Gå til innhold

Får min venninne så mye penger pga barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

venninnen min skal ha barn i september og her om dagen fortalte hun meg hvor mye penger hun får! Hun får vist "stipend" fra skolen siden hun bare tar pause før siste året, barnetrygd på 970, andre penger visstnok fra NAV, - alt dette utgjør vist 16-17000 i mnd!? Hun bor med barnefaren, han eier leiligheten deres og er i full jobb! Hvordan kan hun få så mye penger? OG hun fikk vist et engangsbeløp fra NAV på 44.000 før barnet kom.

Kan noen dette forklare for meg?

Anonymous poster hash: 7d85c...d32

Videoannonse
Annonse
Gjest Chloe87
Skrevet

En venninne av meg får ca 17.000 og fikk ca 30.000 før barnet kom. Til utstyr og ting til barnet. Men hun er alenemor da.

Skrevet

Får ikke slike summer om en bor med barnefaren.

Skrevet

Som student får hun stipendet fra Lånekassa (alt blir stipend i permisjonen), barnetrygd og permisjonspenger fra NAV (om hun har tjent nok de siste 6 månedene). Hvis hun ikke har hatt inntekt får hun en engangsstønad på 44 190kr istedet.

Skrevet

Hun har jo fått engangsstønaden.

Stipend vil hun få, men den baserer seg på mannens inntekt.

Så lenge de bor sammen og har opplyst om det vil hun ikke få i nærheten av summene som er presentert her, med mindre hun har krav på permisjonspenger.

• Liker 2
Skrevet

Så lenge de bor sammen og har opplyst om det vil hun ikke få i nærheten av summene som er presentert her, med mindre hun har krav på permisjonspenger.

Enig.

Og du får ikke nedkomtpenger på 44000 OG studielån. Du får tilsvarende det du ville hatt i studielån som stønadspenger

Anonymous poster hash: 3550c...03c

Skrevet (endret)

Med tanke på at det svindles for mange millioner hvert år rundt dette, så er vell sjansen for at hun gjør det samme siden hun har nevnt beløpet allerede. Altså har hu vell avgitt et annet sted som adresse.

Endret av Timza
  • Liker 1
Skrevet

TS, mener du at venninnen din har fremstilt for NAV at hun er alenemor og bor alene?

Anonymous poster hash: 71b59...411
  • Liker 1
Skrevet

TS, mener du at venninnen din har fremstilt for NAV at hun er alenemor og bor alene?

Nei, det spurte jeg om og det hadde hun vist ikke...!

Skrevet

Hun har ikke fått den enda :)

Skrevet

Hun har ikke fått de enda :) Hun har en 1 helg i mnd stilling bare...

Skrevet

Enig.

Og du får ikke nedkomtpenger på 44000 OG studielån. Du får tilsvarende det du ville hatt i studielån som stønadspenger

Anonymous poster hash: 3550c...03c

Engangssummen fra nav får man om man ikke har rett på foreldrepenger. Da jeg var student og ble gravid fikk jeg stipendet/lånet fra lånekassen som bare stipend i et år, og jeg fikk engangssummen fra Nav på 38000 eller hva det var da.

Anonymous poster hash: 0136e...255

• Liker 1
Skrevet

Nei, det spurte jeg om og det hadde hun vist ikke...!

stipendet fra lånekassen blir redusert etter lønnen til barnefar, ikke sikkert venninnen din har satt seg inn i det enda. Engangssummen har hun krav på når man ikke tjener over et visst beløp i året uavhengig av hva man mottar av lånekassa. Nav har ikke noe med lånekassen å gjøre.

• Liker 2
Skrevet

venninnen min skal ha barn i september og her om dagen fortalte hun meg hvor mye penger hun får! Hun får vist "stipend" fra skolen siden hun bare tar pause før siste året, barnetrygd på 970, andre penger visstnok fra NAV, - alt dette utgjør vist 16-17000 i mnd!? Hun bor med barnefaren, han eier leiligheten deres og er i full jobb! Hvordan kan hun få så mye penger? OG hun fikk vist et engangsbeløp fra NAV på 44.000 før barnet kom.

Kan noen dette forklare for meg?

barnetrygd får alle foreldre i Norge. Når det gjelder stipendet fra lånekassen så blir det redusert etter BF inntekt. ergo hun vil ikke få alt som stipend, noe vil fortsatt være lån. Resten tenker jeg det er foreldrepnger fra den lille bi-jobben hennes hun får. Engangssummen har alle som tjener under et visst beløp i året krav på. Husk at barn koster mye penger, så vil ikke si at venninnen din vasser i penger i forhold til utgifter hun vil få. Hun vil nok få det du sier i mnd, men alt fra lånekassa vil ikke være stipend.

• Liker 2
Skrevet

Da hadde venninnen fått utbetalt OS og slike ting, noe hun ikke får. Engangssummen er noe som blir beregnet ut ifra inntekt uavhengig av sivilstatus.

• Liker 1
Skrevet

barnetrygd får alle foreldre i Norge. Når det gjelder stipendet fra lånekassen så blir det redusert etter BF inntekt. ergo hun vil ikke få alt som stipend, noe vil fortsatt være lån. Resten tenker jeg det er foreldrepnger fra den lille bi-jobben hennes hun får. Engangssummen har alle som tjener under et visst beløp i året krav på. Husk at barn koster mye penger, så vil ikke si at venninnen din vasser i penger i forhold til utgifter hun vil få. Hun vil nok få det du sier i mnd, men alt fra lånekassa vil ikke være stipend.

Hun får ikke engangsbeløpet om hun får foreldrepenger.

Skrevet

Høres ikke helt riktig ut. Som student får du jo penger fra lånekassen, men det er maks rundt 11.000 i mnd (er ikke sikker på nøyaktig sum), Jeg vet at man i utgangspunktet får rundt 7000, men dersom samboeren ikke tjener over en viss sum, kan man ha krav på mer. Men som sagt, tror jeg grensen går på rundt 11.000. I tillegg får hun jo 970 kroner i barnetrygd, men dersom hun fikk engangsstønad har hun jo ikke krav på noen andre penger fra NAV som jeg vet om under permisjonen (er bare å rette på meg her dersom noen andre vet mer enn meg)

Så sånn sett burde hun ikke få utbetalt mer enn omkring 12.000 i måneden maks. Ikke 16-17.000

Skrevet

Det er kun to muligheter her: Venninnen din har ikke satt seg inn i dette, eller hun lyver til nav om at hun er alenemor. Siden hun har fått engangsstønad så kan ikke de 16-17000 være snakk om foreldrepenger. Hun får altså ikke så mye med mindre hun snylter.

• Liker 2
Skrevet

Det er kun to muligheter her: Venninnen din har ikke satt seg inn i dette, eller hun lyver til nav om at hun er alenemor. Siden hun har fått engangsstønad så kan ikke de 16-17000 være snakk om foreldrepenger. Hun får altså ikke så mye med mindre hun snylter.

engangsstønad har ingenting med alenemor eller ikke å gjøre. dette kan du få uavhengig av sivilstatus, det kommer an på inntekt. De 16-17000 er nok det hun får i stipend/lån og forsørgertilegg av lånekassa, samt barnetrygd og evt noe fra den lille bijobben. Hvorfor er du så opphengt i hva hun får og ikke? Du vil vel at de skal klare seg? Er ikke akkurat noen dans på roser å være studnet og gravid.

Skrevet

engangsstønad har ingenting med alenemor eller ikke å gjøre. dette kan du få uavhengig av sivilstatus, det kommer an på inntekt. De 16-17000 er nok det hun får i stipend/lån og forsørgertilegg av lånekassa, samt barnetrygd og evt noe fra den lille bijobben. Hvorfor er du så opphengt i hva hun får og ikke? Du vil vel at de skal klare seg? Er ikke akkurat noen dans på roser å være studnet og gravid.

Får hun engangsstønad får hun ikke foreldrepenger.

Regnestykket blir da:

Max 10 000 i stipendpenger per mnd i 10 mnd

44 000 en gang

970 kr barnetrygd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...