Gå til innhold

Olivenolje/andre oljer som ansiktskrem - hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Påfører dere oljen morgen og kveld som en vanlig ansiktskrem?

Ved hjelp av fingrene eller pads?

Lar dere den bare tørke inn eller skyller dere av noe av oljen etterpå?

Jeg er veldig nysgjerrig på dette med å bruke olje som ansiktskrem så hører gjerne fra dere med erfaring :)

Anonymous poster hash: 778d0...375
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sverger til olje som serum, krem og sminkefjerner. :) Og huden min har aldri vært bedre. :)

Jeg masserer oljen inn i fuktig hud med fingrene.

Om du vil lære mer om ansiktsolje ( og ren økologisk hudpleie) anbefaler jeg http://birgittemagnussen.no/

Her er et blogginnlegg spes om ansiktsolje: http://birgittemagnussen.no/lag-din-egen-okologiske-ansiktsolje-2/

Takk :)

Du skriver at du bruker olje som sminkefjerner, mener du kun på øynene eller som en generell ansiktsrens? Lurer i såfall på hvordan man renser ansiktet med olje? Er det bare å gni i vei og skylle med varmt vann? Jeg tåler ikke så godt varmt vann, så kan nok bli en utfordring for meg å få vekk oljen.

Og følger du oppskriften i linken eller kjøper du egen olje? Evt. hvilken olje?

Jeg vil helst slippe å lage olje selv :rodme: så lurer på å bare kjøpe arganolje ferdig siden den etter hva jeg leser skal være veldig god.

-TS :)

Skrevet

Takk :)

Du skriver at du bruker olje som sminkefjerner, mener du kun på øynene eller som en generell ansiktsrens? Lurer i såfall på hvordan man renser ansiktet med olje? Er det bare å gni i vei og skylle med varmt vann? Jeg tåler ikke så godt varmt vann, så kan nok bli en utfordring for meg å få vekk oljen.

Og følger du oppskriften i linken eller kjøper du egen olje? Evt. hvilken olje?

Jeg vil helst slippe å lage olje selv :rodme: så lurer på å bare kjøpe arganolje ferdig siden den etter hva jeg leser skal være veldig god.

-TS :)

Jeg bruker jojoba olje som sminkefjerner. Da tar jeg litt i hånden og gnir inn i hele ansiktet og på øyelokk. Mascaraen forsvinner lett som en plett. :) Så tar jeg en bomullspad og fukter med litt lunkent vann og gnir forsiktig av. Om du ikke tåler vann kan du heller ta oljen på en bomulllspad i stedet og gni forsiktig av sminken. Jojobaolje trekker veldig raskt inn i huden så du ser ikke glanset ut så lenge.

For å dyprense porer bruker jeg "The oil cleansing method" - den er helt genial! :) Det finnes mange instruksjonsvideoer ol på youtube, så ta en titt der om du vil se hvordan det gjøres. Birgitte har også skrevet om den her: http://birgittemagnussen.no/slik-renser-du-huden-med-olje/

Jeg har sensitiv dehydrert kombinasjonshud og om vinteren trenger jeg mer fett og fukt så da bruker jeg en blanding av 50/50 aprikos og avokado olje med bittelitt castor (lakser) olje. Resten av året bruker jeg ren jojoba eller aprikosolje + bittelitt castor olje. Jeg kjøper oljene mine på Iherb, det koster ikke stort for en liten flaske. Det er lurt å prøve ut litt forskjellig, det f.eks Birgitte bruker på sin hud fungerer ikke for min. Jeg får kviser av arganolje og bruker det kun i håret. Jeg synes oljeguiden til Birgitte er veldig bra, den finner du her: http://birgittemagnussen.no/guide-til-baseoljer/

Det høres kanskje ut som mye styr med oljer, men jeg synes ikke det er det altså. :) Om du kjøper 2-3 stk så har du i massevis og du har mange bruksområder å velge mellom. Olje kan brukes til mer enn ansiktet. Jeg kurer håret med olje og vasker kroppen med olje og bruker olje og bodylotion etter dusj. Har aldri hatt mykere hud og blankere hår. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker jojoba olje som sminkefjerner. Da tar jeg litt i hånden og gnir inn i hele ansiktet og på øyelokk. Mascaraen forsvinner lett som en plett. :) Så tar jeg en bomullspad og fukter med litt lunkent vann og gnir forsiktig av. Om du ikke tåler vann kan du heller ta oljen på en bomulllspad i stedet og gni forsiktig av sminken. Jojobaolje trekker veldig raskt inn i huden så du ser ikke glanset ut så lenge.

For å dyprense porer bruker jeg "The oil cleansing method" - den er helt genial! :) Det finnes mange instruksjonsvideoer ol på youtube, så ta en titt der om du vil se hvordan det gjøres. Birgitte har også skrevet om den her: http://birgittemagnussen.no/slik-renser-du-huden-med-olje/

Jeg har sensitiv dehydrert kombinasjonshud og om vinteren trenger jeg mer fett og fukt så da bruker jeg en blanding av 50/50 aprikos og avokado olje med bittelitt castor (lakser) olje. Resten av året bruker jeg ren jojoba eller aprikosolje + bittelitt castor olje. Jeg kjøper oljene mine på Iherb, det koster ikke stort for en liten flaske. Det er lurt å prøve ut litt forskjellig, det f.eks Birgitte bruker på sin hud fungerer ikke for min. Jeg får kviser av arganolje og bruker det kun i håret. Jeg synes oljeguiden til Birgitte er veldig bra, den finner du her: http://birgittemagnussen.no/guide-til-baseoljer/

Det høres kanskje ut som mye styr med oljer, men jeg synes ikke det er det altså. :) Om du kjøper 2-3 stk så har du i massevis og du har mange bruksområder å velge mellom. Olje kan brukes til mer enn ansiktet. Jeg kurer håret med olje og vasker kroppen med olje og bruker olje og bodylotion etter dusj. Har aldri hatt mykere hud og blankere hår. :)

Tusen takk for at du tok deg tid til å gi et så godt og utfyllende svar :dagens-rose:

Dette med oljer er kjempe interessant! Og jeg digger at det er så mye rimeligere enn mye annen hudpleie.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tar kokosolje på en pad og bruker dette for å fjerne all makeup i ansiktet. Smører også litt kokosolje under øynene istedet for øyenkrem. Beste produktet for poser under øynene.

Anonymous poster hash: a1c0e...c49

Skrevet

Men kan man ikke få sorte prikker hvis man bruker mye olje? Eller venner huden seg til det etterhvert?

Anonymous poster hash: 4c24d...d1e
Gjest Ludodama
Skrevet (endret)

Altså, OCM(oil cleansing method) er enten bra, eller helt forjæ**** mot huden, og endel får faktisk skikkelig hudproblemer kronisk, type cystisk akne.

Jeg bruker oljer selv, men mener fortsatt dette er en overhypet greie som passer for noen men slettes ikke alle.

Du bør velge olje utfra egen hudtype, og ikke fortsette om du merker negative effekter. Det blir faktisk sjeldent bedre.

Jeg har prøvd nesten alle typene, og har endt med at det eneste jeg kan bruke er arganolje under øynene(gav dog ikke bedre hud enn med øyekrem) og så bruker jeg jojobaolje fra Raw Gaia på ansiktet hver dag under nattkrem.

Den funker fint, andre merker funker ikke på meg.

Men dette er som sagt noe man må prøve seg frem på.

Jeg er dog ikke så fan som enkelte er, og det er virkelig ikke en løsning for alle.

Jeg har også brukt oljer i mange år på kroppen(alle typer nesten) - og det er heller ikke magi.

Men, det funker greit - dog gir det ikke så mye fukt som eksempelvis en bodybutter gjør. Det er bedre enn den gjengse bodylotion, men jeg har tørr hud.

Endret av Ludodama
Skrevet

Hvar er cystisk akne? Samme som sorte prikker?

Skrevet

Bruker kokosolje som fuktighetskrem om jeg skulle ha veldig tørr hud, både i ansiktet og legger (de stedene det hender jeg blir veldig tørr).

Bare tar en klump og varmer litt mellom fingrene og smører ut.

Skrevet

Blir ikke huden veldig fet og oljete av dette? Det kan vel ikke være fint?

Og det kan vel ikke brukes under sminke uten at den greaser?

Skrevet

Ikke noe problem, tar jo bare lite på. :)

Gjest Ludodama
Skrevet

Hvar er cystisk akne? Samme som sorte prikker?

Det er ganske mye verre enn vanlig akne, og endel må bruke mye tid og krefter på å bli kvitt det.

Enkelte som bruker et hudregime de ikke tåler over for lang tid fordi noen overbeviser dem om at "det renser seg selv og er en bra greie" ender opp med antibiotikakurer, alskens hudpleie og styr lenge etterpå.

Så; merker du tilstoppet hud, akne eller irritasjon slutter du. Da kan andre oljer passe bedre, eksempelvis er jojoba en olje som passer mange.

Gjest Ludodama
Skrevet (endret)

Neida, olje legger seg ikke som et lag.

Den trekker helt inn i huden, men kommer selvsagt an på hvor mye og hva slags olje.

Det blir ikke mer fett enn en hudkrem. På meg iallefall - men jeg bruker også mye olje av gangen faktisk.

Noen snakker om en dråpe osv, jeg bruker mye mer enn det.

Endret av Ludodama
Skrevet

Neida, olje legger seg ikke som et lag.

Den trekker helt inn i huden, men kommer selvsagt an på hvor mye og hva slags olje.

Det blir ikke mer fett enn en hudkrem. På meg iallefall - men jeg bruker også mye olje av gangen faktisk.

Jeg bruker fuktighetskrem for å beskytte huden mot sminken. Gjør olje det samme?

Gjest Ludodama
Skrevet

Jeg bruker fuktighetskrem for å beskytte huden mot sminken. Gjør olje det samme?

Jeg vil si hverken krem eller olje beskytter, sminke har negativ effekt på hud fordi det tetter porer og inneholder eventuelt skadelige stoffer eller stoffer enkelte reagerer på.

Samme med krem,men sånn sett "beskytter" en primer med silikoner mye bedre. Men da blir jo spørsmålet hvordan huden reagerer på primer ;)

• Liker 1
Skrevet

Man må bare prøve seg fram til det som funker for en selv, og være oppmerksom på hvordan huden reagerer, med oljer som med alt annet.

Det blir MYE mer fett for sånne som meg som trenger kremer med karbamid og glyserol for fukt, men får akneutbrudd av for mye fett. Jeg kan ikke bruke olje i ansiktet uten å bli kvisete samme dag.

Anonymous poster hash: bd7ed...d0a
Skrevet

Jeg fikk 2 gigakviser etter å ha brukt jojobaolje i noen dager. Bruker nå nypeolje fra OH og har ikke opplevd det samme med den.

Gjest Ludodama
Skrevet (endret)

Man må bare prøve seg fram til det som funker for en selv, og være oppmerksom på hvordan huden reagerer, med oljer som med alt annet.

Det blir MYE mer fett for sånne som meg som trenger kremer med karbamid og glyserol for fukt, men får akneutbrudd av for mye fett. Jeg kan ikke bruke olje i ansiktet uten å bli kvisete samme dag.

Anonymous poster hash: bd7ed...d0a

Nei, noen reagerer på oljer uansett type.

Men avogtil kan det være pga nøtteallergi/kjerneallergi, og ikke olje i seg selv.

Jojoba er en ganske safe første olje for de som ikke har veldig tørr hud.

Det er også veldig forskjell på merker, jeg kan kun ha ett merke. De andre får jeg tilstoppet hud av. De er også billigere, så det kan være forskjell på kvalitet.

Endret av Ludodama

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...