vakter. Blir personen som skal ta f.eks. min vakt syk, så må den personen finne en annen vikar til å ta vakten, eller så er det mitt ansvar å jobbe den selv.

Anonymous poster hash: 3edbb...441

Skrevet

Jobber i matbutikk selv, og finner alltid noen som kan jobbe for meg når jeg/ barna er syke. Om jeg er pålagt det vet jeg ikke, men jeg vil helst lage minst mulig trøbbel for sjef og kolleger. I din situasjon ville jeg prøvd andre kolleger, da det er innmari kjipt for den du har bytta med å måtte jobbe likevel siden du er syk.

Skrevet

Siden dere ikke har byttet vakten offisielt er det egentlig han/hun du byttet med som fremdeles har ansvar for vakten sin.

• Liker 1
Skrevet

Hva tull er dette? Når man er syk så ringer man til sjefen og sier ifra. Er man syk så er man syk. Den som er syk har ikke ansvar for å finne noen andre. Dårlig opplegg.

Jeg vir beskjed til sjefen så orner han resten, og jeg mister ikke fridagene mine fordi jeg er syk.

Anonymous poster hash: 1df36...6cf

Skrevet

Hva tull er dette? Når man er syk så ringer man til sjefen og sier ifra. Er man syk så er man syk. Den som er syk har ikke ansvar for å finne noen andre. Dårlig opplegg.

Jeg vir beskjed til sjefen så orner han resten, og jeg mister ikke fridagene mine fordi jeg er syk.

Anonymous poster hash: 1df36...6cf

Fordi den personen som "eier" vakten er ikke syk.

Skrevet

På min arbeidsplass har man ikke ansvar for å finne ny vikar pga sykdom. Som AB #13 sier, er man syk så er man syk. Byttet vakt eller ikke.

Anonymous poster hash: e17e8...b07

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...