AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #1 Skrevet 12. februar 2015 Kan man dynke med melk? Anonymous poster hash: a43e2...27d
Amberleaf Skrevet 12. februar 2015 #2 Skrevet 12. februar 2015 Jeg bruker alltid melk. Kan også bruke juice eller sukkerlake.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #3 Skrevet 12. februar 2015 Varierer mellom melk, juice, saft eller brus Anonymous poster hash: 75889...229
Gjest Margit Spat Skrevet 12. februar 2015 #4 Skrevet 12. februar 2015 Man kan bruke melk, men personlig synes jeg alle andre alternativer er bedre (sikkert fordi jeg egentlig ikke er noe glad i melk). Jeg pleier å dynke med juice. Dersom jeg skal fylle bløtkaken med hermetisert frukt hender det at jeg bruker sukkerlaken fra hermetikkboksen. For en ekstra smak, kan man også blande inn tørr sherry, eggelikør eller en annen likør i sukkerlaken.
Gjest Eurodice Skrevet 12. februar 2015 #5 Skrevet 12. februar 2015 For servering i voksenselskap kan du trå til og dynke med likør . 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #6 Skrevet 12. februar 2015 Hvordan dynker man egentlig? Noen te-skjeer melk over sukkerbunnen? Eller hvordan i det hele tatt gjøre det?Anonymous poster hash: a43e2...27d
Gjest Eurodice Skrevet 13. februar 2015 #7 Skrevet 13. februar 2015 Du må dynke jevnt over hele bunnen, men ikke så mye at den blir klissvåt. Bruk en spiseskje hvis du bruker sukkerlake fra boksen med hermetisk frukt, hvis du vil fylle kaken med det.
Gjest Margit Spat Skrevet 13. februar 2015 #8 Skrevet 13. februar 2015 For å sitere Lars Lian, dommer i Kakekrigen: "Blautkak ska vær blaut" (trøndersk) Har sjelden opplevd at en bløtkake er for lite dynket.
Gjest Lille-pus Skrevet 13. februar 2015 #9 Skrevet 13. februar 2015 (endret) Ofte lurt å ta den væsken som bunnen skal dynkes med oppi en spiseskje som du 'trekker' rund om kring på kakebunnen mens du vipper forsiktig på den ('den' er skjeen) (og fyller den når den blir tom). Så er det en mellomting mellom en passelig fuktig bløtkakebunn og en som er så bløt at det nesten renner av den når det skal skjæres et stykke, - det er ikke godt (fikk en gang i et bursdagsselskap). Husk at fyllet ofte er saftig det også, så kunsten er å dynke akkurat passe så kaken er bløtkakesaftig når den har fått stå 'hviletiden sin' (jeg fyller gjerne dagen før servering og lar den stå i kjøleskapet upyntet over natten. Så tar jeg 'overflatepynten' med nypisket krem og bær/frukt/sjokolade o.l. rett før servering) Edit: Presisert at det er skjeen som vippes på (man vet aldri på KG.... Endret 13. februar 2015 av Lille-pus 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #10 Skrevet 13. februar 2015 Varierer etter hvem kaken lages for og hva den skal fylles med. Melk, juice eller brus er det vanligste, men kan også bruke likør eller bukkøl om det er et voksent selskap. Viktig at det du dynker med og det du fyller med går overens, bløtkake med bokkøldynking og ananas og bananfyll er f.eks grusomt.Anonymous poster hash: 92f63...511
Gjest Eurodice Skrevet 13. februar 2015 #11 Skrevet 13. februar 2015 Varierer etter hvem kaken lages for og hva den skal fylles med. Melk, juice eller brus er det vanligste, men kan også bruke likør eller bukkøl om det er et voksent selskap. Viktig at det du dynker med og det du fyller med går overens, bløtkake med bokkøldynking og ananas og bananfyll er f.eks grusomt.Anonymous poster hash: 92f63...511 Å dynke med øl var en ny variant for meg. Hva slags fyll passer sammen med det?
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #12 Skrevet 13. februar 2015 Alt av friske bær passer fint med bokkøl, synes jeg. Sødmen matcher ølet fint. Bokkøl er godt som drikke til kaker også. Anonymous poster hash: 2ade4...43a
Gjest Eurodice Skrevet 13. februar 2015 #13 Skrevet 13. februar 2015 Alt av friske bær passer fint med bokkøl, synes jeg. Sødmen matcher ølet fint. Bokkøl er godt som drikke til kaker også. Anonymous poster hash: 2ade4...43a Man lærer noe nytt hver dag om man er åpen for det, som jeg pleier å si. Dette må jeg prøve .
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #14 Skrevet 13. februar 2015 Appelsinjuice! Blir friskest, synes jeg. Anonymous poster hash: 868ef...f0f
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #15 Skrevet 13. februar 2015 Melk(ekstra lett)ellet vaniljesaus(hvis det passer)Anonymous poster hash: 67e08...647
mercury_ Skrevet 13. februar 2015 #16 Skrevet 13. februar 2015 Sukkerlake som jeg tilsetter litt cointreau eller rom i når laken er avkjølt. Pensler på i flere omganger. Med pensel, ja. Kan godt kjøpe vanlig malepensel, vask den godt før bruk.
Gjest Eurodice Skrevet 13. februar 2015 #18 Skrevet 13. februar 2015 Ketchup :-) Du mener ikke det? I en bløtkake?
Chizue Skrevet 13. februar 2015 #19 Skrevet 13. februar 2015 Bruker mye forskjellig jeg, bruker mest juice fordi jeg liker det.. Men kommer helt an hvilken type kake det er, eller hvem som skal spise den x)
Atea Skrevet 13. februar 2015 #20 Skrevet 13. februar 2015 Kommer an på hva kaken blir pyntet med og hva som er fyllet. Er det fruktcoctail bruker jeg laken. Er veldig lat på kakefronten, så synes det er det enkleste. Plukker ut de mest fargerike bitene og har på toppen av kremen etter at jeg har brukt en spiseskje til å lage et abstrakt mønster. Fruktbitene blir også lagt i et abstrakt mønster. Har aldri fått klager, er sånn man spiser opp omtrent til frokost neste dag.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå