Gå til innhold

Får man fremgang av trening uten å spise nok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har skrevet om dette tidligere, men det ble så klussete, så jeg prøver å lage innlegget fullstendig her:

Jeg er kvinne, 63 kg, 28 år og 167 høy.

Jeg er absolutt ikke noen fitnessutøver, jeg er ikke overfokusert på hvordan kroppen ser ut, men så mye man kan forvente av medias press nå til dags. Altså at jeg gjerne vil se litt stram og fit ut, men det er ikke et stort must.

Jeg trener omtrent ikke styrke, annet enn yoga der det VIRKELIG svir i musklene, så jeg ser på det som litt styrketrening likevel. Ellers sykler jeg, jogger og går turer. Innimellom gjør jeg noen øvelser hjemme, men det er minimalt. Uansett ser jeg på meg selv som en som trener litt over gjennomsnittlig mye.

Det som er problemet nå er at jeg i en periode har hatt utrolig dårlig matlyst. Jeg får det sånn i perioder. Jeg kjenner ikke at jeg er sulten, og det å spise orker jeg nesten bare ikke... Men jeg får i meg yoghurt naturell med masse blåbær og bringebær og nøtter, kornblanding med melk, også prøver jeg å tyne i meg en boks med tunfisk om dagen for å få en del proteiner.

Det jeg lurer på er om jeg fortsatt vil få noen fremgang av å trene når matlysten er så dårlig? Hva vil eventuelt skje om det fortsetter sånn en uke eller to til? Vil jeg miste mest fett eller muskelmasse? Jeg trener jo mest kardio, så det må vel bli mest fett som forsvinner?

Noen som vet hva som vil skje med muskler og fett om dette fortsetter en uke eller to til, og hva jeg burde prøve å få i meg mest av? Proteiner er vel nr 1 ?

Jeg blir veldig takknemlig for svar :)

Anonymous poster hash: 6d7a3...9c2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? :)

Skrevet (endret)

Du vil kunne bli mer bevegelig, og øke noe i styrke, fordi styrkeøkningen er neurologisk - men du vil ikke legge på deg muskelmasse uten å spise nok.

Av løpingen kan du antakeligvis miste en del muskelmasse om du ikke spiser nok, men det kommer også litt an på hvordan type cardio du utfører. :)

Endret av FitnessIna
Gjest Runforit
Skrevet

Du vil miste både muskler og fett. Problemet over tid vil også være at du vil blir slapp, miste energi og prestere dårligere mht trening. I tillegg senker du forbrenningen din pga tapt muskelmasse.

• Liker 1
Skrevet

Du vil miste både muskler og fett. Problemet over tid vil også være at du vil blir slapp, miste energi og prestere dårligere mht trening. I tillegg senker du forbrenningen din pga tapt muskelmasse.

betyr det at jeg rett og slett ikke burde trene når jeg spiser mindre? vet ikke helt hva av energitett mat jeg kan få i meg som er lett å få i meg... har drukket litt sånn restitusjonsdrikk fra tine, kanskje jeg kan ta en sånn etter trening, kan det hjelpe tro? takk for svar forresten!

Skrevet

hva med noen gå-turer forresten? er så avhengig av den friske lufta og å få bevegd meg littegranne ;P

Skrevet

Føler jeg maser litt her nå... :P men hva gjør jeg om jeg vil gå ned 3-4 kg?

Skrevet

Om det er en kort periode er det ikke farlig - men ikke la det bli langvarig. :) Drikk sjokolademelk, spis nøtter, avocado, nøttesmør, frø, oljer, fet fisk og lignende, så kommer du lettere opp i et relativt grei kcal-nivå. Jobb med å spise nok, selv om det er litt ubehagelig, så vil antakeligvis matlysten komme tilbake.

Prøv å bytt ut yoghurt naturell med en gresk yoghurt med mye fett i, og ha nøtter + en ss kokosolje på, så er du allerede på vei. :)

• Liker 2
Skrevet

Forbrenner mer enn du spiser - men her er det også viktig at du spiser nok til å prestere på trening, slik at underskuddet ikke går ut over muskelmasse, og ikke for mye ut over energien. Det er vist at styrketrening er best for vekttap, så jeg ville lagt til 1-3 økter med tung styrke i uken. :)

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar :) bestilte proteinpulver som jeg kan blande i kornblanding og havregrøt også..

Skrevet

Forbrenner mer enn du spiser - men her er det også viktig at du spiser nok til å prestere på trening, slik at underskuddet ikke går ut over muskelmasse, og ikke for mye ut over energien. Det er vist at styrketrening er best for vekttap, så jeg ville lagt til 1-3 økter med tung styrke i uken. :)

Er det da f. eks. best å få i seg litt karbo FØR trening og proteiner ETTER trening? Jeg har lite peiling... eter en sykkeltur på en time - halvannen så har jeg forbrent 600-900 kalorier. Klarer ikke spise så mye når jeg kommer hjem... men om jeg tar kornblanding med litt proteinpulver og nøtter før og etter turen? vil ikke ned i muskler :'( men gjerne fett... elsker forresten vaniljekesam med bær, det er litt lettere å få ned også

Skrevet

Hvis du vil ha muskler, så er mitt beste råd å slutte å fokusere så mye på vekten og i stedet bruke målebånd og/eller fotografier til å måle fremgang.

Skrevet

Overdrevet fokus på detaljer er ikke nødvendig når de store linjene ikke er optimalisert. Det fører bare til unødvendig stress og dårlig fokus.

For trening er det absolutt viktigste at du har en plan. Dette innebærer også mål og progresjon mot målene.

Steg to er å følge planen. Om du ikke følger planen så vet du heller ikke om planen virker eller ikke. Steg tre er å passe på at du følger planen slik den ble satt opp. Vi er alle unike, men det betyr ikke at man hele tiden skal tilpasse planen til sitt velbefinnende. Det er ev trenerens oppgave.

Hvis planen følges og målene fortsatt ikke nås så kan kostholdet være en faktor. Det kan også være det at målene ikke står i stil med planen, eller er for lite eller for mye ambisiøse. Det er her det er en fordel å benytte seg av noen som kan sette opp en treningsplan. F.eks. en PT eller trener.

Forsåvidt gjelder de samme reglene om kostholdsplaner. Bare at her er det en fordel at den som setter den opp har litt kjennskap til kosthold. Det er her også viktig å holde seg til planen å ikke avvike fra den.

Så til det jeg oppfatter er hovedspørsmålet.

Kan man få fremgang i trening selv om man spiser lite? (Jeg omformulerte spørsmålet litt)

Svaret er ja. Men det kommer an på hvilken fremgang man ønsker.

Øker man muskelmassen i energiunderskudd? Ja det forekommer hos nybegynnere og dem som ikke har så mye erfaring med styrketrening. Det er større økning dersom man spiser mer enn nok.

Kan man ha økning i relativ styrke (styrke uten økt muskelmasse)? Absolutt! Spesielt i starten av et program eller med nye øvelser vil man ha nevral tilpasning og man vil etterhvert bli flinkere til å rekruttere flere muskelfibre.

Kan man øke utholdenheten/oksygenopptaket? Begge deler går, men det er helt klart en fordel å spise nok, eller mer enn nok, om man skal øke utholdenheten ved å bygge bedre blodtilførsel til musklene for utholdenhetsarbeid. Når det gjelder oksygenopptak handler dette veldig mye om å utnytte det potensialet man har til å ta opp mer oksygen uten å øke blod eller lungevolumet. Og det skulle ikke være noe problem i kortere perioder med lite mat.

Kan man ha fremgang i teknikk/bevegelighet? Ja. Teknisk trening er viktig. Det danner grunnlaget for å utvikle seg optimalt og forebygge skader.

På sikt vil et energiunderskudd føre til en rekke forskjellige ting som lettere overtrening, skader, dårligere beinbygning, mangelsykdommer, etc.

Det er greit å slanke seg, men ikke konstant!

Skrevet

Jeg prøvde å bygge muskler og gå ned i fettprosent samtidig en gang, men jeg visste ikke at jeg spiste for lite. Fettprosenten raste, men det kom fortsatt litt muskler.

Anonymous poster hash: 2873a...120
Skrevet

Overdrevet fokus på detaljer er ikke nødvendig når de store linjene ikke er optimalisert. Det fører bare til unødvendig stress og dårlig fokus.

For trening er det absolutt viktigste at du har en plan. Dette innebærer også mål og progresjon mot målene.

Steg to er å følge planen. Om du ikke følger planen så vet du heller ikke om planen virker eller ikke. Steg tre er å passe på at du følger planen slik den ble satt opp. Vi er alle unike, men det betyr ikke at man hele tiden skal tilpasse planen til sitt velbefinnende. Det er ev trenerens oppgave.

Hvis planen følges og målene fortsatt ikke nås så kan kostholdet være en faktor. Det kan også være det at målene ikke står i stil med planen, eller er for lite eller for mye ambisiøse. Det er her det er en fordel å benytte seg av noen som kan sette opp en treningsplan. F.eks. en PT eller trener.

Forsåvidt gjelder de samme reglene om kostholdsplaner. Bare at her er det en fordel at den som setter den opp har litt kjennskap til kosthold. Det er her også viktig å holde seg til planen å ikke avvike fra den.

Så til det jeg oppfatter er hovedspørsmålet.

Kan man få fremgang i trening selv om man spiser lite? (Jeg omformulerte spørsmålet litt)

Svaret er ja. Men det kommer an på hvilken fremgang man ønsker.

Øker man muskelmassen i energiunderskudd? Ja det forekommer hos nybegynnere og dem som ikke har så mye erfaring med styrketrening. Det er større økning dersom man spiser mer enn nok.

Kan man ha økning i relativ styrke (styrke uten økt muskelmasse)? Absolutt! Spesielt i starten av et program eller med nye øvelser vil man ha nevral tilpasning og man vil etterhvert bli flinkere til å rekruttere flere muskelfibre.

Kan man øke utholdenheten/oksygenopptaket? Begge deler går, men det er helt klart en fordel å spise nok, eller mer enn nok, om man skal øke utholdenheten ved å bygge bedre blodtilførsel til musklene for utholdenhetsarbeid. Når det gjelder oksygenopptak handler dette veldig mye om å utnytte det potensialet man har til å ta opp mer oksygen uten å øke blod eller lungevolumet. Og det skulle ikke være noe problem i kortere perioder med lite mat.

Kan man ha fremgang i teknikk/bevegelighet? Ja. Teknisk trening er viktig. Det danner grunnlaget for å utvikle seg optimalt og forebygge skader.

På sikt vil et energiunderskudd føre til en rekke forskjellige ting som lettere overtrening, skader, dårligere beinbygning, mangelsykdommer, etc.

Det er greit å slanke seg, men ikke konstant!

Takk for svar alle sammen, og takk for langt og detaljert svar!

Jeg er en "mosjonist" uten noen spesiell plan. Jeg går ikke på treningsstudio med PT eller program. Jeg trener yoga (det svir i låra og svetten renner), jeg jogger, sykler og går turer, ting som det. Ikke noen plan eller rutiner. Det jeg lurte mest på kanskje, er om det kanskje er dårlig å trene når jeg spiser så lite? eller er det greit å sykle en og en halv time og gå en tur når jeg får i meg ganske lite kalorier? Blir det på en måte "motsatt" effekt når jeg trener med så lite mat? Altså at det er best at jeg ikke trener noe særlig når jeg har disse periodene totalt uten matlyst?

Skrevet

Vet du hvor mye cirka man legger på seg hvis man spiser mer en dag og du vanligvis spiser normalt men har lite muskler fordi du har spist litt for lite. Vil gjerne kunne unne meg noe uten å legge på meg så inmari mye ren fett bare. Sist la jge på meg 300 gram..

Anonymous poster hash: 655d1...cb5

Gjest Runforit
Skrevet

Vet du hvor mye cirka man legger på seg hvis man spiser mer en dag og du vanligvis spiser normalt men har lite muskler fordi du har spist litt for lite. Vil gjerne kunne unne meg noe uten å legge på meg så inmari mye ren fett bare. Sist la jge på meg 300 gram.. Anonymous poster hash: 655d1...cb5

Så lenge du ligger på minst 1500 kcal på treningsfrie dager og kompenserer med mer mat de dagene du trener så vil det ikke skje NOE med vekta eller cm(kun vannvekt grunnet ekstra karbs salter, ikke noe fett) om du en dag spiser noe mer enn ellers.

Det er hele poenget med å ha en livsstil der en spiser nok, variert og er aktiv. Da tar man gode valg hver dag. Og da er det rom for utskeielser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...