Gå til innhold

22 år, 191/132 i blodtrykk, har gått ned 17kg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var å sjekket blodtrykket hos legen i går og det var først 191/132, så tok hun det igjen med en gang fordi hun ikke trodde det var sant, og den var da 148/120.

Jeg har gått ned 17kg og blodtrykket før jeg gikk ned var 130/80.

Jeg hverken røyker, snuser eller drikker, hvis det skulle ha noe å si.

Jeg fikk sendt med meg candesartan 8mg og en blodtrykksmåler jeg måtte gå med i 24 timer, har akkurat levert den tilbake og fikk beskjed om at legen skulle ta kontakt når han hadde analysert prøvene.

Hadde normalt kolesterol

Mangel på D-vitamin

noen som ting jeg kan gjøre for å naturlig senke det?

Har siden jul vært plaget med hodepine, men har tenkt at det har vært pga. lite søvn... kan lite søvn påvirke blodtrykket?

Noen dager sover jeg 3-4 timer om natten og da kan jeg få vondt i hodet.

Anonymous poster hash: cf633...e0c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

er det noen som har erfaringer med candesartan? hjelper det på blodtrykket?

Skrevet

Stress, salt, overvekt, inaktivitet osv. øker blodtrykket. For lite søvn påvirker alt mulig så pass på at du får nok søvn. Den første målingen var nok bare feilmåling, det er sånt som skjer:) Når det er sagt er høyt blodtrykk noe av det enkleste å behandle, og høyt blodtrykk i seg selv er ikke farlig, men det kan føre til andre problemer. Så det er fint du har gått ned i vekt, særlig om du er overvektig. Eller synes jeg bare du skal vente på prøvene og ta medisinen din som avtalt med lege:)

Anonymous poster hash: 7bc12...533
Skrevet

Må legge til; det trenger ikke være hverken overvekt, inaktivitet osv. som er årsaken til det høye blodtrykket, det finnes tilstander der det høyt blodtrykk er et symptom, og da må den underliggende årsaken behandles.

Anonymous poster hash: 7bc12...533
Skrevet

Det var ikke bare høyt fordi du var hos legen og var litt stresset, da? Det er for øvrig det laveste målte som teller, ikke det høyeste.

Hvis du var overvektig i utgangspunktet: gratulerer med vektnedgang!

Anonymous poster hash: e169f...126

Skrevet

er det noen som har erfaringer med candesartan? hjelper det på blodtrykket?

Candesartan er synonympreparatet til Atacand, som er blodtrykksmedisin. Normalt er ikke denne det første man prøver og man må ha gått på det i noen uker før man kan se at det har en ordentlig effekt.

Vent med å bekymre deg før du har fått resultatet på 24 timers målingene.

Anonymous poster hash: 7a03b...c90

Skrevet

Jeg har naturlig ganske lavt blodtrykk, ligger på rundt 110/65. Fikk målt 145/90 hos legen med beskjed om at dette var litt høyt. Så se an 24-timers målingen før du bekymrer deg, kan være stressende å være hos legen :)

Skrevet

det kalles white coat pressure, er veldig vanlig at det/de første målingene er skyhøye uten at man nødvendigvis KJENNER at man stresser!

Anonymous poster hash: b3115...8bc
Skrevet

Hodepine og dårligere søvn er vanlig ved høyt blodtrykk. Mitt svinger og medisindosen reguleres hele tiden, opp om vinteren og ned om sommeren. Bevegelse, gå tur, trene, hjelper noe, men noen har arvelig høyt blodtrykk og må bare lære å leve med dette.

Blodtrykket ditt kunne blitt høyt nå, uten vekt nedgang, det er det ingen som vet. Godt jobbet at du har gått ned 17 kg. :)

Anonymous poster hash: e169b...cfb

Skrevet

Var å sjekket blodtrykket hos legen i går og det var først 191/132, så tok hun det igjen med en gang fordi hun ikke trodde det var sant, og den var da 148/120.

Jeg har gått ned 17kg og blodtrykket før jeg gikk ned var 130/80.

Jeg hverken røyker, snuser eller drikker, hvis det skulle ha noe å si.

Jeg fikk sendt med meg candesartan 8mg og en blodtrykksmåler jeg måtte gå med i 24 timer, har akkurat levert den tilbake og fikk beskjed om at legen skulle ta kontakt når han hadde analysert prøvene.

Hadde normalt kolesterol

Mangel på D-vitamin

noen som ting jeg kan gjøre for å naturlig senke det?

Dette er svært høyt, og siden du ikke er overvektig og ikke har andre åpenbare livsstilsproblemer som kan knyttes til hypertensjon, så er det sannsynligvis ikke noe du kan gjøre. Malignt høyt blodtrykk under sånne omstendigheter tyder på at det ligger en medisinsk/biologisk årsak bak. (Jeg har sett dette før.)

Har siden jul vært plaget med hodepine, men har tenkt at det har vært pga. lite søvn... kan lite søvn påvirke blodtrykket?

Noen dager sover jeg 3-4 timer om natten og da kan jeg få vondt i hodet.

Nei, det er antakelig omvendt: Det høye blodtrykket gir deg hodepine og søvnproblemer.

Du får avvente resultatene fra 24-timersmålingen, men hvis blodtrykket er svært forhøyet (og det er nok en betydelig sjanse for at målingen vil vise akkurat det), bør du be om en grundig sjekk. Kaliumnivået kan være interessant å undersøke, samt nivået av aldosteron (det siste må måles ved en test man utfører på sykehus).

Gjest Coolaid
Skrevet

En ting er 100% sikkert. Ved fysisk aktivitet senker du faktisk blodtrykket midlertidig som et resultat av treningen. Derfor, kan du være fysisk aktiv for å "medisinere" deg selv. Fysisk aktivitet har også en rekke andre positive effekter på helsen - det er kun vinn vinn !

Generelt sett så er det mange ting som påvirker blodtrykket. Også søvnkvalitet og stress. Snorker du for eksempel kan du stresse kroppen noe voldsomt.

Tenk at du skal leve litt annerledes. Gå mer, sykle noen dager til jobb eller skole, bevege kroppen mer sånn generelt som livsstil uten at det trenger å være trening og svette. Små ting gjør store underverker for kroppen over lang tid.

Lev litt alternativ :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...