Gå til innhold

Sosialstønad og barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er nå i en litt kinkig situasjon hvor jeg ikke får meg jobb (jobber kun som ekstrahjelp, ca 30 timer på en hel måned)

, og jeg har ikke rett på noen form for støtte fra NAV, bortsett fra evt sosialstønad. Det går såvidt rundt med et nødskrik, men har ikke råd til noen uforutsette utgifter / tannlege / frisør / lege osv osv . Har et godt nettverk rundt meg i form av slektninger som låner meg penger, omtrent driver "veldedighet", men det får meg til å føle meg helt på bånn. Har i flere måneder utsatt å søke sosialhjelp, fordi jeg rett og slett er redd for at barnevernet kan bli koblet inn om man søker sosialhjelp når man har barn. Er det slik det foregår? Vennligst ikke kritiser i form av "du burde ikke fått barn" osv osv, jeg hadde både mann, jobb, hus og alt på stell tidligere.

Anonymous poster hash: 40c79...bc7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok ikke det er sånn det foregår. Ta og søk, også søker du bostøtte med engang og.

Anonymous poster hash: e7c8e...15b

Skrevet

merkelig.

Anonymous poster hash: 0d5d9...4bf
Skrevet

For noen år siden, så søkte jeg på sosialhjelp. På tidspunktet hadde jeg 3 barn. Jeg fikk ikke barnevernet på meg av den grunn. Det er ikke farlig å søke om det. Det verste som kan skje er at du får avslag, ikke barnevernet på døren. Så der tror jeg du kan ta det helt med ro, Det er jo uansett bare for en liten periode.

Men har du ikke rett på noen stønader via nav? F eks overgangsstønad (hvis barnet er innenfor aldersgrensen), utvidet barnetrygd, stønad til barnetilsyn o.l.? Enslige mødre/fedre har jo rett på dette. Barnebidrag kommer i tillegg også.

Skrevet

Grunnen til at jeg er litt (ubegrunnet?) bekymret for barnevernet, er at jeg har en nær venninne som har vært innblandet med bv og hun levde en god stund på sosialstønad. Der var det også en del andre faktorer som spilte inn, men hennes versjon av hele barnevern-styret gav meg litt angst. Har lite erfaring med NAV. Var bare på et møte med dem for en stund siden, der møtte jeg en veldig sur og ufin saksbehandler som sa at jeg ikke har krav på noe som helst.

Jeg har ekstra barnetrygd, men får ikke overgangsstønad før jeg får meg jobb / studie som tilsvarer 50 % eller mer.

Skal søke meg inn på studie til høsten.

Får bostøtte forresten, men det er ca 1200 kr måneden .

Skrevet

Takk, det var akkurat denne oppfatningen jeg hadde. Ikke søk økonomisk hjelp og ikke psykiatrisk hjelp når du har barn. Jeg har i perioder slitt med moderat angst, heldigvis mye bedre nå, men tar meg selv i å tenke at jeg håper jeg slipper å oppsøke psykolog/ psykiatrisk sykepleier noen gang igjen, nettopp pga dette. Selv om det ikke har noe med mine omsorgsevner å gjøre. Min venninne fikk både tidligere sosialhjelp og depresjon brukt til de grader mot seg i barnefordelingssak.

Skrevet

Takk, det var akkurat denne oppfatningen jeg hadde. Ikke søk økonomisk hjelp og ikke psykiatrisk hjelp når du har barn. Jeg har i perioder slitt med moderat angst, heldigvis mye bedre nå, men tar meg selv i å tenke at jeg håper jeg slipper å oppsøke psykolog/ psykiatrisk sykepleier noen gang igjen, nettopp pga dette. Selv om det ikke har noe med mine omsorgsevner å gjøre. Min venninne fikk både tidligere sosialhjelp og depresjon brukt til de grader mot seg i barnefordelingssak.

Akkurat denne delen tenker jeg er mer på når man er alene med barna. Jeg har som sagt barn og har vært innom både sosialhjelp og psykiatrisk hjelp (2 ganger til og med). Har ikke fått barnevernet eller andre på døren av den grunn.

Man får ikke barnevernet på døren ved å søke om økonomisk hjelp eller psykiatrisk hjelp, Jeg tror det skal mer til enn det. Men som du skriver om din venninne, så kan det bli brukt mot en. Jeg har en venninne som sliter med epilepsi (hun har hatt det hele livet) og depresjon/angst. Barnefaren bruker det mot henne som bare det, og det synes jeg er så jævlig dårlig gjort.

• Liker 1
Skrevet

du får ikke barnevernet på døra fordi du trenger litt hjelp. må litt mer til for og få de på døra. :)

håper det ordner seg for deg :hug:

Anonymous poster hash: 7e0eb...297
  • Liker 2
Skrevet

Takk for svar, dere.

Jeg tror rett og slett jeg skal søke og prøve å legge fra meg paranoiaen. Har et godt forhold til barnefaren, så tror ikke han kommer til å dra meg til noen rettsak uansett.

TS

Skrevet

Hvis alle som hadde søkt sosialhjelp skulle fått et besøk av barnevernet så hadde de fått det innmari travelt. Du kan søke hjelp uten å være redd for at de renner ned døra.. :)

Anonymous poster hash: df536...aaf
  • Liker 1
Skrevet

Håper også det ordner seg.

Men frisør er luksus du må droppe å tenke på;)

Anonymous poster hash: 30fad...5f5

Skrevet

Håper også det ordner seg.

Men frisør er luksus du må droppe å tenke på;)

Anonymous poster hash: 30fad...5f5

Så de med sosialstønad blir kontrollert? Skal de gå med slitt hår da? Tv har de krav på, men ikke velstellt hår?

Anonymous poster hash: 2ccc5...ef3

Skrevet

Det er lenge til høsten og frem til da bør du finne deg en jobb. Da vil du også kunne få OS.

Anonymous poster hash: 0186d...af1

Gjest tuppesjura
Skrevet

Her kontakter NAV barnevernet dersom en feilpeioriterer de midlene en har til rådighet slik at ungene ikke får sine behov dekket. F.eks. Dersom du spenner bort lønns på byen og må på sosialen for å få penger til mat, strøm etc. Dersom en plutselig havner i en økonomisk knipe og ellers er fornuftig med pengebruken men rett og slett ikke har nok til å få det til å strekke til, så skjer det ingenting.

Gjest Keikolina
Skrevet

Barnevernet kommer ikke pga. sosialhjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...