Gjest Embla s Skrevet 11. august 2004 #41 Del Skrevet 11. august 2004 For en debatt :o Ærlig talt, vi lever da i et samfunn med andre mennesker, vi lever ikke i hver vår lille glassboble.. Det er moter og trender og normer som sier noe om hva som er bra og hva som ikke er bra. Sånn har det da vært til alle tider! Om man vil velge å tro at man "tenker sjæl" ved å la være å barbere seg, så vil jeg si at "verden vil bedras". Alt vi gjør er jo tuftet på samfunnspåvirkning. Så hvorfor henge seg opp i barbering, hvorfor ikke spørre hvorfor vi ikke menn går i kjole, hvorfor ikke be alle KG menn redegjøre for dette, syns de kjoler er stygge, og hva er det med kjoler som gjør de stygge, og hvorfor er det greit at kvinner bruker kjole når det ikke er greit at menn gjør det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 11. august 2004 #42 Del Skrevet 11. august 2004 For en debatt :o Ærlig talt, vi lever da i et samfunn med andre mennesker, vi lever ikke i hver vår lille glassboble.. Det er moter og trender og normer som sier noe om hva som er bra og hva som ikke er bra. Sånn har det da vært til alle tider! Om man vil velge å tro at man "tenker sjæl" ved å la være å barbere seg, så vil jeg si at "verden vil bedras". Alt vi gjør er jo tuftet på samfunnspåvirkning. Så hvorfor henge seg opp i barbering, hvorfor ikke spørre hvorfor vi ikke menn går i kjole, hvorfor ikke be alle KG menn redegjøre for dette, syns de kjoler er stygge, og hva er det med kjoler som gjør de stygge, og hvorfor er det greit at kvinner bruker kjole når det ikke er greit at menn gjør det? Fordi menn ikke føler seg freshe i kjole? Neida, jeg skal ikke kødde med svaret ditt, for jeg synes det var bra. Men det irriterer meg litt at trådstarter tydeligvis vet hvilke svar hun vil ha på spørsmålet, og fortsatt må spørre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 11. august 2004 #43 Del Skrevet 11. august 2004 Du kan umulig ha lest alle innleggene. Det virker som nesten ingen tar POENGET her. Har jeg ikke skjønt poenget, mener du? Du ber oss reflektere over hvorfor vi barberer legger, armhuler og bikinilinje. Svaret er vel at vi lever sammen med andre, og at det i ethvert samfunn utvikles visse normer og regler. Selvfølgelig kan man bryte med disse normene, det er ingen som nekter noen å ha hårete armhuler, og hvem vet - kanskje det blir normen om en tid? Men da vil du kanskje spørre hvorfor vi har sluttet å barbere leggene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kkristin Skrevet 12. august 2004 Forfatter #44 Del Skrevet 12. august 2004 Jeg ha fått mange svar, men de beveger seg sjelden utenfor sin egen sirkel. Jeg tenker mer objektivt enn jeg blir tolket. Hadde håpet på en saklig debatt. Ikke bare masse irritable svar. Spørsmålet mitt er tydeligvis misforstått. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agurk Skrevet 12. august 2004 #45 Del Skrevet 12. august 2004 Jeg ha fått mange svar' date=' men de beveger seg sjelden utenfor sin egen sirkel. Jeg tenker mer objektivt enn jeg blir tolket. Hadde håpet på en saklig debatt. Ikke bare masse irritable svar. Spørsmålet mitt er tydeligvis misforstått. [/quote'] Du har fått masse svar på det du spurte om, men ikke de svarene du vil ha. Altså er ikke spørsmålet misforstått. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 12. august 2004 #46 Del Skrevet 12. august 2004 Jeg har skrevet at jeg barberer meg fordi jeg føler meg freshere og mer sexy. Hvorfor? Fordi kjønns- og armhulehår ser skittent ut. Hvorfor det ser skittent ut? Fordi det ser fett og glinsende ut. Hvorfor noe som ser fett og glinsende ut får meg til å tenke skittent? Fordi håret på hodet mitt ikke blir slik før det er skittent. Jeg barberer meg på beina fordi de føles reinere ut når de er glatte og myke. Du godtar ikke disse svarene. Hvorfor farger jeg håret? Fordi det blir penere. Hvorfor synes jeg det blir penere? Fordi mørkt hår på meg ser tettere og friskere ut. Hvorfor gjør det det? Synes du har fått svar på hvorfor folk ikke synes det er pent med kroppshår. Her har du en ganske god besvarelse på dine spørsmål synes nå jeg! At DU ikke godtar at dette faktisk er noe flere av oss synes, oppriktig, så er det ikke vi som har missforstått spørsmålet, det er du som ikke godtar at ikke alle mener det samme som deg!! du sier du tenker mer objektivt en du blir tolket, men du spør jo om vår personlige mening om hvorfor nettopp vi gjør saker og ting!! Dersom du hadde spurt noe alla: "hvorfor tror dere barbering av div. kroppshår er blitt noe de fleste gjør" så hadde du kanskje fått andre svar, men du spurte hvorfor VI personlig velger å barbere oss, hva det er som gjør at vi velger det, hvorfor VI personlig synes det er stygt. Mine meninger om hvordan jeg vil behandle meg selv er ikke objektive, ergo svarer jeg heller ikke objektivt når du spør om mine/våre meninger!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kkristin Skrevet 12. august 2004 Forfatter #47 Del Skrevet 12. august 2004 Her har du en ganske god besvarelse på dine spørsmål synes nå jeg! At DU ikke godtar at dette faktisk er noe flere av oss synes, oppriktig, så er det ikke vi som har missforstått spørsmålet, det er du som ikke godtar at ikke alle mener det samme som deg!! Jeg har aldri anntydet at jeg ikke godtar at dere ikke mener det samme som meg. Det er ikke derfor haler og drar for å få mer svar. Jeg spør fordi jeg lurer på noe, som tydeligvis ligger for dypt i underbevissten for de fleste til å snakke om. Jeg har selvsagt ikke fordommer mot de som barberer seg, og det er det heller ingen grunn til at jeg skulle ha.(selv om jeg inrømmer å ha litt fordommer mot de som har fordommer mot de som ikke barberer seg.) Det er overhodet ikke det mitt utgangspunkt er. Aline skrev Dersom du hadde spurt noe alla: "hvorfor tror dere barbering av div. kroppshår er blitt noe de fleste gjør" så hadde du kanskje fått andre svar, men du spurte hvorfor VI personlig velger å barbere oss, hva det er som gjør at vi velger det, hvorfor VI personlig synes det er stygt. Jeg skal forsøke å spørre på en annen måte. Håper dere har lest innlegget her godt nok til at dere forstår at jeg ikke er imot de som barberer seg, jeg er ikke imot de som ikke tenker over hvorfor de barberer seg, og jeg er ikke imot de som ikke forstår meg. Masse kjønnshår. (feks. det trenger ikke handle om hår) Hva er det som gjør at masse kjønnshår ser uakseptabelt ut på en kvinne? Hva tror/ syns dere et kvinnesyn der masse kjønnshår er uakseptert symboliserer? :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kkristin Skrevet 12. august 2004 Forfatter #48 Del Skrevet 12. august 2004 kkristin sier Jeg spør fordi jeg lurer på noe, som tydeligvis ligger for dypt i underbevissten for de fleste til å snakke om. Jeg må rette på meg selv her. Jeg er enig med meg selv om at det kanskje ligger for dypt i underbevissheten for de fleste å snakke om. Men mye er pga at jeg drar det for langt ut i det abstrakte. Ergo. spørsmålet mitt har vært for uklart. I innlegget ovenfor har jeg lirket det mer inn til fast form, og håper jeg får mer ut av den nye formuleringen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 12. august 2004 #49 Del Skrevet 12. august 2004 ... Masse kjønnshår. (feks. det trenger ikke handle om hår) Hva er det som gjør at masse kjønnshår ser uakseptabelt ut på en kvinne? Hva tror/ syns dere et kvinnesyn der masse kjønnshår er uakseptert symboliserer? Hva jeg mener er grunnen til at masse kjønnshår ikke er "moten" i norge: - kjønnshår er som regel mørke, stivere en annet hår og har en grovere struktur. Disse hårene fremstår som maskuline for mange, fordi samfunnet har "lært" oss at kvinnelig er mykt, glatt og silkete. Kjønnshår er verken mykt, glatt eller silkete, og det gjøre myk og silky hud til å se og føles grovere, ergo er det blitt "vanlig" å fjerne dette håret. Hvorfor kvinnelig blir sett på som mykt, glatt og silkete er vel fordi kvinner på en måte oppfattes som mykere, rundere en menn, som oppfattes mer kantete og barske, rue. På lik linje med at mannfolk lett blir sett på som "babyface" og feminine dersom de glattbarberer seg, har myk og glatt hud, silkemykt hår etc, blir det motsatt sett på som mindre kvinnelig på kvinner. Er det fordi vi "trenger" fysiske forskjeller mellom menn og kvinner? eller er det fordi vi LIKER at det er fysiske forskjeller mellom menn og kvinner? vet ikke jeg, men jeg vet at jeg liker det maskuline ved menn, jeg vet at noe av det jeg tenner på ved menn er at de er hardere, grovere og mer rufsete en kvinner. Jeg faller ikke for silkemyk hud og runde former, jeg tenner ikke på myke, glatte ben og rene silkemyke former. Fordi jeg ikke tenner på kvinner. "Hva tror/ syns dere et kvinnesyn der masse kjønnshår er uakseptert symboliserer?" Jeg vet ikke, for jeg kjenner meg ikke igjen i det kvinnesynet. Jeg tror det å REAGERE på noe vi oppfatter som uvanlig (altså i vårt samfunn de som beholder dette kroppshåret), fordi det er ganske menneskelig å reagere på det som er uvant. Men fra å reagere på det, til å ikke akseptere det, det er ett langt skritt! Jeg tror de fleste aksepterer at folk ikke fjerner håret under armene, på lik linje med at vi aksepterer f.eks å farge håret grønt, men at vi ikke like lett velger venner som tar annerledes valg en normalen er vel kanskje fordi det er lett å velge venner man kjenner seg igjen i? Ditt første spørsmål var ikke for dyptliggende for oss, og svarene hadde ingenting med at det ligger for dypt i underbevisstheten, det var ett helt annet spørsmål! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 12. august 2004 #50 Del Skrevet 12. august 2004 Masse kjønnshår. (feks. det trenger ikke handle om hår) Hva er det som gjør at masse kjønnshår ser uakseptabelt ut på en kvinne? Hva tror/ syns dere et kvinnesyn der masse kjønnshår er uakseptert symboliserer? Kkristin, hva syns DU dette symboliserer? Hvis jeg svarer deg at det er moderne å barbere bort alt kroppshår, at det rett og slett er in akkurat nå, og at det muligens er derfor mange gjør det, er det et greit svar? (det er få mennesker som har lyst til å leve utenfor sin egen tid...) Jeg leser deg som at du mener at denne trenden med hårløse kropper symboliser noe kvinnefientlig/undertrykkende/kvinnen som svak (?) Stemmer dette? Du sier at dette med hårvekst bare er et eksempel. Hva hvis vi bruker andre normer som eksempel? Syns du vi bør gjøre opprør mot at vi ikke piller nese offentlig (annet enn i bilkø )? Eller hvorfor menn ikke går i kjole eller skjørt, eller at menn ikke kan gå på resturant med bar overkropp? For meg blir disse spørsmålene sidestilt med ditt hår-spørsmål. Og, det hadde vært morsomt å høre hva DU mener og tenker om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. august 2004 #51 Del Skrevet 12. august 2004 du får et besøk,hun sitter i bare bikinitoppen eller en singlet,hun skal strekke seg litt eller bare løfte opp noe. Hvor appetitteli er det når svært hårdotter buler frem under armene?? her har du svaret på hvorfor vi barberer oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest allium Skrevet 12. august 2004 #52 Del Skrevet 12. august 2004 du får et besøk,hun sitter i bare bikinitoppen eller en singlet,hun skal strekke seg litt eller bare løfte opp noe. Hvor appetitteli er det når svært hårdotter buler frem under armene?? her har du svaret på hvorfor vi barberer oss. Men hvorfor er det iorden hvis det er en mann det gjelder ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. august 2004 #53 Del Skrevet 12. august 2004 Men hvorfor er det iorden hvis det er en mann det gjelder ? Kanskje fordi kvinner ikke skal ligne på menn Jeg liker menn med hår jeg,men det gjør meg ingenting om de barberer seg heller. ER mer akseptert at menn har hår. Noe med tiden å gjøre dette her. På 60 tallet hadde jo alle hår. Kvinner uten hår blir betraktet som mer yppige,renslige kanskje og behagelige å se på. Jeg synes selv det er ekkelt å se en annnen kvinne med masse hår. Men har mannen skikkelig kraftig hårvekst så synes jeg det kan være ekkelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. august 2004 #54 Del Skrevet 12. august 2004 you hairy women,you stink and look like skit. I dont need hair in my face. grrrrrrrrrrrrr Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 13. august 2004 #55 Del Skrevet 13. august 2004 Men hvorfor er det iorden hvis det er en mann det gjelder ? Fordi dagens normer og regler og motebilde sier oss at hårete kvinner er stygt og ekkelt. Om x antall år sier kanskje normene at kvinner uten hår under armene er stygge og ekle, hvem vet? (jeg sverget feks at jeg ALDRI skulle ta på meg bukser med sleng nederst (80-tallet). Uansett om det ble moderne eller ei, for det var sååå stygt og teit... Så ble det moderne igjen og etter en stund syntes jeg det var fint, mens 80-tallets ballongbukser *grøsse*. Uansett - den opplevelsen (blant mange) har lært meg at hva vi syns er fint og stygt er noe som i mye større grad enn jeg før trodde, påvirket av hva vi er vant til å se rundt oss. Dette tror jeg er ganske så universelt, så jeg gidder ikke se på meg selv som noe svakt, viljeløst menneske av den grunn, men heller akseptere det faktum at jeg lever i interaksjon med verden og menneskene rundt meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hillary.. Skrevet 13. august 2004 #56 Del Skrevet 13. august 2004 Det er lært, det er amerikansk. Uten tvil. Jeg har et ganske avslappet forhold til hår, men barberer litt her og der, spesielt på sommeren, når jeg skal svømme og tja, ved andre anledninger. Ja, jeg føler meg litt bedre. Men jeg føler meg ikke ekkel med litt hår heller. Nå lar jeg det imidlertid aldri vokse veldig langt... Jeg har en venninne som aldri har barbert seg noe sted (ja, i hvert fall ikke under armene og på leggene...), og jeg synes ikke hun er ekkel eller uhygenisk. Men i USA hadde de glodd på henne!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hillary.. Skrevet 13. august 2004 #57 Del Skrevet 13. august 2004 [Masse kjønnshår. (feks. det trenger ikke handle om hår) Hva er det som gjør at masse kjønnshår ser uakseptabelt ut på en kvinne? Hva tror/ syns dere et kvinnesyn der masse kjønnshår er uakseptert symboliserer? Ja, det er interessant. Vi skal ikke ha hår og vi skal ikke se ut som fruktbarhetsgudinner! Vi skal være veldig tynne og ha lite hår. Småjenter er ikke så farlige som store, fruktbare, magiske, ekte kvinner med sterk sexualitet. Noe sånt? Samtidig så skal vi være sexuelle ... osv. (og endel menn tenner litt på gravide kvinner...) :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Champagne Skrevet 13. august 2004 #58 Del Skrevet 13. august 2004 Jeg liker best at gutten er barbert nedentil også jeg, synes det er best om jeg skal gi blow job- synes det lukter ekkelt av hår. Derfor barberer jeg meg nedentil også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kkristin Skrevet 13. august 2004 Forfatter #59 Del Skrevet 13. august 2004 Ja. Det virker som de fleste relativt unge menn skremmes av en fruktbar kvinne med en dominerende stor hårete og voldsom vagina. Det utrykker nemlig, som hillary sier, fruktbarhet og sterk seksualitet. Ide : kvinnens fruktbarhet skremmer mange menn, fordi det kan føre til forpliktelse. (og menn flest som virkelig er klar for å binde seg, kan nok løsrive seg fra jentungevaginaidealet, siden de er voksne nok til å takle en voksen kvinne... ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Yoni Skrevet 14. august 2004 #60 Del Skrevet 14. august 2004 Kan ikke en kvinne (i motsetning til småjente) være naturlig tynn men likevel utstråle sterk seksualitet? Hva er "en fruktbar kvinne" for deg? For de fleste hunkjønn i alderen 15-40 er fruktbare. Og jeg håper da for all del at en mann ser mer i en kvinne enn hennes vagina, behåret eller ikke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå