Gå til innhold

Gi meg tips/veiledning på hvordan man takserer en ring?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg selger min ring som jeg fikk av min mormor i presang. Den fulgte ikke meg noe form for sertifikat og takst papirer. Nå har en seriøs kjøper kontaktet meg og Vik kjøpe ringen hvis jeg gir han noe takst bevis. Hvordan går jeg frem nå? Hvem skal jeg kontakte for å få ringen min taksert? Og ikke minst HVA KOSTER DET?

Jeg bor i Oslo ( sentralt)

Anonymous poster hash: 89b7d...116

Fortsetter under...

Det blir vel dumt å betale 350kr når jeg skal selge ringen min for 1700kr og vil tape mye :( noen tips til hvordan jeg skal bevise kjøperen at ringen har ekte Steinar og gull uten at jeg må punge ut mye..?

Gjest Tigress

Det blir vel dumt å betale 350kr når jeg skal selge ringen min for 1700kr og vil tape mye :( noen tips til hvordan jeg skal bevise kjøperen at ringen har ekte Steinar og gull uten at jeg må punge ut mye..?

Det får du jo ikkje gjort utan taksering, og det kan du vel strengt teke ikkje vite sjølv heller om du ikkje er gullsmed?

Annonse

Gjest Lille-pus

Mmmmmnja.... Gull er greit, stempelet inne i ringen vil fortelle deg hvor mange karat.

Siden ringen er noen år, men kanskje ikke arvet før TS nå fikk den, så er den med stor sannsynlighet 14 karat (stemplet 585).

Så kommer det morsomme, som kan trekke prisen høyt opp i enkelte tilfeller, dersom ringen også inneholder et mesterstempel som den kan årstallsbestemmes med, og som forteller hvilken gullsmed som har produsert ringen.

Edelstener er en sjelden gang gravert inn ved størrelse på stenen (typisk gravet f.eks.: 0.10 for en 0.10 karat diamant fattet i ringen, men det forteller lite om kvaliteten på stenen, da må det takst til).

Litt avhengig av ringen så kan det hende del lønner seg å vente på taksten, og å sjekke litt nøye inne i ringen (bruk lupe) etter andre stempel enn bare karatstempelet "750" (18 kt,), "585" (14 kt), eller "417" (10 kt)

Endret av Lille-pus
  • 1 måned senere...

Får man takst hos vanlige gullsmeder nå da? I Bergen må det leveres til 2 spesialister i sentrum, selve gullsmedene og butikkene gjør det ikke selv lenger.

Jeg prøver også å finne noen til å taksere ringen min i Bergen. Og de fleste henviste meg til en i byn, som visstnok skal ha en viss prosent av verdien i betaling. Som om jobben er vanskeligere jo dyrere ringen er? Endret av MrsDunphy
  • Liker 1
AnonymBruker

Eg betalte 600,- for takseringsbrev, men eg fekk også taksert ein ring, og to sett med øyredobbar og anheng. Eg hugsar ikkje heilt, men eg lurer på om dei sa at slik taksering kosta frå 350,-?

Hvor gjorde du dette?

Anonymous poster hash: c8ad6...e53

Jeg prøver også å finne noen til å taksere ringen min i Bergen. Og de fleste henviste meg til en i byn, som visstnok skal ha en viss prosent av verdien i betaling. Som om jobben er vanskeligere jo dyrere ringen er?

Ja nettopp. Jeg har en ganske dyr ring jeg skulle hatt en norsk takst på, GIA sertifisering fra USA er utrolig nok ikke godt nok for norske forsikringsselskaper. Droppet hele greien når de viste meg cq pris på 11000kr på takseringen

Annonse

AnonymBruker

Ja nettopp. Jeg har en ganske dyr ring jeg skulle hatt en norsk takst på, GIA sertifisering fra USA er utrolig nok ikke godt nok for norske forsikringsselskaper. Droppet hele greien når de viste meg cq pris på 11000kr på takseringen

Mente de at ringen var verdt 11000?

Anonymous poster hash: e62ba...dd5

AnonymBruker

Nei. Prisen for å få takst var på rundt 11 000kr

Ok. Shit det var mye!!

Jeg betalte rundt 1000-(2000kr?) tror jeg hos thune, for en ring til ca 50.000kr, mens en annen gullsmed tok en second opinion gratis (god kunde). De brukte en annen spesialist enn thune, tror det er 2 spesialister i Oslo som brukes. Høres veldig rart ut at det skulle koste så mye!!

Viktig å forsikre den nydelige ringen din :)

Annonse

Ok. Shit det var mye!!

Jeg betalte rundt 1000-(2000kr?) tror jeg hos thune, for en ring til ca 50.000kr, mens en annen gullsmed tok en second opinion gratis (god kunde). De brukte en annen spesialist enn thune, tror det er 2 spesialister i Oslo som brukes. Høres veldig rart ut at det skulle koste så mye!!

Viktig å forsikre den nydelige ringen din :)

Høres ut som samme "prosess" som her i Bergen. Og prisen ser også ut til å stemme.

AnonymBruker

Jeg gikk til gullsmed, og betalte 350 kr for taksering. De var helt på vidda, skrev feil og. Det var platinum ring med 3 diamanter, en ganske stor og to litt mindre. I takseringen sto det at ringen var hvitt gull, og diamantene sto det ingenting om størrelse. Fikk takst 2700 kr, og den er verdt mye mer.

Anonymous poster hash: ee242...807

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...