Gå til innhold

Hjelp, det drypper fra "taket" i vinduskarmen!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva kan være grunn til det og hvem skal jeg be om å se på det?

Anonymous poster hash: 5e84a...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan det være kondens som samler seg rundt vinduskarmen også begynner å dryppe? Er det veldig fuktig hos deg? Har du ofte dugg på vinduene?

Anonymous poster hash: 3ec00...9de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også det er kongens, men hvorfor akkurat det vinduet? Det er 5 andre vinduer i samme rom og der er det alltid tørt..

Når jeg tørket klær inne, drypper det ekstra mye, eller når det er veldig kaldt ute..

Hva kan jeg gjøre? Treet i vinduskarmen begynner å bli svart og stygt..

Anonymous poster hash: d3544...369

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du skal gjøre? Slutte å tørke klær på andre rom enn våtrom.

Få ned luftfuktighetenmog utbedre skadene. Kondens samler seg der den treffer kuldebroen.

Dette skyldes feilbruk av boligen, og om du leier blir du erstatninfspliktig for skader ved feilbruk.

Anonymous poster hash: be628...600

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du komme med spesifikke råd annet enn å tørke klær ute?

Takk!

Huset er mitt eget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Huset er mitt eget.

Hvordan er klimaet inne? Har du oppe lufteluker ol i vinduene? Du MÅ få dette fikset, fjernet det fuktige og få fikset det før det sprer seg og du får mugg. Det blir dyrt(!)

Slutt å tørke klær annet enn på badet, eller bruk tørketrommel

Anonymous poster hash: 44cf2...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk!

Huset er mitt eget.Anonymous poster hash: d3544...369

Nå legger du til bokstaver og ord jeg ikke har skrevet!

Hvor står det at klær skal tørkes ute? De skal tørkes i tørketrommel,skap for klestørk eller på våtrom.

Eller blir luftfuktigheten for høy, du får kondensproblemer, mugg og råteproblemer m.m. alment kjente problemer for folk flest.

Værsegod!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå legger du til bokstaver og ord jeg ikke har skrevet!

Hvor står det at klær skal tørkes ute? De skal tørkes i tørketrommel,skap for klestørk eller på våtrom.

Eller blir luftfuktigheten for høy, du får kondensproblemer, mugg og råteproblemer m.m. alment kjente problemer for folk flest.

Værsegod!

Ok, men har du andre spesifikke råd? Gjerne i en vennlig tone?

Takknemlig for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke luftavfukter

Jeg har ikke plass til tørketrommel, ikke plass til å henge opp klær andre steder enn på stua, så da kjøpte jeg en luftavfukter som jeg skrur på hver gang jeg henger opp tøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Litt rart at det bare er det ene stedet? Er det hele tiden eller i perioder (når det regner/smelter snø)? Har du sjekket taket?

Jeg hadde samme problem, og det viste seg å være noen foringer eller noe som hadde rustet. Måtte ha blikkenslager for å legge på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skal tørke klær i vanlig rom (vi gjør også det om vinteren, ikke stort nok bad til tørkestativ og eller tørketrommel, bor i leilighet), så må alle dører i leiligheten stå åpne, for å fordele den fuktige luften på større luftvolum.

Du bør kjøpe luftavfukter, for fuktig luft skaper mugg.

Har du sjekket at "ventilsprekken" øverst på vinduet er åpen? Den bør være åpen året rundt.

Anonymous poster hash: c5174...6da
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar :)

Ventilen over er alltid åpen, jeg har renset bak der (der var det fullt av mose)

Jeg har tydeligvis ikke peiling på dette og vil gjerne at en fagmann skal se på det. Men hvilken fagmann? Snekker? Noe annet?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du skal tørke klær i vanlig rom (vi gjør også det om vinteren, ikke stort nok bad til tørkestativ og eller tørketrommel, bor i leilighet), så må alle dører i leiligheten stå åpne, for å fordele den fuktige luften på større luftvolum.

Ikke noen god ide. I varme rom vil mye av fukten være der i form av vanndamp, som ikke gjør noen skade. Sprer du luft med høyt innhold av vanndamp til kaldere rom, vil mye av vanndampen i lufta der gå over til vann, og du får kondens med påfølgende råteskader og mer moro.

Du bør kjøpe luftavfukter, for fuktig luft skaper mugg.

Luftavfukter er ikke så dumt, men den bør settes der fukten blir produsert (der man henger opp våte klær), og som regel bør det være på et rom der det er varmt (de fleste luftavfuktere funker best ved romtemp over 20 grader). Døra inn til dette tørkerommet bør plomberes etter beste evne (dørpakninger?) så man ikke sprer denne fuktige lufta til resten av leiligheten. Badet er et åpenbart valg som tørkerom, siden det er et rom designet for å tåle mye fukt. En ekstra bonus er at baderom har sluk, så man kan koble en slange på luftavfukteren og rett i sluket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem bør jeg ringe for å se på det? Hvilket fagfelt kommer dette inn under??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også det er kongens, men hvorfor akkurat det vinduet? Det er 5 andre vinduer i samme rom og der er det alltid tørt..

Når jeg tørket klær inne, drypper det ekstra mye, eller når det er veldig kaldt ute..

Hva kan jeg gjøre? Treet i vinduskarmen begynner å bli svart og stygt..

Tipper det er noe i veien med den vinduet (er de andre vinduene av en nyere type?), evt noe med isolasjonen rundt vinduet. Det at kondensproblemer øker på når det er kaldt ute, er et tydelig faresignal om at det vinduet er unormalt kaldt. Du må også slutte med å tørke klær inne umiddelbart (i det minste tørk dem på badet, med døra igjen). Når det er så fuktig at det drypper, er luftfuktigheten ekstremt høy.

Søk opp "Tømrer" på google, og se om du finner noen nær deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Badabing

Lurt å kontakte en tømrer først, ja. Jeg gjorde det, og han var og så på det. Han måtte henvise videre til en blikkenslager, men han tok uansett ikke noe for befaring.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det er noe i veien med den vinduet (er de andre vinduene av en nyere type?), evt noe med isolasjonen rundt vinduet. Det at kondensproblemer øker på når det er kaldt ute, er et tydelig faresignal om at det vinduet er unormalt kaldt. Du må også slutte med å tørke klær inne umiddelbart (i det minste tørk dem på badet, med døra igjen). Når det er så fuktig at det drypper, er luftfuktigheten ekstremt høy.

Søk opp "Tømrer" på google, og se om du finner noen nær deg.

Takk

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å kontakte en tømrer først, ja. Jeg gjorde det, og han var og så på det. Han måtte henvise videre til en blikkenslager, men han tok uansett ikke noe for befaring.

Takk takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen venner eller familie som er litt mer handy enn deg? Ellers må du ringe snekker ja.

Ha alltid på viften på kjøkkenet og badet for å prøve å skape undertykk. Sentrifuger klærne på høyeste omdreinger. Kjøp en luftavfukter (tror det er dyrt). Luft gjevnlig.

Anonymous poster hash: 3ec00...9de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...