Gå til innhold

Ønsker avlastning til hunden, hvor starte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min samboer og jeg har hatt hund nå i 4 år, og jeg har dessverre utviklet en ganske kjip allergi mot hunden. I tillegg har livet endret seg såpass på disse årene, så det er kun jeg som har tid til å gå skikkelige turer med hunden, og samboer bryr seg ikke så mye. Jeg får fryktelig dårlig samvittighet for dette, for hun får trolig ikke all den morsjonen og hodebryet hun trenger. Samboer synes dessuten hundekurs er bortkastet tid, og har liten forståelse for at en times tur ikke er all aktiviteten hun trenger.

Hunden er ikke helt enkel, hun er bl.a. veldig redd for barn, hvilket gir litt hodepine, og generelt veldig knyttet til oss- hvilket viser seg når vi er på ferie og ikke får plassert henne hos nærmeste familie og har måttet ty til kennel (skjedd to ganger). Hun kan også virke litt aggressiv mot fremmede, men dette skyldes hovedsakelig usikkerhet. Vi har trent med adferdsterapeut, og jeg vet hvordan jeg skal trene og unngå situasjonene, mens samboer ikke bryr seg så mye... . Dette gjør det blandt annet vanskelig å ha besøk, og vi er et sosialt par.

Samboer vil egentlig ikke ha hund lengre, mens for meg virker det helt forferdelig å ikke skulle ha en glad liten hund som del av familien. Så i takt med min økende allergi (tar tabletter, men stadig plaget), så vil samboer helst vi "kvitter" oss med hunden. Det jeg lurer på da er; finnes det steder man kan søke etter en deltidsfamilie? For det ville jo løst den dårlige samvittigheten, ferieproblematikken med hund som bare ikke kan bo på kennel (sist gikk hun ned 25% av kroppsvekten tross mye kos og ekstra oppmerksomhet) og jeg hadde kanskje fått litt pusterom fra stadig allergen?
Må da være flere familier enn vår som kommer i en tidsknipe?

PS: jeg ønsker ingen formanende fingre her, jeg går stadig tur med hunden 2-3 timer hver dag og gir henne god hodetrim, men det er litt mye når jeg bare er 1 plutselig siden sambo mistet interesse, og feriepasseren vår døde brått i fjor... .

Anonymous poster hash: 44b19...e70
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor bor du?

Synes forøvrig at samboeren din må ta seg sammen. Har man først skaffet seg hund, så kan man ikke bare kvitte seg med den når det blir ubeleilig.

Anonymous poster hash: e43dc...e00
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett inn annonse i lokalavisa, og heng lapp i butikken. Jeg er helt sikker på at det er mange som har lyst på hund, men som velger å ikke ha grunnet ansvaret man har i 12-14 år, men en "deltids-hund" vil være perfekt. Da er man ikke alene om ansvaret, og man trenger ikke bekymre seg for ferier osv. Jeg hadde gjerne ville hatt en slik ordning.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 634dc...156
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Om du er allergisk vil jeg sterkt anbefale deg å ikke ha hunden hjemme hos deg, det gjør ikke allergien lettere fordi det hele tiden er allergener tilstede. Jeg er selv hunde allergiker og reagerer kraftig om en hund har vært i rommer, fordi pelsen setter seg i alle møbler, tepper og gardiner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjip samboer, som ikke skjlnner at når man har anskaffet seg hund, har man et ansvar for den de årene den lever. Og kjedelig for deg at du har utviklet allergi.

Jeg tror det kan bli en veldig forvirrende og oppstykket tilværelse om hunden skal få en deltidsfamilie. De vil kanskje ha et annet syn på hundeoppdragelse. Det beste hadde vært om du kunne tatt en prat med samboeren din om å beholde hunden, dersom ikke allergien din er til hinder for det. Om den er verre enn før, så er kanskje omplassering til noen snille eiere det beste (eiere uten barn og spm har gått moderne hundekurs).

Anonymous poster hash: 2ad32...63e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :-)

Vi har hatt hunden vår på kennel en gang og aldri mer.....

Han var stressa, hadde kastet opp og jeg så at han ikke syntes noe om det.

Jeg trålet nettet og kom over denne siden http://www.finnenhundepasser.no/

Her la jeg inn et bilde og forklarte situasjonen og det tok ikke lange tiden før flere svarte. Blandt annet svarte en i nærområdet vårt som hadde hunder fra før og gjerne kunne passe vår både i korte og lange perioder,

Vi har brukt henne flere ganger og er så utrolig fornøyd.

Ca halve prisen av hva en kennel tar (200 kroner døgnet), pluss at han er en del av familien når han er hos henne og ikke bare blir putta i et bur.

Han er så glad når vi kommer til henne at han nesten ikke kan stå stille og er like fornøyd når vi henter.

Nå kan ikke jeg svare for alle som er registrert der, men her må man ta sine forholdsregler å velge den man føler er riktig for deres hund.

Masse lykke til og dette er MYE bedre enn kennel :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...