Gå til innhold

Jeg blir fotfulgt i butikker!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nordmenn er då rasistiske altså! Ofte når jeg går inn i butikker så fotfølger personalet meg. Dette mistenker jeg er fordi jeg ikke ser norsk ut. Spesielt i litt dyrere butikker skjer dette ofte. De er veldig 'på' meg hele tiden, mye mer enn de er på mine venninner. Flere venninner har kommentert det også. Det rare er at når de ansatte spør meg om noe, og jeg svarer på min dialekt ( og de hører at jeg ikke snakker kebabnorsk) så lar de meg være, og slutter å følge etter meg. Utrolig irriterende! De dømmer meg som en tyv på grunn av min hudfarge, og det gjør meg utrolig lei meg og sint!

Anonymous poster hash: 6010e...6a1

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det handler om statistikk

Anonymous poster hash: beb18...3fc

• Liker 24
Skrevet

TS får nok dessverre takke alle pakkisene som henger rundt på Oslo City for denne diskrimineringen.

Anonymous poster hash: 1d493...1db
  • Liker 14
Skrevet

Det handler om statistikk

Anonymous poster hash: beb18...3fc

Det handler om rasisme...

• Liker 12
Skrevet

Enkelte kundegrupper stjeler mer enn andre. Det har ingenting med rasisme å gjøre

Anonymous poster hash: 7fad6...1e7
  • Liker 28
Skrevet

Det er ikke direkte rasisme, unge skolejenter blir fulgt med mye mer enngutter. Det er stereotyping.

Anonymous poster hash: d99da...fdc

• Liker 5
Skrevet

Enkelte kundegrupper stjeler mer enn andre. Det har ingenting med rasisme å gjøre

Hvordan er ikke dette rasisme når de dømmer meg ( som tyv) på bakgrunn av min hudfarge? Dette er diskriminering på bakgrunn av hudfarge, det er jo selve definisjonen av rasisme jo!

• Liker 6
Skrevet

Det er ikke direkte rasisme, unge skolejenter blir fulgt med mye mer enngutter. Det er stereotyping.

Anonymous poster hash: d99da...fdc

Jeg skjønte ikke hva du mente med skolejenter og gutter, at butikkansatte tror jenter stjeler mer enn gutter? men dette er i alle fall diskriminering på bakgrunn av hudfarge og det er absolutt rasisme.

Skrevet

Statistisk sett er det dessverre flest ikke-etnisk norske som blir tatt for nasking, så dette bunner rett og slett i statistikk. Jeg skjønner godt at dette er ubehagelig for deg, og det er jo trist at det er sånn.

Anonymous poster hash: c23de...dab

• Liker 17
Skrevet

Nettopp. Har selv opplevd diverse i den butikken jeg jobbet i for mange år siden. Av de som ble tatt, var de merkelig nok aldri norske....

• Liker 15
Skrevet

Nettopp. Har selv opplevd diverse i den butikken jeg jobbet i for mange år siden. Av de som ble tatt, var de merkelig nok aldri norske....

Jeg blir helt sjokkert jeg! Så TS skal regne med denne behandlingen da, fordi enkelte mennesker stjeler så er dette greit? Så da er det greit å diskriminere på bakgrunn av hudfarge? for en ignorant holdning! Er det rart Norge sliter med integereingen...

• Liker 10
Skrevet

Det har med oppdragelse og verdier å gjøre.

Skrevet

Det virker jo som om at du gjørs på å sette deg selv i en bås som du føler at du ikke hører hjemme i. Har du prøvd å snu tankene dine litt? Det går an å prøve å tenke litt mer positivt, være litt mer omgjengelig selv om det kan være vanskelig både å snu et fast tankemønster og en fast væremåte. Kanskje du burde prøve å se litt mer objektivt på hvordan ditt eget kroppsspråk kan oppfattes av andre også?

Anonymous poster hash: 4d312...a0d
  • Liker 2
Skrevet

Jeg blir helt sjokkert jeg! Så TS skal regne med denne behandlingen da, fordi enkelte mennesker stjeler så er dette greit? Så da er det greit å diskriminere på bakgrunn av hudfarge? for en ignorant holdning! Er det rart Norge sliter med integereingen...

Men kjære vene, selvfølgelig må butikken følge med de typene folk som oftest stjeler! Hvorfor tror du skoleungdom ikke får lov å ha med sekk og veske inn i butikker nært skolen? Fordi de ofte stjeler. Butikkene må jo passe på og bruke statistikk til å finne ut hvilke folk som stjeler mest.

Anonymous poster hash: b9631...f81

• Liker 16
Skrevet

Det handler virkelig ikke om å tenke positivt. Du er slett ikke alene om å oppleve dette. En utenlandskadoptert jente jeg kjenner opplever ofte å bli fotfulgt i butikker. Flere ganger har hun kommet tilbake til butikker hun nettopp har vært fotfulgt i, men da sammen med sin norskfødte (og lyshudede) mor. "Merkelig nok" er butikkpersonalets oppførsel en helt annen når moren er med. Ved noen tilfeller har butikkpersonalet vært tydelig flaue når dette skjer.

Anonymous poster hash: ceb65...b84
  • Liker 5
Skrevet

Det virker jo som om at du gjørs på å sette deg selv i en bås som du føler at du ikke hører hjemme i. Har du prøvd å snu tankene dine litt? Det går an å prøve å tenke litt mer positivt, være litt mer omgjengelig selv om det kan være vanskelig både å snu et fast tankemønster og en fast væremåte. Kanskje du burde prøve å se litt mer objektivt på hvordan ditt eget kroppsspråk kan oppfattes av andre også?

Anonymous poster hash: 4d312...a0d

Det er da ikke mitt tankemønster, kroppsspråk eller væremåte som gjør at de følger etter meg, det er deres fordommer!

• Liker 5
Skrevet

Det handler virkelig ikke om å tenke positivt. Du er slett ikke alene om å oppleve dette. En utenlandskadoptert jente jeg kjenner opplever ofte å bli fotfulgt i butikker. Flere ganger har hun kommet tilbake til butikker hun nettopp har vært fotfulgt i, men da sammen med sin norskfødte (og lyshudede) mor. "Merkelig nok" er butikkpersonalets oppførsel en helt annen når moren er med. Ved noen tilfeller har butikkpersonalet vært tydelig flaue når dette skjer.

Anonymous poster hash: ceb65...b84

Jeg er også utenlandsadoptert. Ja de blir noen ganger tydelig flaue når de hører at jeg snakker dialekt, og ikke passer inn i den båsen de har puttet meg i som "kriminell ungdom fra oslo-øst"... Patetisk.

TS

• Liker 5
Skrevet

Ta deg sammen, alle blir fotfulgt, får spørsmål og forlatt om de ikke trenger hjelp.

• Liker 6
Skrevet

Så får du heller hilse de med God dag, hvordan har du det? Når du kommer inn i butikken så de hører dialekta di med en gang :)

Her følger vi med ekstra når spesielt øst-europere kommer. De ser jo lyse ut, men er en av kundegruppene som stjeler alt som ikke er spikra fast.

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...