Gå til innhold

Hva er det som tar så stor plass, og hva kan jeg slette på pc'n?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har pc - stasjonær - med SSD-disk på 102 gb plass. Det meste av alt har jeg liggende på en ekstern harddisk.

Og nå ser det ut som C:-disken er omtrent full. Jeg har ca 62mb med bilder og dokumenter på disken, så det er ikke der problemet ligger.

Så hvor og hvordan finner jeg ut hvorfor disken er så full? Jeg har 5,66 gb ledig av 102 står det.

Pc'n er en Komplett-pc med Windows 8.1

Noen som kan gi meg noen tips til hvordan fikse problemet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan bruke windirstat så får du se om det er noe som tar mye plass:) Evt. er det mange små ting som tar plass. Men video og bilder tar mye plass da.

https://ninite.com/windirstat/

Ninite er trygt å laste ned fra, bruker den ofte selv, om du tørr å ta meg på ordet:P

Anonymous poster hash: 12c83...709
Skrevet

Har du mange programmer installert, evt spill?

Skrevet

Du kan bruke windirstat så får du se om det er noe som tar mye plass:) Evt. er det mange små ting som tar plass. Men video og bilder tar mye plass da.

Ninite er trygt å laste ned fra, bruker den ofte selv, om du tørr å ta meg på ordet:P

Åja, du kan også laste ned ccleaner(du får den og på nininite mener jeg). Den fjerner sånn smårask som ligger rundt, midlertidige filer fra når du surfer nettet f.eks. Ikke noe du blir å savne, den fjerner ikke personlige filer eller noe.

Gjest Bossa Nova
Skrevet (endret)

På Administrative verktøy - diskopprydding. Der får du se hva som tar mye plass.

Og det som kommer opp der er trygt å fjerne:-)

Endret av Bossa Nova
Skrevet

Takk, jeg skal sjekke ut windirstat :blomst:

Har du mange programmer installert, evt spill?

Jeg har kun Heroes av spill innstallert på pc'n. Jeg har 78 programmer innstallert som tar opp 5.66 gb.

Åja, du kan også laste ned ccleaner(du får den og på nininite mener jeg). Den fjerner sånn smårask som ligger rundt, midlertidige filer fra når du surfer nettet f.eks. Ikke noe du blir å savne, den fjerner ikke personlige filer eller noe.

CCCleaner har jeg hatt innstallert på pc'n hele tiden og bruker med jevne mellomrom. :)

På Administrative verktøy - diskopprydding. Der får du se hva som tar mye plass.

Og det som kommer opp der er trygt å fjerne:-)

Dette gjorde jeg i dag morges og det tok bort noen mb, men ikke nok til at den røde streken på varsellinja ble borte.

Noen flere tips? :)

Skrevet

Du kan faktisk ha virus som bruker av diskplassen din, da, hvis du virkelig ikke har så mye installert på den og de temporære filene ikke fylte så mye, er jo det den eneste forklaringen jeg kan komme på.

Skrevet

Avast burde funnet det hvis det var virus?

Skrevet

Du kan sjekke ut Mine Dokumenter og de andre "Mine" mappene.

Jeg ser at du skriver at du har 5.66gb ledig plass og at programmene dine tar 5.66gb, er det bare et sammentreff eller skrivefeil?

Windows tar ca 15-20gb.

Skrevet

Jeg har sjekket alle "mine"mappene. De er stort sett tomme, har litt bilder bare. Det er ikke mye, for mesteparten ligger på eksterne harddisker.

Det var nok bare tilfeldig at de to tallene var like, og nå når jeg sjekket igjen så sto det at det er 6,03gb som er ledig av de 103.

Jeg har scannet for virus nå, renset med cccleaner og fjernet midlertidig filer. Avast fant to infiserte filer, men de lå på den eksterne, og de ble renset og det gjorde ingenting i forhold til hva som tar så stor plass på c-disken.

Skrevet

Takk for at dere gidder å svare meg her, jeg håper jeg får enda flere tips. Hvis det finnes flere tips bortsett fra å formatere... (Jeg gjør det hvis jeg må, men det er så innmari kjedelig)

Kan det være noe med appene siden jeg har windows8.1? Kan jeg gå og bare avinnstallere noe i forhold til apper jeg ikke bruker, eller ligger det ting i bakgrunnen som jeg trenger? Er det noe i innstillinger jeg kan endre på, har det noe med plassen på c-disken å gjøre? Det høres ikke logisk ut, men jeg bare slenger ut en hel masse med spm her som detter inn i huet mitt...

Skrevet

Takk Devilheart, jeg skal se på det. Er det enkelt å forstå? Sånn at jeg ikke sletter ting som burde være på plass osv.?

Jeg liker å innbille meg at jeg kan mye data, men jeg kommer stadig til kort, gitt... :bond:

Skrevet

Ja, det er ganske enkelt. :) Du ser lett hvilke mapper og filer som tar mest plass, så du må selv vite om det er noe viktig eller ikke.

Skrevet

Når du gjorde det Bossa Nova nevnte. Hukket du av på alle valgene?

Hvis det er lenge siden sist du installerte operativsystemet ditt så hadde jeg bare formatert pcen. Den har bare godt av å bli gjort en gang i blant.

Har du mange mapper liggende i c:\ ?

Skrevet

Ja, jeg huket av for alle valgene i diskoppryddningen.

Jeg har ikke mange mapper, tror jeg da. Spørs hva mange er.

Det er mappen til printeren, og så brukere, noe som heter perflogs, INTEL, MSI, programfiler og programfiler(x86), windows og winki. Jeg vet ikke helt hva winki er, det var noe som fulgte med pc'n.

Men, så fant jeg en link til noe på nettet og jeg vant noe plass på å slå av System Restore. Så det hjalp endel. Og så fant jeg noen nedlastede filer som var større enn jeg hadde trodd, så de fikk jeg lagt over på ekstern harddisk.

Så nå har jeg ikke noen rød advarselsstrek lengre i hvert fall. NÅ har jeg 33 gb ledig. Og det er greit nok, bare sørge for å ikke bruke opp mer ...

Takk for svar alle sammen :D

Skrevet

Ja, jeg huket av for alle valgene i diskoppryddningen.

Jeg har ikke mange mapper, tror jeg da. Spørs hva mange er.

Det er mappen til printeren, og så brukere, noe som heter perflogs, INTEL, MSI, programfiler og programfiler(x86), windows og winki. Jeg vet ikke helt hva winki er, det var noe som fulgte med pc'n.

Men, så fant jeg en link til noe på nettet og jeg vant noe plass på å slå av System Restore. Så det hjalp endel. Og så fant jeg noen nedlastede filer som var større enn jeg hadde trodd, så de fikk jeg lagt over på ekstern harddisk.

Så nå har jeg ikke noen rød advarselsstrek lengre i hvert fall. NÅ har jeg 33 gb ledig. Og det er greit nok, bare sørge for å ikke bruke opp mer ...

Takk for svar alle sammen :D

Det er bare Users/Brukere mappa du bør rydde opp i, om du ikke vil leve farlig. Bla deg gjennom der med programmet Devilheart foreslo, det er et ok program for nettopp dette formålet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...