AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #1 Skrevet 12. februar 2015 For dere som har lykkes med vektnedgang: Hva er det beste tipset dere har, som dere kan gi videre til oss som sliter med å gå ned i vekt? Min søster sa: slutt å "unne" seg noe hele tiden. Altså, onsdagskveld og du er sliten. I stedet for å unne seg sjokolade og chips, så burde man unne seg litt frukt og bedre helse. Det rådet hjelper foreløpig for meg. Ble klar over hvor ofte jeg faktisk tenker at jeg "skal bare unne meg noe lite noe, for det fortener jeg jo faktisk etter denne dagen!" Er også viktig for meg å ha mannen med på laget. Jeg sprekker om vi skal ha alt mulig godteri i skapene og han skal sitte og trykke i seg. Han er heldigvis helt med på en sunnere livsstil, selv om han er tynn som en strek og ikke er ute etter å gå ned i vekt. Vil veldig gjerne vite hva som var vært alfa og omega for dere. 😊Anonymous poster hash: 3fa7c...9c6
miaw Skrevet 12. februar 2015 #2 Skrevet 12. februar 2015 (endret) Fokuser på noe annet enn mat i livet. Spis for å leve, ikke leve for å spise. Begrense seg. Kjøp en liten sjokolade, ikke en stor. Spise seg stappmett er unødvendig. Man trenger ikke å begynne å trene, men aktivitet er supert. Gå så mye du kan, ta aldri heis, skravleturer med veninner, gå ut å danse osv... Funker for meg ivertfall, og har alltid vært slank. Endret 12. februar 2015 av miaw
mereo Skrevet 12. februar 2015 #3 Skrevet 12. februar 2015 Mere grønnsaker og 30min gåing. Og det har ikke mannen din vondt av heller. Trikset er vel å ikke ha alt mulig i skapene, for da blir det fort at man ryker på en smell.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #4 Skrevet 12. februar 2015 Man går ikke glipp av noe selv om man sier nei til sjokolade, eller kake og slike ting så ofte som mulig. Det innså jeg da jeg gikk ned i vekt. Jeg går ikke glipp av noe, for melkesjokolade kommer til å finnes for alltid. Men da jeg ble servert en chili-sjokoladekake med en nydelig hvit krem som jeg aldri hadde smakt før, og kanskje aldri ble servert igjen, forsynte jeg meg rikelig! Og trening og grønnsaker og slikt selvsagt Anonymous poster hash: 6b443...001 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #5 Skrevet 12. februar 2015 Proteinrik mat. Og er jeg lysten på noe så er det færre kalorier i et glass tørr hvitvin ell om jeg går på butikken og går bananas med smågodt.... . Og; kveldsmat og dessert i ett med mager vaniljekesam og noen bær. Anonymous poster hash: b5b53...6d6
Berit Skrevet 12. februar 2015 #6 Skrevet 12. februar 2015 Vil ikke direkte tipse om hva som er best for deg og hva du bør gjøre. Men dette tenker jeg på i den forbindelse: Spiser få (kjøper nesten aldri selv) ferdigretter. De er det nesten alltid for mye salt i. Salt binder veske og føler at det forhindrer en god fordøyelse. Ofte mye unødvendig konserveringsmidler som er med til å bremse fordøyelsen og vanskeliggjør opptaket av de gode næringsmidlene. Spise lite, små porsjoner. Noen ganger pusse tennene for å ikke gå i "fellen" og spise mer. Får da en renhetsfølelse. Spiser alltid frokost. Havregrøt på vann med litt oppskjært frukt og rosiner.
Cec- Skrevet 12. februar 2015 #7 Skrevet 12. februar 2015 Jeg har ett tips angående å spise mer grønnsaker (vet ikke om du allerede spiser mye da, men). Etter å ha kokt en god del grønnsaker så hiver jeg det i stavmikseren, hiver i en liten dæsj melk, litt salt og litt pepper og moser det. Det blir da til en slags grønnsaksmos og blir godt uansett hvilke grønnsaker du moser sammen. SÅ enkelt å spise store mengder grønnsaker da, framfor når de bare er kokt eller evt rå :-) 2
Erazor Skrevet 12. februar 2015 #8 Skrevet 12. februar 2015 Et godt råd kan være å venne seg til å spise sakte og virkelig smake på hver bit. Da bruker man lengre tid, og for mange tar det en stund før man kjenner at man er mett (eller i alle fall ikke sulten mer, ettersom noen sliter med manglende metthetsfølelse). Det kan også være nyttig å velge seg en dag i uken der du kan spise det du vil. Porsjonskontroll er nøkkelordet. Å avstå fra det du synes er godt, vil gjerne føre til frustrasjon i lengden. Som man sier: «Man kan spise alt, men ikke alltid.»
mereo Skrevet 12. februar 2015 #9 Skrevet 12. februar 2015 Et godt råd kan være å venne seg til å spise sakte og virkelig smake på hver bit. Da bruker man lengre tid, og for mange tar det en stund før man kjenner at man er mett (eller i alle fall ikke sulten mer, ettersom noen sliter med manglende metthetsfølelse). Det kan også være nyttig å velge seg en dag i uken der du kan spise det du vil. Porsjonskontroll er nøkkelordet. Å avstå fra det du synes er godt, vil gjerne føre til frustrasjon i lengden. Som man sier: «Man kan spise alt, men ikke alltid.» Og er man ikke god på å spise sakte, så får man løse kryssord samtidig. (Spis for gudsskyld ikke forran tv-en det ødelegger spise sakte taktikken!)
Erazor Skrevet 12. februar 2015 #10 Skrevet 12. februar 2015 Og er man ikke god på å spise sakte, så får man løse kryssord samtidig. (Spis for gudsskyld ikke forran tv-en det ødelegger spise sakte taktikken!) Ja, eller man kan legge fra seg bestikket mellom hver bit inntil man har blitt vant til å spise saktere. Og ja, det er greit å fokusere på måltidet, og ikke på noe annet - da blir det lett til at man autospiser uten å tenke over at man putter noe i munnen.
mijaa Skrevet 12. februar 2015 #12 Skrevet 12. februar 2015 Den beste investeringen jeg har gjort er å kjøpe en kjøkkenvekt, tror jeg! Veier alt og teller kalorier hele tiden. Av og til er det et sinnsykt ork, men det hjelper jo, så. Et annet tips som enn så lenge ikke har blitt nevnt her, er å spise det man "skal" også vente i 20min før man går løs på noe annet. Som andre har nevnt kommer metthetsfølelsen ofte sakte, og maten bruker en del tid på å synke. I det siste har jeg også begynt å lage meg en liten fruktsalat med 25g sjokolade i omtrent hver dag direkte sunt er det jo ikke, men jeg overstiger ikke maks-kaloriene mine med det, så jeg tenker hvorfor ikke
Gjest Runforit Skrevet 12. februar 2015 #13 Skrevet 12. februar 2015 Og lag aldri mer middag enn det dere 2 trenger. Legg maten på tallerken på kjøkkenet om dere lager mer mat slik at du ikke har masse mer mat enn du trenger foran deg slik at du lett tar mer enn du trenger. Drikk en kopp te etter hvert måltid. Det tar 20 min fra magen er mett til hjernen registrerer det. Etter en varm kopp te vil du merke at du er mett etter en porsjon middag. Drikk nok. Tørst kan forveksles med sult.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #14 Skrevet 12. februar 2015 Ikke sitte foran TVen og kjede seg. Da blir man fort fysen, Anonymous poster hash: bc735...333 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #15 Skrevet 13. februar 2015 Her var det veldig mange gode tips! Tusen takk alle sammen. Særlig det med å sitte foran TVen og kjede seg, følte jeg meg truffet av.... Vil veldig gjerne ha enda flere tips! Setter stor pris på alle. TSAnonymous poster hash: 3fa7c...9c6
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #16 Skrevet 13. februar 2015 Trene tung styrke. Mer muskelmasse gir høyere hvileforbrenning. Mye (godt over 5 om dagen) grønnsaker og gode proteinkilder. Jeg spiser en stor salat til lunsj, med hytteost og egg/torsk/laks/tunfisk/kylling i for protein. Jeg trives best med få, store måltider enn mange små. Jeg slet med omtrent kronisk sult da jeg "småspiste" hele dagen, og aldri følte jeg ble mett. Med mange små måltider må man jo omtrent alltid gå rundt og tenke på mat, slitsomt. Nå spiser jeg ikke frokost, og har lunsj, middag og kvelds som eneste måltider. Øk hverdagsaktiviteten. Om du har kontorjobb, be om heve-og-senkepult så du kan stå og jobbe. Ikke bare forbrenner du mer ved å stå, men det er også vist at det å stå gjør at man beveger seg mer. Tar et skritt her og der, mindre terskel for å gå bort til en kollega framfor å gaule over lokalet eller bruke mail. Ingen mat er "forbudt" for meg. Jeg får lyst på ting som er forbudte. Jeg har heller en regel om at jeg kan spise hva jeg vil, men jeg må virkelig ha lyst på det. Jeg MÅ ikke spise smågodt bare fordi det er lørdag, og om det nå er onsdag og jeg har sinnsykt lyst på sjokolade, så kan jeg få lov. Da unngår jeg å hive i meg sinnsyke mengder sjokolade lørdagskvelden bare fordi jeg vet at nå er det en hel uuuke til neste gang, så her må jeg spise når jeg først har sjansen. Frukt/bær med kesam/hytteost, litt stevia eller sukring, og gjerne noe nøtter og frø, er knall som snop. Konsentrer deg om maten når du spiser. Da merker du om du blir mett, samt at du får den psykiske mettheten også. Anonymous poster hash: 65bef...408 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #17 Skrevet 13. februar 2015 Jeg har det siste året sittet å spist middag med min samboer på spisebordet fremfor foran TVen. Er veldig streng på det nå. Merker jeg spiser mindre fordi jeg prater å koser meg samt har ikke en TV som forstyrrer meg. Spiser mye mer når jeg egentlig ikke smaker maten Da jeg gikk ned 15 kilo spiste jeg egentlig alt! Men i moderate mengder. Jeg spiste mye frukt fordi det dempet søtsuget mitt. Det første jeg gjorde når jeg stod opp som jeg gjør ennå er å drikke 0,5-1 liter med vann før jeg inntar noe annet. Får cellene og kroppen i gang. Drikker også mye vann i løpet av dagen. Dette gjør at jeg ikke spiser meg stappmett samt at jeg dropper småspisingen. Vann har virkelig hvert til god hjelp. De gangene jeg ikke ville drikke vann fylte jeg en tumbler med sugerør(ala sånn du får på starbucks) med isbiter å vann. Fikk meg til å drikke igjen Merkelig men det funker. Spiser ingenting etter klokken 20. Må jeg så blir det litt nøtter eller frukt. Kutt aldri er måltid du spiser bare mer neste måltid Det som hjalp meg ekstra mye var å egentlig gå 30min til 90min flere ganger i uken. Jeg startet å trene ordentlig etter jeg gikk ned en del. Å gå er utmerket for å forbrenne fett! Anonymous poster hash: 85051...c04 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå