Gå til innhold

Skal selge bolig - hvorfor vil megler komme hjem til meg?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg skal selge boligen min og i den forbindelse vil jeg selvsagt høre med flere meglere slik at jeg får best pris. Hvordan gjør jeg dette? Kan jeg bare ringe og forhøre meg, eller må meglere fra forskjellige firma komme hjem hit å se leiligheten først før de gir meg et tilbud?

Jeg prata med en megler og han sa han kunne komme i neste uke å ta en titt på leiligheten. Men jeg har jo ikke bestemt meg for om jeg vil ha han? Kan han ikke bare gi meg en pris pr. telefon?

Må jeg drive å få flere meglere hjem hit da eller? og vet dere om det koster å få et tilbud fra dem, altså mtp. at han vil komme å se leiligheten min først.

Er det en verdivurdering det kalles? Jeg vil ikke finne ut hva prisantydningen min er på bolig min enda, kun finne ut hvilken megler jeg vil bruke.

Noen som vet?

Anonymous poster hash: 2e03e...689
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgeliig må megleren komme hjem til deg for å vurdere pris, om dette er et oppdrag han ønsker å ta og for å gi deg et pristilbud. Dersom du ønsker å sjekke flere meglere kan du enten ringe og be om prisantydning (som kan være ganske unøyaktig) eller innvitere flere meglere hjem. Hvordan i all verden mener du megler skal lage ett tilbud uten å leiligheten det er snakk om?

Anonymous poster hash: 56239...5e8

• Liker 17
Skrevet

Selvfølgeliig må megleren komme hjem til deg for å vurdere pris, om dette er et oppdrag han ønsker å ta og for å gi deg et pristilbud. Dersom du ønsker å sjekke flere meglere kan du enten ringe og be om prisantydning (som kan være ganske unøyaktig) eller innvitere flere meglere hjem. Hvordan i all verden mener du megler skal lage ett tilbud uten å leiligheten det er snakk om?

Anonymous poster hash: 56239...5e8

Ok. Men gir megleren en prisvurdering på boligen da? Eller bare en prisvurdering på hva det vil koste for meg å hyre den aktuelle megleren? Det er vel takstmann som sette prisantydningen og ikke megler? og koster det noe å få en megler hjem? Vil ikke punge ut til 5 stk før jeg bestemmer meg.

ts

Anonymous poster hash: 2e03e...689

Skrevet

Noen meglere har gratis verdivurdering, andre tar en liten sum hvis du velger å ikke bruke dem. Dette er litt forskjellig fra firma til firma, så ring å spør før du avtaler verdivurdering.

Megleren sier prisen han tror leiligheten vil bli solgt for i markedet, takstmannen setter reell verdi, som oftest er litt under markedsverdi.

Megleren vil også gi ett kostnadsoverslag på hva det vil koste å bruke hans firma, og hva som er inkludert i den prisen.

Anonymous poster hash: 47da5...69f
  • Liker 2
Skrevet

Meglerne må kunne gi deg en pris på selve meglerarbeidet uten å komme på befaring. Bare presiser at det er dette du ønsker.

Anonymous poster hash: cf0e6...9bc
Skrevet

Meglernes prismodeller er såpass ulike at du bør få dem skriftlig.

Jeg tipper en av grunnene til å at megleren ville komme til deg, er at leiligheter er ulike i hvor mye de krever, og hvordan de bør markedsføres. Dette virker inn på prisen. F. eks. om man skal style den eller ikke.

Personlig ville jeg foretrukket å møte megleren, sjekke ut kjemien, hvor godt de kjenner nabolaget, hva de ser for seg av kjøpere og mai de synes er bra og dårlig med leiligheten. Det er minst like viktig som pris fra megler fordi det kan bety stor forskjell for en budrunde.

En takstmann setter en teknisk verdi på leiligheten, men megleren er ofte gode på å se dette ut fra leiligheten med mindre det er store skjulte feil.

Anonymous poster hash: 196bc...b55

• Liker 1
Skrevet

Å herregud!

Anonymous poster hash: b0aa7...9cf

• Liker 9
Skrevet

Jeg har aldri opplevd at meglere tar seg betalt for å komme med et pristilbud. Når jeg har solgt, har jeg pleid å få besøk av tre ulike meglere, som tilbyr gratis befaring. Tror det er helt vanlig. Men selvfølgelig er det greit å få bekreftet at det er gratis i forkant (dette står ofte på nettsidene deres).

Anonymous poster hash: 1b58d...015
Skrevet

Flere meglere har som tilbud at de ikke tar seg betalt for jobben om de ikke får solgt boligen innen så-og-så lang tid. Da sier det seg selv at de vil se på boligen før de tar på seg oppdraget. Om de ser at denne boligen kommer til å bli veldig vanskelig å få solgt, slik at de risikerer å ikke få solgt den innen "fristen", så vil de nødvendigvis måtte vurdere om de ønsker påta seg oppdraget.

Anonymous poster hash: 159e9...c25
  • Liker 1
Skrevet

Av egen erfaring bør du absolutt få megleren hjem til deg for en prat før du velger megler. Kjemien mellom selger og megler er veldig viktig.

Han vil da ta seg en runde i boligen og vurdere til hvilken pris denne bør legges ut for salg. Du får deretter et skriftlig tilbud. Har ikke vært borti at noen meglere tar seg betalt for å gi deg et tilbud.

Anonymous poster hash: 297c0...a2f
Skrevet

Er dette en spøk? Selvfølgelig å megleren komme hjem til deg,

Har du det så jævlig hjemme må du rydde & vaske.

• Liker 6
Skrevet

Selvfølgelig må megler komme hjem til deg og se på objektet han evt. Skal selge, hvordan skal han ellers kunne gi deg en pris?

• Liker 4
Skrevet

Er det slik at du har leiligheten taksert allerede?

Megleren vil også være til god hjelp med tips om ting du kan gjøre for å få flere interesserte til å by. Det kan være å male vegger, nytt gulv. Legg i 30 000 og ende opp med å få heve kjøpesummen mye :)

Dette er et godt service tilbud, så ta imot med glede. Hvis det er at du er litt skeptisk på en fremmed i leiligheta, så få med deg en venn, forelder, søsken el.

• Liker 1
Gjest Gjest_Idja
Skrevet (endret)

TS - du kan sjekke hjemmesidene til de ulike meglerne og se på prislistene. Men ofte må de se huset for å gi en riktig pris. Men prislistene gir en pekepinn.

Endret av Frk.K
Skrevet

Meglerne må kunne gi deg en pris på selve meglerarbeidet uten å komme på befaring. Bare presiser at det er dette du ønsker.

Anonymous poster hash: cf0e6...9bc

Hvordan skal man få til dette dersom meglerens pris er basert prosentvis på hva man forventer å få for leiligheten? altså verdivurderingen.

Avhengig av prismodell så er megleren nødt til å komme hjem til deg.

Anonymous poster hash: 509b7...866

• Liker 1
Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Hvordan skal man få til dette dersom meglerens pris er basert prosentvis på hva man forventer å få for leiligheten? altså verdivurderingen.

Avhengig av prismodell så er megleren nødt til å komme hjem til deg.

Megleren trenger ikke å gi en konkret pris, men si "vi tar så mye i provisjon". Det greier man uten verdivurdering.

Men megler vurderer ofte boligen før de avgjør hvor mye provisjon de skal ha. Men man er jo ikke et brødhue bare fordi man ikke vet det...

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg mener at en megler må kunne gi et prisoverslag på hva de skal ha for å selge den boligen uten å se boligen. Dette handler om å kjenne området. Siden kan det være greit å velge i færre meglere der en går mer detaljert til verks.

JEG ville valgt å få megler hjem til meg også for prisoverslaget fordi jeg vil at den som selger min bolig skal være giret på den og gi meg gode tips. Tre sett med gode tips er bedre enn bare tips fra en megler.

Skrevet

Megleren trenger ikke å gi en konkret pris, men si "vi tar så mye i provisjon". Det greier man uten verdivurdering.

Men megler vurderer ofte boligen før de avgjør hvor mye provisjon de skal ha. Men man er jo ikke et brødhue bare fordi man ikke vet det...

Ja, men er det provisjon så er det jo faktisk ennå viktigere å vite så mye om mulig hva man kan forvente seg for den. Jeg har ikke sagt at noen er et brødhode men at man må forvente at megleren tar en titt på det som skal selges. Jeg hadde blitt mer bekymret hvis h*n ikke gadd å ta seg en tur og bare tok det på magefølelsen for å si det sånn.

Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep og svar til dette.

Frk.K, mod.

Skrevet

Jeg mener at en megler må kunne gi et prisoverslag på hva de skal ha for å selge den boligen uten å se boligen. Dette handler om å kjenne området. Siden kan det være greit å velge i færre meglere der en går mer detaljert til verks.

JEG ville valgt å få megler hjem til meg også for prisoverslaget fordi jeg vil at den som selger min bolig skal være giret på den og gi meg gode tips. Tre sett med gode tips er bedre enn bare tips fra en megler.

Selv om en megler har god områdekunnskap og vet hva forskjellige typer går for i dette området kan det være store individuelle forskjeller, f. eks. planløsning, slitasje, hva slags folk som er naboer og ikke minst skader. En profesjonell megler vil ønske å se en eventuell skade, det som beskrives som "det er er lett å fikse" fra den som bor der kan være en betydelig utgift for kjøperen hvilket naturlig nok vil påvirke prisoverslaget. Et prisoverslag uten megler til stede kan man i mange tilfeller tørke seg i baken med.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...