Gå til innhold

Leselyst og leseglede- hvor ble min av?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt fra barndommen har jeg vært oppslukt i og fascinert av bøker. I ungdommen var tur på fylkesbiblioteket fast innslag minst to ganger i måneden, og da lånte jeg gjerne med meg en bærepose eller to i slengen. :wink:

Nå synes jeg at jeg ikke har tid til å lese så mye lenger, og det dreper lesegleden min. Må jeg la det gå på bekostning av trening, faglesing og tid med samboeren? Har også penset inn på en del "selvutviklingsbøker" de siste par årene, kan det ha virket inn negativt? Og så leser jeg fag som privatist, det har nok også ført til at skjønnlitteraturen har blitt nedprioritert de siste årene. Nå kjenner jeg at jeg savner den herlige opplevelsen som en god bok gir, og har kjøpt meg tre bøker å starte med i høst. (The Da Vinci code, Divine Secrets of the YaYa Sisterhood og Tilværelsens uutholdelige letthet)

Hvordan komme i gang? Tidligere kunne jeg bruke hele dager oppslukt i en bok og flere, nå har jeg rett og slett ikke tid.

Når har andre tid til å lese bøker?

Savner leselysten og lesegleden min!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du fyller dagene med gjøremål fra morgen til kveld, så er det ikke rart du ikke får lest noe skjønnlitterært. MÅ du lese fag når du først kan lese? Kan du sette av litt tid til en bok, når kjæresten holder på med noe annet? Trene litt kortere og "feire" med noen kapitler?

Anbefaler foresten "Life of Pi". Veldig bra bok!

Catzy

Gjest Étoile
Skrevet

Jeg synes også ofte at det er vanskelig å få tid til å lese i hverdagen. Når skolen er i gang vegrer jeg meg ofte for å sette i gang å lese skjønnlitterære bøker fordi jeg føler jeg har så mye annet jeg burde lest.Men jeg elsker å lese gode bøker, og har innsett at det er en ting jeg burde prioritere.

For å holde det i gang må jeg derfor være litt bevisst på tidsbruken min når jeg har det travelt, prøve å prioritere å lese en bok fremfor å sette meg ned foran nok et unødvendig tv-program, eller surfing på nett. JEg vet ikke hvorfor jeg føler det sånn, men å lese krever liksom litt mer, og jeg må derfor være bevisst at jeg ønsker det for å få gjort det.

Det viktigste av alt for meg, er å ha en konstant tilgang på gode bøker. Dersom en bok kjeder meg eller ikke fenger, mister jeg gjerne lysten for en stund. Jeg prøver derfor å fiske etter tips hos venner og familie som jeg vet liker mye av det samme som meg, for å slippe at det stopper opp.

Vet ikke om noe av dette hjelper deg, men håper du finner noe som fungerer for deg. Jeg blir like irritert hver gang jeg mister leselysten og sliter med å finne den igjen. I perioder hvor jeg er stresset klarer jeg ofte ikke lese "kosebøker" i det hele tatt, selv om det ideelt sett ville vært en bra måte å stresse ned på, siden jeg lever meg sånn inn i bøkene. Hvis du er stresset for tiden kan det jo være at det bidrar til at bøkene f.ex ikke fenger deg så voldsomt, og at det dreper litt av leselysten.

Gjest Étoile
Skrevet

Forøvrig enig med Catzy, Life of Pi er en fantastisk bra bok! Har lyst til å lese den igjen, må bare finne ut hvem som har knabba den først...

Skrevet

Jeg hadde en periode da jeg ikke orket å lese noe særlig, selv om jeg som deg var en gammel traver på biblioteket allerede som barn. Problemet løste seg da jeg dumpet kjæresten... :wink:

Nå sier jeg ikke du skal gjøre det. For min del var jeg sammen med en som ikke likte å lese eller forsto hvorfor jeg likte å lese, så det var ikke noe stort savn når han forsvant ut av livet.

Jeg klarer likevel ikke å sitte i timesvis og lese lenger. Jeg tror det er det mamma mente med å være voksen: man har alltid tusen ting å gjøre.

Men jeg leser daglig, nemlig på senga. Noen ganger bare ti minutter, andre ganger en time. Luksusen min nå er å gå tidlig til sengs så jeg kan lese lenge. Og kommer mannen til sengs før tiden, blir jeg sur! :ler:

Leselysten kommer nok tilbake, men kanskje ikke om du tvinger den?

Og apropos selvutviklingsbøker: joda, de kan være morsomme, men det er sjelden språket er det. Spesielt de amerikanske har det med å gjenta alt flerfoldige ganger (så de slipper å skrive så mye?) og å snakke ned til leserene. Det er ikke utenkelig at de har tatt litt av leselysten fra deg...?

Gjest Ethereal
Skrevet

Jeg studerte to språkfag på universitetet, og tok hovedfag i det ene, så du kan tenke deg hvor mange romaner jeg måtte gjennom i løpet av de årene...

Det tok en lang stund før jeg kom meg oppå igjen, og da jeg var strandet i utlandet uten TV, kom leselysten tilbake for fullt. Nå er det bare tiden det skorter på; det blir mest til at jeg leser noen sider på sengen hver kveld.

Begynn for all del med noe som er relativt lettlest, i stedet for å hive deg over klassikerne, det kan ta knekken på de fleste.

Skrevet

Skjønner godt hva du mener jeg Evie! I mine barne- og tidlige ungdomsår var jeg en lesehest av dimensjoner - lånte bøker i bøtter og spann på biblioteket og leste hvert ledige øyenblikk. Så tok studier mer og mer tid, fikk rett og slett ikke tid til skjønnlitterær lesning, det gikk i fag og hadde jeg litt tid til overs ble andre ting prioritert enn å sitte med nesa i en bok...

Nå har det heldigvis bedret seg igjen - har vel innsett at 'sånn som det var' kommer det aldri til å bli. Voksenlivet består nok av flere gjøremål, plikter og ikke minst tidstyver enn barndommen.

Mine råd?

1. Les når du har mulighet. Jeg leser på bussen, dersom jeg spiser lunsj/middag alene, i solen, på sengen...

2. Ikke tving deg til å lese! Kverner tankene rundt ting du heller burde gjort får du sikker ikke mye ut av boka uansett. Gjør deg ferdig med oppvasken, sett på den maskinen med klær - SÅ kan du sette deg ned...

3. Ikke sett lista for høyt! Begynn med litt 'enkle' bøker tror jeg, og ikke minst fengende bøker! Ser du nevner The Da Vinci Code og The Divine Secrets... - etter min smak er disse lettleste og kjempefine bøker!

Lykke til - kos deg!

Skrevet

Jeg har elsket å lese siden jeg var 4 år. Joda, dagene er travle, og det blir mest lesing på sengekanten. Men jeg klarer nå å presse inn litt lesing ellers også, jeg ser f.eks. ikke så mye på TV.

Skrevet

Tusen takk for trøst, tips og egenerfaringer folkens!

Nå tror jeg leselysten kommer snikende tilbake, den ligger bare litt gjemt under hverdagskjas og -mas. :wink:

Begynte med The Da Vinci Code. Spennende!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...