79kreps Skrevet 13. februar 2015 #1 Del Skrevet 13. februar 2015 Noen som har en god oppskrift på hjemmelaget lasagne? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
debattanten Skrevet 13. februar 2015 #2 Del Skrevet 13. februar 2015 Vet ikke hvor nøyaktig det blir, men hadde 12stk på innflytningsfest for ikke så lenge siden og det ble veldig godt. Skal prøve å skalere det ned litt. 1 gul løk 3 fedd hvitløk 1-2 gulrot 1ss tomatpure(ikke nødvendig) 1/4 sellerirot ferske urter(vi brukte timian). Kan benytte oregano og timian syns jeg, men blander de som regel ikke. 2 bokser hermetiske tomater, av den gode sorten. Gjerne Mutti eller lignende. salt pepper olivenolje 600g kjøttdeig 1pk bacon 50g parmesan H-melk Mel Smør Revet ost av eget ønske til topping, typisk gulost. Hakk løk, gulrot, hvitløk og sellerirot i grove biter. Stek løk, gulrot og sellerirot i en litt stor kjele med godt med olivenolje til de blir litt myke, tilsett hvitløk helt til slutt og stek i 3-5 min til på svak varme. Hell over de hermetiske tomatene og kok opp, kok på svak varme i 30-60min mens du rører av og til. Til slutt tar du i tomatpure, begynn med 2ss ferske urter og smak deg til etter det. Salt og pepper må i på dette tidspunktet. Smak på retten, tilsett krydder etter behov. Er det for syrlig, noe jeg tviler på pga gulroten tilsetter sødme, men er det så tilsett 0,5ts sukker. Når dette er gjort kjører du det med en stavmikser eller det du har av kjøkkenutstyr så det blir en jevn saus. Hvit saus, lag en hvit saus hvor du smelter 2ss smør og tilsetter 3ss mel og rører sammen. Tilsett 0,5L melk mens du rører underveis. Sausen skal bli tykne litt. Tilsett salt, pepper og revet parmesan. Smak til med evt mer salt, pepper og permesan. Juster sausen med mer melk eller mel for å få en passe konsistens. Hakk bacon og stek det sprøtt, stek så kjøttdeig med litt pepper og evt salt om nødvendig. Tilsett dette til tomatsausen du jevnet tidligere. Smør en grei form med litt olje og legg lagvis kjøttsause, ostesaus og pastaplater i denne rekkefølgen. Jeg pleier alltid å ende opp med 2 lag pastaplater, avslutter med kjøtt og ostesaus toppet med ost av eget ønske. Serveres med godt brød, hvitløksbaguetter er jo en slager! Frisk salat og rømme, da er jeg solgt. Ikke ta målene så nøye. Ingen krise om man putter i 3 gulrot, 1/2 sellerirot og 2 løk. Det blir så godt uansett! Alkohol kan gjøre mye med mat og heve smakene så har dere en flaske rødvin tilgjengelig som er åpen, ja da skader det ikke med en slump rødvin i tomatsausen som kokes inn sammen etter at kjøttet er tilsatt! :D :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #3 Del Skrevet 13. februar 2015 Her er en god 30-minutters lasagne http://www.basilico.no/lasagne-pa-30-minutter/ Anonymous poster hash: ae55c...594 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
79kreps Skrevet 14. februar 2015 Forfatter #4 Del Skrevet 14. februar 2015 Takker for tips Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pippip Skrevet 14. februar 2015 #5 Del Skrevet 14. februar 2015 Jeg bruker alltid denne oppskriften, perfekt hver gang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FantasDick Skrevet 14. februar 2015 #6 Del Skrevet 14. februar 2015 Noe av det viktigste i hjemmelaga lasagne er pastaen, synes jeg. Lag platene selv, så ufattelig mye bedre enn med tørre plater. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Emma* Skrevet 14. februar 2015 #7 Del Skrevet 14. februar 2015 Jeg bruker alltid denne oppskriften, perfekt hver gang Denne lager jeg også. Den er kjempe god! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chelsea Skrevet 13. mars 2015 #8 Del Skrevet 13. mars 2015 Mine innlegg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teita Skrevet 24. mars 2015 #9 Del Skrevet 24. mars 2015 Abbonerer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isolde Skrevet 25. mars 2015 #10 Del Skrevet 25. mars 2015 Jeg lagde akkurat denne, fulgte den slavisk og den ble ufattelig god!! http://www.godt.no/#!/oppskrift/1583/lasagne-med-ostesaus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
havanaa Skrevet 25. mars 2015 #11 Del Skrevet 25. mars 2015 Det er godt med skivet squash (ostehøvel) inni i tillegg til pastaplatene. Også pleier jeg å lage hvit saus med urtekremost i Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
peppermyntete Skrevet 27. mars 2015 #12 Del Skrevet 27. mars 2015 (endret) Jeg bruker denne oppskriften; 1 gul løk og 1-3 fedd hvitløk, finhakket 4 skiver bacon i små biter Stekes i en gryte til løken er myk Stek 400-500 gram kjøttdeig etter eget ønske (bruk mer grønnsaker om du ønsker mindre kjøtt) og ha i gryta 1-2 gulrøtter i små biter 1 stangselleri i små biter 1 boks hakkede tomater 1-2 ss tomatpuré 1/2-1 dl rødvin 1 dl melk Ha i gryta alt i gryta og la småputre i minst en time. Lag hvit saus fra bunnen av. Smør en stor form og begynn med kjøttsaus og så lasagneplater. Ha så i kjøttsaus, hvit saus og plater til formen er full. Siste lag avsluttes med hvit saus og revet parmesan evt en blanding av oster. Serverer som regel med gresk salat og nybakt brød/focaccia! Edit; steker på 210 grader i 30+ minutter avhengig av ovn Endret 27. mars 2015 av peppermyntete Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
clyde Skrevet 28. mars 2015 #13 Del Skrevet 28. mars 2015 Denne er god :D http://www.laurainthekitchen.com/recipes/classic-meat-and-cheese-lasagna/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå