Aircondition Skrevet 13. februar 2015 #1 Skrevet 13. februar 2015 (endret) Jeg har alltid slitt venlig med å organisere og lage system på de enkleste ting i livet mitt. Jeg har alltid en god plan i hodet mitt, men det er så vanskelig for meg å utføre i praksis. Nå ønsker jeg å få litt bedre kontroll på økonomien min, og håper det er noen her som kanskje kan dele noen gode tips Eks på utbetaling iløpet av en mnd, dette er tilfeldige tall. 1000 i bostøtte den 10. 5000 fra lånekassen den 14. 10000 fra NAV, inkl stønad til barnetils rundt den 22. 3000 i barnetrygd ca den 29. Jeg har en egen regningskonto, og for hver utbetaling så overføres det automatisk et beløp fra bruksk. inn til den kontoen. Rundt den 22. er det nok på regningskontoen til alle faste utgifter, trekkes automatisk. Men den 14. trekkes f.eks husleie, har lite penger fram til 22. og og på en eller annen merkelig måte så har jeg veldig lite penger i perioden 28.-10. Jeg klarer rett og slett ikke disponere pengene som blir til overs på en god måte. Jeg bruker mye unødvendige penger da jeg hver mnd klarer å lure meg selv til å tro at jeg har mye, så problemet er absolutt ikke at jeg ikke har nok. Jeg skulle bare ønske at jeg fikk en fast utb. i mnd, da hadde jeg jo bare tatt det resterende beløpet og delt på fire uker.. Nå har jeg gjort det slik at pengene fra nav går direkte inn på regningskontoen i stede for brukskontoen. Burde jeg gjøre det samme med det fra lånekassen og bostøtten? Jeg har det for meg at det er lettere å kontrollere innkommende beløp da. Noen tips til hvordan jeg kan fordele de resterende pengene utover hele mnd? Jeg skulle kanskje egentlig klart å kommet meg en mnd i forskudd, men det klarer jeg ikke.. Jeg har også satt opp et budsjett fra forrige mnd, veldig greit å få en oversikt. Jeg sliter bare med hvilke grep jeg skal gjøre videre. Ønsker å spare enda mer enn det vi gjør nå men slik som opplegget mitt er så vil ikke det være mulig.. Endret 13. februar 2015 av Aircondition
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #2 Skrevet 13. februar 2015 Spar opp en liten ekstra buffer slik at regningskontoen alltid er på forskudd. Da slipper du at det er for lite på regningskontoen. I tillegg må du naturligvis ha en vanlig buffer utenom. Anonymous poster hash: 6b0ab...1d8
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #3 Skrevet 13. februar 2015 Kan du legge inn hvilke regninger du skal betale og når? Du trenger ikke opplyse om hva du betaler men beløp og forfallsdato. Anonymous poster hash: a885b...b6e
Mafalda Skrevet 13. februar 2015 #4 Skrevet 13. februar 2015 Jeg klarer rett og slett ikke disponere pengene som blir til overs på en god måte. Jeg bruker mye unødvendige penger da jeg hver mnd klarer å lure meg selv til å tro at jeg har mye, så problemet er absolutt ikke at jeg ikke har nok. Jeg tror løsningen ligger her, og ikke i å opprette flere faste trekk eller forskjellige konti. Penger kan alltids overføres tilbake, det er fint liten vits i å "organisere" hvis problemet egentlig er overforbruk Hvis du HVER måned klarer å lure deg selv til at du har mye penger, må du begynne der. Neste gang du har lyst til å være ufornuftig, bør du spørre deg selv noen ganger til om dette virkelig er noe du trenger. I tillegg kan det være greit å legge igjen kortet hjemme, så du ikke har noe å betale med.
Aircondition Skrevet 13. februar 2015 Forfatter #5 Skrevet 13. februar 2015 Tusen takk for svar! Vil bare si at det ikke er slik at jeg bruker det på "bare tull" og klær osv handler jeg alltid på salg. Jeg er stort sett veldig flink nør keg handler mat, da veier jeg hver en krone og handler mye på tilbud. Det jeg bruker penger på utenom faste utgifter er: Mat til katter Mat til oss Kjøper litt klær inn i mellom, men da er det fordi vi trenger det. Har spist mye ute i forbindelse med skolesamlinger hvor vi bor på hotell, her har det gått med mye penger. Samt "en tur på byen" på kveldene. Dette er ikke et problem lenger da keg bor privat disse ukene. Jeg betaler spotify og netflix, fadderbarn gjennom SOS, fast trekk til kirkens nødhjelp, kjøper en veldig en sjelden gang i blant pynt, ett og annet blad/magasin til meg og ungene, blomster, nytt verktøy og annet nødvendig utstyr. Jeg bruker for mye penger på mat, ikke fordi jeg kjøper mye unødvendig, men fordi at jeg gjør det på en dum måte. Mitt mål er å handle en gang i uka, ferdige middagsplaner osv. Ok, den 14. Trekkes husleie, den 22. Trekkes barnehage, SFO, strøm, mobil, parabol, SOS, spotify/netflix, ig nør barnetrygden kommer i slutten av mnd trekkes lån+ forsikringer, da har jeg igjen 1000kr. Litt vanskelig når jeg ikke oppgir reelle tall her nå.. Men det jeg trenger hjelp med er i hvertfall hvordan jeg på enklest mulig måte kan fordele de resterende kronene utover en hel mnd. Alt kommer liksom fra den 14. Og utover. Pengene som konmer den 10. Brukes på drivstoff og storhandel på matbutikken.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #6 Skrevet 13. februar 2015 Hvis du vet du har dette : 1000 i bostøtte den 10. 5000 fra lånekassen den 14. 10000 fra NAV, inkl stønad til barnetils rundt den 22. 3000 i barnetrygd ca den 29. La oss si at du ikke brukte noen av disse pengene frem til den 29.hver mnd, da ville du hatt 19 000 på konto. Da har du 19 000 å forholde deg til. Klarer du å tenke sånn? Jeg har det på samme måten som deg. Jeg får 5500 hver 14.dag, f.eks forrige mnd fikk jeg utbetalt 5. og 19. jan. 1928 kr i grunnstønad den 20.jan og 650 kr til mnd.kort den 28.jan Da hadde jeg på konto den 28.jan 13 578 kr som jeg skulle ha i 1 mnd frem. Betaler husleie den 1.feb, også må jeg bare se hvor mye jeg har igjen til annet. Så om du iløpet av en mnd klarer å ikke røre disse pengene, at du en måte har pengene fra forrige mnd, så kan du alltid ha en stor fast sum å forholde deg til. Om du ikke har råd til å ligge 1 mnd.lønn foran, kan du visuelt se det for deg, gjerne skrive det ned på papir, så ser du hva du har å forholde deg til. Anonymous poster hash: 539e4...3c4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #7 Skrevet 13. februar 2015 Kanskje "slemt" å si det, men hva med å kutte ut kirkens nødhjelp og SOS til du har bedre råd (fast jobb)? Kanskje også kutte ut parabol hvis dere kan klare dere med netflix (her i huset har vi kun netflix/nrk nett-tv, går greit det Anonymous poster hash: 6251c...61d 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #8 Skrevet 13. februar 2015 Kanskje "slemt" å si det, men hva med å kutte ut kirkens nødhjelp og SOS til du har bedre råd (fast jobb)? Kanskje også kutte ut parabol hvis dere kan klare dere med netflix (her i huset har vi kun netflix/nrk nett-tv, går greit det Anonymous poster hash: 6251c...61d Nei, det er ikke slemt å si det. Jeg tenkte selv på at det var rart TS, som har så dårlig råd, tar seg råd til å hjelpe andre. Hun har jo seg selv, egne barn og katt, og de kommer jo før alt annet? Skjønner det kan være vanskelig å kutte ut Fadderbarnet sitt, men det er vel 100 kr i mnd? Men kirkens nødhjelp kan hun vel kutte ut - eller om det er en liten sum som 100 kr så går det jo greit... Anonymous poster hash: 539e4...3c4 2
Aircondition Skrevet 13. februar 2015 Forfatter #9 Skrevet 13. februar 2015 Men det er jo ikke det som er problemet mitt. Jeg har mer enn nok penger, men jeg må lære meg, finne en fin ordning hvor keg får fordelt pengene utover en mnd. jeg har rundt 10000kr når alle faste utgifter er trukket. Problemet er bare at for hver utbetaling så bruker jeg opp disse resterende pengene opp på mat, klær, utstyr osv.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #10 Skrevet 13. februar 2015 100 kr. Mnd blir 1200 kroner om året og 12 000 på ti år. Synes dette blir litt vanskelig når jeg ikke kan se regningene dine og forfallsdatoene. Men det vi gjør her i huset er å ha to kontoer, for månedlig bruk. En hvor regningene trekkes fra, og en konto med kort for dagligbruk. Regningskontoen er lagt opp slik at alle regninger i løpet av ett år, er lagt sqmmen og fordelt på 12 mnd. Og da med god margin. Når det er overskudd på regningskontoen kan dette brukes til andre ting. Anonymous poster hash: a885b...b6e
Aircondition Skrevet 13. februar 2015 Forfatter #11 Skrevet 13. februar 2015 Hvis du vet du har dette : 1000 i bostøtte den 10. 5000 fra lånekassen den 14. 10000 fra NAV, inkl stønad til barnetils rundt den 22. 3000 i barnetrygd ca den 29. La oss si at du ikke brukte noen av disse pengene frem til den 29.hver mnd, da ville du hatt 19 000 på konto. Da har du 19 000 å forholde deg til. Klarer du å tenke sånn? Jeg har det på samme måten som deg. Jeg får 5500 hver 14.dag, f.eks forrige mnd fikk jeg utbetalt 5. og 19. jan. 1928 kr i grunnstønad den 20.jan og 650 kr til mnd.kort den 28.jan Da hadde jeg på konto den 28.jan 13 578 kr som jeg skulle ha i 1 mnd frem. Betaler husleie den 1.feb, også må jeg bare se hvor mye jeg har igjen til annet. Så om du iløpet av en mnd klarer å ikke røre disse pengene, at du en måte har pengene fra forrige mnd, så kan du alltid ha en stor fast sum å forholde deg til. Om du ikke har råd til å ligge 1 mnd.lønn foran, kan du visuelt se det for deg, gjerne skrive det ned på papir, så ser du hva du har å forholde deg til.Anonymous poster hash: 539e4...3c4 Tusen takk for tips, dette skal jeg se nærmere på :D 1
tantefjas Skrevet 13. februar 2015 #12 Skrevet 13. februar 2015 Har du noengang prøvd det som heter forvaltningskonto? Da er det sosialkontoret som disponerer pengene dine til alle faste månedlige utgifter, og så får du det resterende beløpet utbetalt til mat, klær, etc. Hvis du vil kan de spare et avtalt beløp for deg hver måned også.
tantefjas Skrevet 13. februar 2015 #13 Skrevet 13. februar 2015 Ser at forklaringen min var ganske ufullstendig, men om du er interessert kan jeg heller forklare nærmere
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #14 Skrevet 13. februar 2015 TS er ikke der at hun vil få dette. Det er en mulighet for dem som ikke klarer å styre sine penger i det hele tatt. De færreste sosialkontor har kapasitet til å gjøre dette for andre enn de som gang på gang kommer for å få hjelp fordi de ikke har penger til regninger og mat selv med hjelp og grei inntekt. Og TS vil heller ikke lære å styre dette på en bedre måte om hun overlater ansvaret til andre. Anonymous poster hash: a012d...932
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #15 Skrevet 13. februar 2015 tantefjas, on 13 Feb 2015 - 14:24, said: Har du noengang prøvd det som heter forvaltningskonto? Da er det sosialkontoret som disponerer pengene dine til alle faste månedlige utgifter, og så får du det resterende beløpet utbetalt til mat, klær, etc. Hvis du vil kan de spare et avtalt beløp for deg hver måned også. Det er vel mye bedre at ts faktisk lærer seg å håndtere pengene sine og holde seg til et budsjett selv. Anonymous poster hash: 80466...70a
Gjest Vind Skrevet 13. februar 2015 #16 Skrevet 13. februar 2015 (endret) Du må ha brukskonto og sparekonto for buffer. Eller be om rådgivning. Det viktige er at du lærer å takle pengebruken din. Endret 13. februar 2015 av Vind
tantefjas Skrevet 13. februar 2015 #17 Skrevet 13. februar 2015 TS er ikke der at hun vil få dette. Det er en mulighet for dem som ikke klarer å styre sine penger i det hele tatt. De færreste sosialkontor har kapasitet til å gjøre dette for andre enn de som gang på gang kommer for å få hjelp fordi de ikke har penger til regninger og mat selv med hjelp og grei inntekt. Og TS vil heller ikke lære å styre dette på en bedre måte om hun overlater ansvaret til andre.Anonymous poster hash: a012d...932 Du har to gode poenger der og jeg er i utgangspunktet enig med deg! Det optimale ville selvfølgelig være å få kontroll over dette selv, men man kan jo ikke sette sin egen privatøkonomi på spill for å "øve seg på å håndtere det" , spesielt ikke med små barn. Det beste alternativet for for deg, TS, er muligens å be om spesifiserte utskrifter fra banken for så å stryke ut med markørpenn alt av "unødvendigheter", som kjøp av kiosk-kaffe, kosmetikk-produkter, godteri mm. slik at du fysisk kan sjekke hvor det er mulig å knipe inn. Pengene forsvinner jo ikke bare av seg selv? -Eller kanskje du kan ringe til bostøttekontoret og lånekassen og be om å få utbetaling på samme dag som du får NAV pengene? -En økonomisk rådgiver i banken din har muligens noen innspill til hvordan man enten kan få samlede utbetalinger eller å få økonomien til å fungere slik det er nå Jeg tror det er litt forskjellig fra kontor til kontor hvilke kriterier de setter for å få forvaltningskonto (ut i fra kapasitet), men jeg vet at det er enklere om man har forsørgeransvar. Jeg har selv hatt forvaltningskonto på tross av at jeg ALDRI før hadde bedt om sosialhjelp. Jeg ønsket selv forv.konto fordi jeg hadde så lite å rutte med at jeg var utrolig redd for å gå på en smell, og ikke få betalt for meg. Jeg har dog en diagnose som tilsier at jeg i teorien kunne satt økonomien over styr. Ja, de pengene, de pengene....sukk.... Håper det uansett ordner seg TS
Aircondition Skrevet 13. februar 2015 Forfatter #18 Skrevet 13. februar 2015 Tusen hjertelig takk for alle gode innspill her, dette gjør virkelig noe med motivasjonen min. Det aller beste hadde jo vært å spurt om det lot seg gjøre å endre utbetalingsdato. Jeg tenker likevel at det skal gå an å bruke disse pengene på riktig måte slik som det er, men det er liksom sånn at for hver utbetaling, når alt er trukker og betalt så har jeg jo litt til overs, men mye av dette går stort sett med til mat og diesel. Jeg må få strammet det skikkelig inn nå, for jeg ønsker så gjerne å kunne spare noen brukbare summer i mnd.
Gjest Blondie65 Skrevet 13. februar 2015 #19 Skrevet 13. februar 2015 Jeg slet veldig med dette selv. Men jeg endte med å la all inntekt gå til regningskontoen. Hver måned på lønningsdagen overføres et fast beløp til en sparekonto for regninger som kommer sjeldnere hver måned. Hver måned overføres også et fast beløp til en annen sparekonto der jeg sparer til ferie. Hver måned overføres også et fast beløp til fondssparing. Hver fredag overføres et fast beløp til brukskontoen med kort, dette er det jeg kan bruke neste uke på mat og annet. Hver måned planlegger jeg hvilke kjøp (klær, frisør eller møbler) som må gjøres den måneden og sørger for at penger til formålet blir overført til kortkontoen. Dette var trikset som skulle til for meg og har gjort at jeg gikk fra "tom en uke før lønning" til "har alltid penger".
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #20 Skrevet 13. februar 2015 Hva med å fast sette over det du skal bruke på mat og slikt til brukskonto hver uke? Jeg har som fast regel at jeg hver uke setter over slik at det blir 1000 kroner på brukskonto. Det skal dekke mat og andre dagligvareting. Mer enn det får jeg ikke bruke. Hvis jeg har 200 på konto mandag morgen, setter jeg over 800. Har jeg 500 setter jeg over 500. På den måten begrenser jeg mitt eget forbruk veldig. I snitt bruker jeg 3500 i måneden på denne måten til mat og sånt til to voksne. Alt av regninger betales fra regningskonto, og hver søndag for jeg dobbeltsjekker at det er dekning for alle regninger der. Dette systemet gjør at jeg klarer å spre feriepenger og det jeg får tilbake på skatten jevnere utover året. Ingen festtilstander! Anonymous poster hash: e748f...214 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå