Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Vurderer å ta opp lån da jeg har en ganske stor utgift som kommer om 2 måneder. (29 000)

Jeg går på videregående og jeg undres da om jeg skal ta opp studielån eller forbrukslån? Studielån må ikke brukes på studiet? Lånet vil bli betalt ned på 6-7 måneder.

Anonymous poster hash: 622cf...d2c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hvor mye du får som studielån på vgs? Det kan vel ikke være så mye? Stipend er vel vanlig der

Anonymous poster hash: 10d60...8ea
Skrevet

Hvis du har mulighet for å ta opp studielån så burde du helt klart velge studielån over forbrukslån.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du har mulighet for å ta opp studielån så burde du helt klart velge studielån over forbrukslån.

Okei. Fordi studielån må ikke brukes på skole?

Skrevet

Hvis du må ta opp et lån og kan velge et studielån bør du utvilsomt velge studielån som det minste av to onder. Nei, ingen legger seg borti hva du faktisk bruker studielånet på, du disponerer pengene fritt.

Anonymous poster hash: 5fa86...fa3
  • Liker 2
Skrevet

Okei. Fordi studielån må ikke brukes på skole?

Nei, det er ingen som kontrollerer hva man bruker pengene på. Det blir til og med anbefalt av flere økonomer at man burde ta opp studielån selv om man ikke nødvendigvis trenger lånet, da det er et svært gunstig lån.

• Liker 1
Skrevet

Siden du går på vgs har du kanskje foresatte du kan låne av?

Skrevet

Ville helt klart valgt studielån.

Men har du ungdomsrett så er det ikke så mye du får..

Anonymous poster hash: 24be5...c90

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er ingen som kontrollerer hva man bruker pengene på. Det blir til og med anbefalt av flere økonomer at man burde ta opp studielån selv om man ikke nødvendigvis trenger lånet, da det er et svært gunstig lån.

Det er forsåvidt riktig. Rent økonomisk er det lurt å bare ta opp studielån om du så bare setter pengene i banken og betaler tilbake den dagen det begynner å løpe renter. I praksis er det riktignok sånn at mange studenter vil spise av disse lånepengene og bruke mer enn de ellers ville gjort når de først har høyere saldo på kontoen, så man trenger god selvdisiplin for å ta opp studielån man ikke trenger av "taktiske årsaker". Men i kroner og øre er det klart at studielån er ekstremt gunstig, så hvis man bare er ryddig og disiplinert nok er det mulig å tjene på det.

Anonymous poster hash: 5fa86...fa3

• Liker 1
Skrevet

Får å få studielån må du gå på høyere utdanning. Du får heller ikke betalt ut alt på engang, men månedsvis.

Så det eneste lånet du kan få er forbrukslån, men det er ikke sikkert du får det hvis du ikke har fast jobb eller sikkerhet i eiendom.

Anonymous poster hash: 8e1b1...5e8
Skrevet

Får å få studielån må du gå på høyere utdanning. Du får heller ikke betalt ut alt på engang, men månedsvis.

Så det eneste lånet du kan få er forbrukslån, men det er ikke sikkert du får det hvis du ikke har fast jobb eller sikkerhet i eiendom.

Anonymous poster hash: 8e1b1...5e8

Nei man kan få lån på vgs også. Men hvor mye man får spørs på om man har ungdomsrett eller ikke.

Har man ungdomsrett kan man få (låne) ett par tusen i måneden hvis jeg ikke husker feil. Men om man ikke har ungdomsrett så får man like mye som man får på høyere utdanning.

Anonymous poster hash: 24be5...c90

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...