AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #1 Skrevet 12. februar 2015 Jeg fikk gode nyheter i dag. Jeg har fått voldsoffererstattning og i dag kom nyheten om at jeg også får men erstattning. Disse pengene skulle jeg ønske at jeg kunne få sette rett på sparekonto så de kan rente seg inntil jeg kan bruke dem til egenkappital så jeg og mine to barn kan få kjøpt oss en bolig. Men nå har det seg sånn at jeg går på aap, får bidragsforskudd og barnetrygd, før sommeren fikk jeg barnetilsyn og overgangsstønad også, men fordi barna har blitt for gamle har jeg mistet overgangsstønaden og jeg får ikke noe penger som veier opp for disse taote pengene (8000 i mnd) og fordi jeg ble syk og måtte slutte midt inn utdannelsen så får jeg ikke støtte til barnetilsyn heller fordi jeg dermed i førlge nav ikke trenger å ha barn i bhg. Dette er ca 3000 i mnd. Altså siden sommeren har jeg fått 9000 mindre i mnd og vi går i dundrende underskudd hver mnd. Jeg har akkurat funnet ut at jeg kan ha krav på sosialstønad og kanskje bostøtte. Det jeg er redd for er at nav ser at det er penger på konto og derfor har jeg ikke krav på noe som helst lenger og at de mener at pengene jeg har fått tilkjent må dekke livsoppholdet og dermed går alt i "det store sluket" og vi står etter en tid på bar bakke igjen. Finnes det en lov eller ett eller annet som sier at slike penger ikke skal dekke livsopphold? eller må jeg bare regne med at disse pengene må dekke livsoppholdet vårt en tid og så står vi på bar bakke igjen? Anonymous poster hash: 91ee2...1bb Anonymous poster hash: 91ee2...1bb
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #2 Skrevet 12. februar 2015 Har du hatt en advokat til å hjelpe deg med å få erstatning? Da tar du kontakt der og får hjelp med dette. Der er, eller var, noen skjermingsregler mht erstatning med dette har gått i min glemmebok. Husker ikke om det var menerstatningen eller andre deler av erstatningen, f.eks. tapt arbeidfortjenste enten i fortid eller fremtid... Det var i alle fall fylkesmannen som administrerte skjermingen av tilmålt erstatning.Anonymous poster hash: d1274...806
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #3 Skrevet 12. februar 2015 Ja jeg har hatt advokat til dette og selvfølgelig kunne jeg spurt henne, men søsteren min har vært gjennom dette, men hun har ligget ett stykke foran meg og hun spurte advokaten sin tilråds, men da begynte pengene å rulle inn til advokaten istedenfor, for å be om råd var visst ikke gratis. Derfor vil jeg helst finne ut så mye som mulig selv. Gratis.. Anonymous poster hash: 91ee2...1bb
Gjest Stinky Skrevet 12. februar 2015 #4 Skrevet 12. februar 2015 Søk om bostøtte i dag. Får du det innvilget, har du pengene på konto i mars!Søknaden må være inne til 14. for å få innvilget til den 10. kommende måned. Og bostøtte har ikke noe med hva du har på sparekonto, men inntekt.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #5 Skrevet 12. februar 2015 Det er noe som heter fri rettshjelp, og det er qdvokaten forpliktet til åmforholde seg til. Kan du ringe enten fylkesmannen eller kontoret for volsdoffererstatning?Anonymous poster hash: d1274...806
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #6 Skrevet 12. februar 2015 har du penger på konto så får du ikke sosialstøtte. Da må du bruke det du har først så får du hjelp. Anonymous poster hash: e72c9...69d 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #7 Skrevet 12. februar 2015 Sjekk Rundskriv Hovednr. 35 Lov om sosiale tjenester i NAV -https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Hovednr.+35+-+Lov+om+sosiale+tjenester+i+NAV.312829.cms- kapittel 4.18.2.23 Erstatningsutbetalinger. Anonymous poster hash: e239a...709 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #8 Skrevet 13. februar 2015 På AAP spiller det ingen rolle hva du har på sparekonto, men sosialstønad er ikke ment å være en langsiktig inntekt. Nå kjenner ikke jeg din bosituasjon, økonomi eller hvor lenge du har behov for sosialstønad. Men i 4.26.2.1 - "Når kan det fattes vedtak om refusjon" finnes det et unntak for men-erstatning, som går på samme tidsrom, samme formål. Så formålet til erstatningen har betydning. 4.26.2.1"Det er ikke anledning til å kreve refusjon i ytelser som er ment å dekke ikke-økonomisk tap, som menerstatning." https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Hovednr.+35+-+Lov+om+sosiale+tjenester+i+NAV.312829.cms Anonymous poster hash: 795e9...1ad
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #9 Skrevet 13. februar 2015 Søk om bostøtte i dag. Får du det innvilget, har du pengene på konto i mars!Søknaden må være inne til 14. for å få innvilget til den 10. kommende måned. Og bostøtte har ikke noe med hva du har på sparekonto, men inntekt. Dette stemmer ikke helt. Fordi renter av innestående på bankkonto regnes som inntekt og blir lagt til inntekten. Men dette sker først fraåret etter at pengene er satt på konto, og tallene for ligningen fra foregående år er klart. Får selv ikke bostøtte elngre pga. Erstatning på bankkonto. Anonymous poster hash: d1274...806
Bbc_tromvik Skrevet 13. februar 2015 #10 Skrevet 13. februar 2015 Dette stemmer ikke helt. Fordi renter av innestående på bankkonto regnes som inntekt og blir lagt til inntekten. Men dette sker først fraåret etter at pengene er satt på konto, og tallene for ligningen fra foregående år er klart. Får selv ikke bostøtte elngre pga. Erstatning på bankkonto. Anonymous poster hash: d1274...806 Inntekt? Skatterettslig sett er renter fradragsberettighet. Samme fan hva de oppstår av.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #11 Skrevet 13. februar 2015 Inntekt? Skatterettslig sett er renter fradragsberettighet. Samme fan hva de oppstår av. Forstod du hva jeg har skrevet? Penger i banken, innskudd, gir renter, disse rentene regnes som inntekt og blir tillagt inntekten når bostøtte beregnes. Fordi jeg får for mye renter i tillegg til inntekten min, får jeg ikke lengre bostøtte. Renter man betaler på lån, er en utgift og gir fradrag slik du skriver.Anonymous poster hash: d1274...806
Bbc_tromvik Skrevet 13. februar 2015 #12 Skrevet 13. februar 2015 Forstod du hva jeg har skrevet? Penger i banken, innskudd, gir renter, disse rentene regnes som inntekt og blir tillagt inntekten når bostøtte beregnes. Fordi jeg får for mye renter i tillegg til inntekten min, får jeg ikke lengre bostøtte. Renter man betaler på lån, er en utgift og gir fradrag slik du skriver.Anonymous poster hash: d1274...806 Nope, skjønte ikke hva du mente. Men ser det nå. Hele opplegget her kan jo fikses på et par timer da. Har ikke AB noe jussbuss/jurk/jusshjelpa i nærheten? Mener ts med AB
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå