Gå til innhold

Hvorfor skal kvinner barbere seg?

kkristin

Anbefalte innlegg

aline skrev

Vel, kanskje du skal sette deg mer inn i andre kulturer også da, før du skaper fasiten din?

som tommern sier, så barberer også endel muslimer seg.

var i gambia i vinter, og det var ikke mye busker under arma på jentene med ermløse topper der altså!! leggene under de knekorte skjørtene var ikke gjengrodd heller!!

Hvorfor barberer muslimer seg? Er det noe nytt, vesten påviket? (isåfall taler det i mot din sak.) Muslimske kvinner operer jo nesene sine og nå, og farger håret for å ligne mer på vestens kvinner.

Og hva mener du med at det ikke var mye busker under arma på jentene i gambia? Var det hår eller var det ikke hår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

...Hvorfor barberer muslimer seg? Er det noe nytt, vesten påviket? (isåfall taler det i mot din sak.) Muslimske kvinner operer jo nesene sine og nå, og farger håret for å ligne mer på vestens kvinner.

Og hva mener du med at det ikke var mye busker under arma på jentene i gambia? Var det hår eller var det ikke hår?

hvorfor muslimer barberer seg? jeg har ikke spurt dem jeg, men flere av de som jeg så uten hår under arma, har ikke TV hjemme og kjenner svært lite til hva kvinner i vesten gjør ifht hårfjerning!!

men hvordan kan du si at bare kristne barberer seg? når det helt klart ikke er det?

når jeg sier at det var lite busker under arma der, så mener jeg altså at de var barberte under arma ja!!

De så og oppførte seg faktisk rimelig likt med oss andre kvinner, de tenkte på utseendet sitt, både hud og hår og klær/mote er viktig for andre en kristne, selv om moten kan være forskjellig fra hverandre, så kan det også være likheter, hvem som har påvirket hvem er vel spekulasjoner. Egypt var inne på skjønnhet og å gjøre seg vakre tidlig, og det kan vel like gjerne være der påvirkningen har kommet fra!

eller er det bare kvinner i vesten som barberer seg under armene? alle andre lar det vokse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor barberer muslimer seg? Er det noe nytt' date=' vesten påviket? (isåfall taler det i mot din sak.) Muslimske kvinner operer jo nesene sine og nå, og farger håret for å ligne mer på vestens kvinner.[/quote']

Det jeg har hørt (fra muslimer) er at de barberer hele kroppen hver 3. måned, som en slags renselse, og fordi det står i koranen.

I India er også kvinnene kjent for å barbere kjønnshårene sine, og der er jo flertallet hinduer. Så dette er noe man finner i mange religioner, men det er vanligere i varmere strøk, naturlig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor barberer muslimer seg? Er det noe nytt, vesten påviket?  

Muslimske kvinner får fjernet alt kroppshår utenom på hodet like før de skal gifte seg, og det har visst vært praktisert leeenge. Før fjernet de hårene med blant annet bomullstråd-metoden.

Som andre sier, så fjerner de hår visst ellers også...

Forøvrig fjerner jeg hår i armhulene fordi hår stikker og klør, og svetten klistrer seg fast til hvert hårstrå noe som igjen fører til stank,...æsj..!!

Leggene tar jeg så som så....når jeg skal blotte leggene, eller bare vil føle meg skikkelig fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Så det er tydelig at det å ikke barbere seg er særegent for kristen kultur. Men religion generelt er det jo tydelig har mye med i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Religion er styrende i de fleste sammenhenger.

Enten du vet om det eller ikke. Det meste kan settes i sammenheng med religion.

Ferie fek.s var fri for å feire gudene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvsagt. Men jeg ville gjerne lært mer om konkrete følger av konkrete ting. Noen sosiologer her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter

Jeg har grunnfag i sosiologi. Kan ikke huske at vi lærte noe om kroppshår, men vi lærte om sosial interaksjon. Det handler om at vi hele tiden er en del av et samfunn og at vi blir påvirket av omgivelsene. Sånn er det med hårfjerning også. Vi gjør det stort sett fordi vi er blitt direkte eller indirekte opplært til det. Hvis alle venninnene dine barberer leggene og snakker om hvor stygt det er med hår på leggene er det stor sannsynlighet for at også du vil gjøre det. På samme måte som at når en tenåring er på fest og det er mange som drikker alkohol er det stor sjanse for at tenåringen drikker selv.

Du, kkristin trekker inn kristendommen. Historisk sett vet jeg ikke om kristendommen har noe med fjerning av kroppshår å gjøre. Så vidt jeg vet(mulig jeg tar feil) så står det ikke om fjerning av kroppshår i Bibelen. Jeg har vært i mange kristne miljøer og det har aldri vært fokusert på fjerning av kroppshår der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg føler mye mer kvinnelig uten masse hår på kroppen!

Satte meg ned på bussen i går og ved siden av meg satt det ei dame med kort skjørt og kjempelange sorte hår på leggene. Tro meg det var ikke særlig lekkert og det var mange som kikket veldig på de beina!

Jeg kunne aldri ha gått slik!

Klems Charmina

:babysmokk: 80 dager til termin :babysmokk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...